Cedric Maloux ze StartupYardu o soutěži Startupper roku: Mít nápad nestačí. Musíte ho umět prodat

Šéf StartupYardu Cédric Maloux je ambasadorem Startupperu

Před několika týdny jsme se poprvé zmínili o startupové soutěži Startupper roku, kterou vedle dalších 54 zemí pořádá společnost Total také v České republice, s cílem najít nejnadějnější mladé startupy, jež zlepšují život v Česku. Na tři nejlepší startupy čekají stovky tisíc korun a možnost poměřit se s ostatními v celoevropském kole v Paříži. Hlavní cenou je 12 500 eur (přes 320 tisíc korun) spolu s pomocí na poli PR a networkingu.

Pro druhý nejlepší startup je pak připraveno 7 500 eur (194 tisíc korun) a nakonec pro třetí místo 5 000 eur (129 tisíc korun). Mezi výhrami pro absolutního vítěze je nicméně i mentoring od jednoho z nejprestižnějších středoevropských akcelerátorů, pražského StartupYardu, který vede Cedric Maloux. Ten v souvislosti se soutěží zodpověděl několik otázek, které přiblíží, jak by měl vlastně úspěšný startup vypadat či jaké jsou největší rozdíly při budování firmy v Česku a v zahraničí.

Pozorujete v České republice na startupovém poli za poslední dva tři roky nějaké významné změny, pokud to srovnáme například se situací před pěti šesti lety?

Startupové prostředí se za šest let změnilo. Dnes je v něm více kapitálu, ať už od angelů, korporací nebo VC, a více vzorů, které uspěly, takže se je stále více lidí snaží napodobit a uspět s vlastní firmou. Neřekl bych, že je to dnes jednodušší, ale rozhodně je to nyní očividnější. Startupová scéna teď opravdu jede, takže je i mnoho akcí, které na startupy a podnikatele míří, což dříve nebylo. Stále si ale myslím, že jsme pravděpodobně o dva roky pozadu oproti západní Evropě, co se týče celého ekosystému.

startupyard2016-4235

Ředitel StartupYardu, Cedric Maloux

Je české byznysové prostředí pro startupy něčím odlišné nebo specifické?

Lidé v B2B sektoru a velkých korporacích se musí začít dívat na startupy úplně jinak. Měli by je vidět jako partnery, protože inovace přichází právě od startupů, takže je důležité, aby velké firmy menším startupům usnadnily vzájemnou spolupráci. Hodně se sice jedná, ale zatím se málo koná. I to se ale změní a uvidíme stále více firem, které budou po startupech sahat, obzvlášť v oblastech, které narušují různí inovátoři, jako je například bankovnictví nebo pojišťovnictví.

Existují nějaké zásadní překážky, které musí mladí Češi překonat?

Jsme v zemi, kde jsou technické schopnosti na velmi dobré úrovni, ale postavit produkt nestačí. Musíte ho dostat na trh, musíte ho umět prodat. To v praxi znamená, že musíte být zároveň dobrý v obchodu a mít ambici k úspěchu. Na začátku se musí prodeje chopit sám zakladatel, až pokud vydělá dostatek peněz, může si dovolit najmout profesionálního obchodníka. Z tohoto pohledu je proto dobré, když jste technicky zaměřený člověk, který si k sobě najde spoluzakladatele s ryze byznysovým duchem.

Jaký je dnes za vás mezi startupy největší trend?

Populárními tématy jsou dnes kyberbezpečnost a umělá inteligence. Česká republika je díky skvělé práci univerzit dobrá v tvorbě talentů právě v těchto oblastech. Také ve StartupYardu máme nejslibnější české startupy z těchto oborů.

pizzahut-tundra

Přečtěte si takéHonba za nejčerstvějším rozvozem jídla. Pizza Hut vytvořil vodíkový pick-up, který připraví pizzu za jízdyHonba za nejčerstvějším rozvozem jídla. Pizza Hut vytvořil vodíkový pick-up, který připraví pizzu za jízdy

Je něco, co byste doporučil mladým českým podnikatelům a startupům? Jak vlastně mohou uspět nejen na trhu, ale třeba i ve startupových soutěžích?

Rozhodně se nebát ukázat své ambice. Dokázat, že s pomocí unikátního řešení, které není snadné napodobit, řeší skutečný problém. Ukázat, že rozumí trhu, na němž působí, stejně jako ukázat alespoň nějakou trakci.

Přeci jen podnikat na vlastní pěst chce hodně trpělivosti a vytrvalosti. Máte nějaké doporučení začínajícím podnikatelům?

