Čas jsou peníze. Trask díky datům pomáhá výrazně zrychlovat poskytování úvěrů a pojišťovnám zefektivňuje byznys

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

slavickova-crop

Foto: Trask

Lucie Slavíčková, Head of Data Science a Customer Intelligence v Trasku

Zrychlit vyřízení hypotéky o více než 30 dní nebo o pětinu zkrátit dobu, za kterou dostanete peníze na úvěr. Čas jsou peníze, což moc dobře vědí všichni. Banky a pojišťovny proto neustále vylepšují své procesy, aby dokázaly zákazníkům poskytnout co nejlepší a nejrychlejší servis, protože konkurence je vysoká. A odpověď často leží v datech.

Rychlejší vyřízení finančních produktů má v některých tuzemských institucích na svědomí Trask. Česká technologická společnost spolupracuje s bankami a pojišťovnami už přes 25 let a teď ještě více investuje do tzv. data science, tedy zkoumání a efektivního využívání dat, bez kterého se už často firmy neposunou.

„Pokročilá prediktivní analytika dnes může v bankách, pojišťovnách i dalších finančních institucích zpřesňovat a celkově zefektivňovat veškeré jejich obchodní aktivity, například prostřednictvím vysoce personalizovaných nabídek šitých na míru jednotlivým klientům,“ vysvětluje Lucie Slavíčková.

Inteligentní prací se zákaznickými daty a celkově datovou vědou se Slavíčková zabývá již přes 10 let. Zkušenosti sbírala v České pojišťovně, GE Capital a Monetě a nyní vše zúročuje v Trasku, kde působí jako šéfka Data Science a Customer Intelligence.

penize-money-czech-koruna0

Bez pečlivé práce s daty, včetně umění rozpoznat zákazníka a dodávat mu služby, které přináší přidanou hodnotu, se dnes neobejde prakticky žádná firma, jež chce úspěšně prodávat své produkty. Jde jak o vyladění produktů samotných, všech navazujících procesů i následného marketingu.

„Pomáháme především klientům z finanční sféry identifikovat nejvhodnější zákazníky pro konkrétní obchodní nabídku a rozpoznat správný okamžik pro retenční, prodejní či neprodejní aktivitu,“ říká Lucie Slavíčková s tím, že druhá zásadní činnost jejího týmu spočívá v optimalizaci úloh.

Pod tím se neskrývá nic jiného než zevrubná analýza komplexnějších procesů, což může být ve finančním světě například pobočková síť. V Trasku dokáží díky vlastnímu nástroji Process Discovery přímo ze syrových dat, IT logů, zrekonstruovat veškeré procesy, které následně zvizualizují, a změří intenzitu a délku trvání jednotlivých kroků.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V případě pobočkové sítě se tak analyzuje veškeré dění na pobočkách, ale také veškeré interakce klientů s danou finanční institucí napříč všemi komunikačními kanály. Komplexní analýza podle Slavíčkové trvá obvykle dva až tři týdny, stejně dlouho pak její tým pracuje i na vytvoření prediktivního modelu, podle kterého se určují další kroky. Nic se však nedělá samoúčelně.

„Nejdůležitější je správné použití prediktivního modelu v praxi, vytvoření či uzpůsobení všech relevantních byznysových procesů ve firmě tak, aby zapojení modelu přineslo kýžený obchodní efekt,“ upozorňuje Slavíčková, která dodává, že pokud firmy dlouhodobě a podrobně sledují své procesy, mohou si nyní dobře vyhodnotit i to, jak je ovlivnila koronavirová krize a práce z domova.

„Dokážeme pomoci manažerům ověřit efektivitu například back office zaměstnanců, kteří nyní pracují z domova,“ říká Slavíčková. To je ale spíše vedlejší efekt. Od začátku roku se totiž Trask soustředí na pojišťovnictví a to, jak díky data science vylepšit uživatelský zážitek, což jinými slovy znamená zlepšit pojišťovací produkty.

Detaily, které na první pohled nejsou vidět

V Trasku aktuálně vidí dvě hlavní témata, která chtějí spolu se svými klienty, mezi něž patří největší tuzemské banky i pojišťovny, posouvat dál – jde jednak o promptní reakce na chování klientů v online prostředí a také predikce stornovosti pojistek a klientů, kteří přestanou v nejbližší době platit.

Na základě chování uživatelů na webu a dalších klientských dat lze vytvořit prediktivní model, který je schopen identifikovat klienty s největší pravděpodobností zájmu o nákup konkrétního produktu.

trask-office-kancelar3

Foto: Trask

Sídlo společnosti Trask v Praze

„Pokud je model zasazen do real time prostředí, dokáže promptně servírovat významné události (triggery) například rovnou na call centru, kde na zatím klientem nevyřčený zájem mohou operátoři ihned zareagovat,“ říká Slavíčková. Výsledkem mohou být vyšší prodeje i úspěšnost a návratnost marketingových aktivit, které jsou přímo a konkrétně cíleny.

Obzvlášť v současné situaci je ale pro pojišťovny také důležité předvídat, kteří klienti by mohli z různých důvodů stornovat své pojistky nebo je přestat platit. Na základě prediktivních modelů může být pojišťovna opět o krok napřed a s nejrizikovějšími smlouvami z pohledu storna průběžně pracovat, aby věc vyřešila s předstihem ke spokojenosti všech stran.

„Na základě dat z pojišťovny vytvoříme model, který klientskou bázi dané společnosti pravidelně skóruje a který tak pravidelně předává managementu informace o tom, které smlouvy budou v následném období s nejvyšší pravděpodobností stornovány,“ doplňuje Lucie Slavíčková. Jak ale dodává, podrobná analýza všech procesů může mít i další efekty.

lukas-hurych

Přečtěte si takéLukáš Hurych z Twista: Pohozený USB disk aneb jak mohla dobrosrdečnost mých kolegů skončit hacknutím celé firmyLukáš Hurych z Twista: Pohozený USB disk aneb jak mohla dobrosrdečnost mých kolegů skončit hacknutím celé firmy

V úvodu zmíněné zrychlení vyřízení hypotéky o více než 30 dní nebo o pětinu zkrácená doba, za kterou dostanete peníze na úvěr – to jsou další efekty, kterých dokázal Data Science tým v Trasku díky svým nástrojům dosáhnout. V nejmenované středně velké bance se snížilo vyřízení hypotéky v průměru z 87 na 33 dní.

Na vině byla relativní maličkost – přetížení pracovníci na back office, na kterých se celý proces zbytečně zpožďoval. Až komplexní analýza celého procesu však dokázala tento problém identifikovat a přesně pojmenovat, a tak se během dvou měsíců celý proces zásadně zrychlil.

Podobný případ řešil Trask také v nejmenované rychle rostoucí bance v regionu střední a východní Evropy, kde klesaly objemy nezajištěných úvěrových produktů. Ukázalo se, že neefektivita je způsobena zejména tím, že docházelo ke špatnému předávání dokumentů a vyplňování formulářů.

„Naše analýza přesně odhalila jako hlavní problém několik neefektivních předávek a přepracování v rámci schvalovacího procesu. Po odstranění těchto úzkých míst došlo v průběhu následujících tří měsíců ke snížení objemu přepracování o 28 % a k celkového zkrácení ‚time to money‘ o 21 %,“ popisuje Slavíčková.

Seznam buduje další globální službu. Kupi.cz za rok expandovalo do 17 zemí a chce být největším nákupním rádcem

Peter BrejčákPeter Brejčák

petr-miklik-minStory

Foto: Kupi.cz

Petr Miklík, marketingový manažer Kupi.cz

0Zobrazit komentáře

Česká internetová jednička po šesti letech od vstupu do Kupi.cz začíná naplňovat jeho globální potenciál – anebo alespoň věří, že se v portálu na distribuci letáků či katalogů a nákupním pomocníkovi velký potenciál nachází. Pod vedením Seznamu loni pod značkou Kupino začala světová expanze služby a za poslední rok byla spuštěna rovnou na sedmnácti trzích.

Dlouhodobě se přitom Kupi.cz udržovalo takzvaně mimo radar, zmínky v médiích se v posledních letech věnovaly spíše nákupnímu chování jeho uživatelů než produktovým novinkám nebo expanzi. To se má teď částečně změnit – Kupino se totiž chce dostat na všech trzích, kde působí, minimálně do nejlepší trojky obdobných služeb.

„Kupi.cz je ve skutečnosti velká služba a možná se vymykáme radaru, protože nic neprodáváme. Doteď jsme se více zaměřovali na její vývoj než na plošnou marketingovou propagaci. Čísla o používání webu i aplikace však hovoří o tom, že komunikace k naší cílové skupině je úspěšná. Nadále pracujeme na zlepšení obecného povědomí o naší službě,“ popisuje v rozhovoru pro CzechCrunch její marketingový manažer Petr Miklík.

„Pro naše uživatele jsme rádcem a pomocníkem. Je jen velmi malá pravděpodobnost, že by o nás nevěděli ti, kteří každodenně řeší své nákupy v supermarketech,“ pokračuje v představení a svoji pointu dokazuje také čísly.

kupi

Foto: Kupi.cz

Web Kupi.cz

V běžných měsících stránky Kupi.cz navštíví více než dva miliony reálných uživatelů (registrovaných je z toho přibližně 15 procent) – službu pravidelně využívá každý pátý Čech, a tedy každá třetí domácnost. Jejich počet pořád roste, meziročně (v běžném, předkoronavirovém stavu) o dvanáct procent.

Koronavirová krize i v případě nákupního pomocníka způsobila zvýšený zájem uživatelů, kterých meziročně přibyla třetina, například díky aktuálním informacím o otevírací době jednotlivých obchodů nebo díky tomu, že většina lidí během posledních měsíců své nákupy plánovala a dělala je ve větším objemu než obvykle.

„Nejsme startup a firma na sebe musí vydělávat.“

Služba totiž disponuje obrovským množstvím relevantních dat – v běžném dni zobrazuje přes 300 akčních letáků nebo výhodných nabídek, a to navíc s databází všech produktů od 70 až 90 partnerů. Z byznysového hlediska Kupi.cz funguje právě na nich a díky spolupracím s obchodníky a zároveň díky příjmům z reklamy si v tržbách přijde na desítky milionů korun ročně.

„Nejsme startup a firma na sebe musí vydělávat. V Uherském Hradišti máme necelých třicet lidí, přímo v Seznamu pak máme obchodní oddělení. Kvůli tomu se od prvního roku fungování musíme udržovat v černých číslech,“ usmívá se Miklík.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Tuzemská internetová jednička tak může být se svou akvizicí z před šesti let spokojena. Seznam ve firmě drží 51 procent, po necelé pětině v ní drží původní zakladatelé Martin Kadlčík (který je pořád zapojen do strategických záležitostí) a David Kopčil (který je jednatelem). Skladbu vlastníků s necelými deseti procenty pak doplňuje Tomáš Kapalín, ředitel Seznamu pro exekutivu a obchodní rozvoj.

Žena nakliká seznam, muž podle něj nakoupí

Kupi.cz, které Kadlčík s Kopčilem založili v roce 2012, už má na tuzemském trhu vybudovanou značku a uživatelé jej nejvíc využívají, nepřekvapivě, když plánují své nákupy. Důležitou novinkou, která na stránky láká stále více lidí, bylo pro Kupi.cz loňské představení vlastního magazínu věnujícího se tématům souvisejícím s nakupováním a chodem domácností.

„Je to pro nás nový zdroj návštěvnosti, kterým doplňujeme letáky a akční nabídky. Magazín předčil naše očekávání a s obsahem plánujeme pracovat ještě víc, například i směrem do videa,“ přibližuje Miklík.

Registrovaní „power useři“ – jak je v Kupi.cz nazývají – pak rádi využívají možnost zařadit si obchod do oblíbených a dostávat e-maily o nově publikovaných letácích, kategoriích či přímo konkrétních produktech.

Notifikace stejného druhu by v řádu několika týdnů měly přibýt také v mobilní aplikaci. Ta je již neoddělitelnou součástí uživatelské zkušenosti, oblíbenou funkcionalitou jsou věrnostní karty, kterých si uživatelé přidali již na 300 tisíc, nebo nákupní seznam, který se v reálném čase synchronizuje s webovou verzí.

screenshot-2020-05-26-at-14-01-01-min

Foto: Kupi.cz

Mobilní aplikace Kupi.cz

„Většinou to funguje tak, že žena na počítači doma nebo v práci nakliká nákupní seznam, který vidí muž synchronizovaný v mobilní aplikaci a podle něj nakupuje v obchodě,“ popisuje častý use-case Miklík.

Další skupiny uživatelů tvoří lidi řešící stravování, například sportovci, lidé na dietě či s alergiemi. V aplikaci totiž Kupi.cz zavádí funkci složení potravin, jejich kalorických hodnot i alergenů. K tomu navíc funguje skenování a vyhledávání jednotlivých produktů, kromě zmiňovaných informací doplněné také o to, jestli je zrovna v akci nebo jaká je jeho průměrná akční cena a jak často se ve zvýhodněných nabídkách objevuje.

„Cílem je dostat se minimálně do top trojky v každé zemi, kam jsme expandovali.“

Na základě těchto dat pak Kupi.cz plánuje představit i vlastní akční index, který může uživatelům nejvíc pomoci u zboží jako dětské pleny, kapsle do myčky nebo prací prostředky – lidé si je kupují do zásoby, přičemž mívají výrazné slevy z relativně vysokých částek.

Díky všem těmto funkcionalitám a plánovaným novinkám si chce Kupi.cz i nadále na trhu udržovat svoji dominantní pozici. „V Česku jsme jasnou jedničkou a i nadále chceme být největším pomocníkem při každodenních nákupech. Uživatelům prostě chceme být co nejvíc nápomocní,“ říká Miklík.

„Tuto vizi bychom chtěli navíc rozšířit i do dalších zemí. Konkurence, která v nich již působí, pro nás rozhodně není nedostižná. Cílem je dostat se minimálně do top trojky v každé zemi, kam jsme expandovali, a ve vybraných zemích chceme jít na tu nejvyšší pozici,“ doplňuje marketingový manažer služby.

Expanze na 17 trhů za jeden rok

Kupi.cz přitom s brandem Kupino od začátku loňského roku stihlo expandovat už na sedmnáct trhů. Ačkoliv to bylo v rámci jednoho roku, nestalo se tak najednou – jako první na řadu přišly sousední země, například i díky popularitě přeshraničního nakupování v Německu a Rakousku. Poté, co se firmě osvědčil způsob vstupu a prezentace na nových trzích, přišla na řadu expanze i do dalších zemí. V současné osmnáctce (pokud počítáme i domovské Česko) však Kupi.cz zůstat neplánuje a bude se rozšiřovat i nadále.

Jedním z hlavních kritérii pro rozhodování jsou jazykové bariéry a vnímání letákového byznysu na daném trhu, například španělština má mezi jednotlivými zeměmi jen minimální rozdíly. Naopak kvůli extrému z opačné strany – příliš velkým jazykovým a kulturním rozdílům – se Kupino rozhodlo zatím neexpandovat do Japonska, kde akční a letákový byznys kvete.

„Ve světě pro nás existuje spousta konkurence, ale jen v light verzi.“

„Expanze splnila naše očekávání, poučili jsme se však, že opravdu ještě musíme zapracovat na obsahu a uživatelské zkušenosti. S tím jsme nejdřív začali na Slovensku s Kupino.sk, které nám je ze všech zemí nejbližší,“ říká Miklík s tím, že se službě dobře daří například v Německu, ale i v jihoamerické Argentině a Chile. Novinkou je teď získání domény Kupino.com, která má sloužit pro nabídku pro celé Spojené státy.

Oproti české verzi však Kupino zatím nabízí jen verzi v základním režimu pro prohlížení letáků. Postupně teď přidává zpracování jednotlivých produktů, což konkurence z ostatních zemí téměř nenabízí a služba tak svoji schopnost zpracovávání dat považuje za velkou konkurenční výhodu.

martin-jerabek-seznam-min

Přečtěte si takéUž nechceme být jen pro turisty, hlásí šéf Mapy.cz. S globálním rozvojem pomáhá i majitel Seznamu Ivo LukačovičUž nechceme být jen pro turisty, hlásí šéf Mapy.cz. S globálním rozvojem pomáhá i majitel Seznamu Ivo Lukačovič

„Máme již zkušenosti se zpracováváním dat o produktech z akčních letáků a víme, jak technologicky je to náročné. To je i důvod, proč se do toho konkurence v zahraničí nežene. Vnímáme to však jako velkou konkurenční výhodu a ve zpracovávání těchto dat budeme postupně pokračovat i v zemích, kam naše expanze míří,“ doplňuje Miklík. Registrace zahraničním uživatelům zatím nabízet neplánuje. Navzdory tomu ve svých zahraničních mutacích služba zatím zaznamenává nižší jednotky milionů návštěv, což je nepatrně víc než v domovském Česku.

elden

Přečtěte si takéJedna z nejlepších her míří do kin. Film režíruje tvůrce Ex MachinaJedna z nejlepších videoher vůbec míří na velké plátno. Elden Ring tam přivede režisér Ex Machina

„Ve světě pro nás existuje spousta konkurence, ale jen v light verzi. Fungují jako čtečky letáků, což nás překvapilo,“ přiznává Miklík. Zatímco Kupi.cz v Česku kombinuje data z letáků a produktů s nákupním seznamem či věrnostními kartami, v zahraničí tyto dílčí funkcionality nabízí samostatné služby.

I proto chce Kupino nabídnout komplexnější řešení a budoucnost vidí hlavně v mobilní aplikaci, která již funguje v beta verzi. „Těšíme se na to, jak šlápneme do obsahu a dalších funkcionalit. Máme opravdu velká očekávání a spoustu nápadů, které chceme realizovat,“ hlásí Miklík.