Postavit firmu od nuly je velmi náročné, ale zároveň uspokojující, a v případě úspěchu také skvěle ohodnocené. Je důležité soustředit se na něco, na čem vám skutečně záleží, a být zapálený pro lidi, jejichž problém řešíte. Podle mě je třeba převést skoro až nakažlivé nadšení na ostatní lidi a obklopit se těmi nejlepšími, které dokážete najít. Ti vás pak budou doplňovat při budování firmy.

startupyard_1

V pravidlech soutěže Startupper roku je, že přihlášené projekty musí přinášet praktický způsob řešení problémů v oblastech jako zdravotní péče, bezpečnost či vzdělávání, s ovlivněním lokálních komunit. Zaujaly vás v tomto ohledu v poslední době některé produkty, ať už v Česku nebo jinde, které by měly originální a přitom funkční řešení?

Mít nápad nestačí. To je nakonec ta nejlehčí část, protože v raných fázích startupů vidíme velké množství zajímavých nápadů. Za poslední tři roky jsem prošel přes 1 000 různých startupových nápadů a ty nejlepší, které jsme našli, jsme pozvali do našeho akceleračního programu. Mezi nimi se objevil například kryptoměnový startup Cryptelo, který později vybral 20 milionů korun, nebo Neuron Soundware s investicí ve výši téměř 16 milionů korun.

Registrace do soutěže Startupper roku končí již 13. listopadu s tím, že se lze připojit prostřednictvím přihlášky zde. Prakticky jedinou limitaci pro přihlášení do soutěže je věk do 35 let, projekty by navíc neměly být starší dvou let. Výsledky bude hodnotit jak veřejnost, tak odborná porota.

Investiční platforma pro nemovitosti Upvest spustila největší český crowdfunding. Cíl je 35 milionů Kč

Michal PtáčekMichal Ptáček

upvest-kampan-1

Crowdfunding neboli kampaně umožňující uživatelům a investorům přispět nebo investovat do vybraného projektu firmy nebo startupu si v Česku v posledních letech získaly na velké oblibě. Ostatně kromě mnoha tradičních platforem, jako jsou v zahraniční Kickstarter nebo Indiegogo a u nás například Hithit, Češi začínají přicházet na chuť i specializovanému crowdfundingu, který se zaměřuje na konkrétní obory.

Příkladem je tuzemská online platforma Upvest, která umožňuje developerským společnostem získat formou především mezaninových úvěrů externí zdroj financování pro realizaci jejich projektů a menším investorům do nich naopak vložit peníze.

Dosud největší investiční crowdfunding v Česku

Upvest má za sebou dvě crowdfundingové investiční kampaně na realitním trhu, kde se finální výše investovaných peněz pohybovala ve vyšších jednotkách milionů korun. Nyní však brněnský tým míří o řád výše a pro projekt polyfunkčního domu Vinařská v Masarykově čtvrti v Brně, jehož součástí bude 46 jednotek o dispozicích 1+kk až 5+kk, spouští dosud největší crowdfundingovou investiční kampaň v Česku. Cílem je vybrat 20 až 35 milionů korun.

upvest-kampan

Kampaň, jejímž cílem je vybrat až 35 milionů korun

Právě slovo investiční je u této kampaně důležité. Obecně totiž v českém crowdfundingu co do vybraných peněz s přehledem vede projekt z úplně jiné branže: česká počítačová hra Kingdom: Come Deliverance, která pro svůj vývoj v kampani na Kickstarteru dokázala od uživatelů z celého světa vybrat v přepočtu 36 milionů korun. V tomto případě se však bavíme o možnosti fanoušků podpořit jejich oblíbený projekt bez možnosti nárokovat si v něm majetkový vztah nebo podíl na zisku. Právě na tyto dvě vlastnosti sází tvůrci Upvestu.

gooutm

Přečtěte si takéČeský startup GoOut od Mitonu míří se svým přehledem akcí a prodejem vstupenek do BerlínaČeský startup GoOut od Mitonu míří se svým přehledem akcí a prodejem vstupenek do Berlína

„Když se nám takto velký investiční crowdfunding vydaří, potvrdíme si tím hypotézu, že jsme schopni obsluhovat i developerské projekty vyššího investičního objemu a otevřeme tak pro sebe i naše investory další segment trhu. Tento projekt je přesně příkladem, kterým bychom se chtěli v budoucnu zabývat a ukazuje naši schopnost navrhnout flexibilní financování projektu, které dává smysl jak developerům, tak investorům,“ říká zakladatel platformy Upvest Petr Volný a dodává. „Chtěli bychom potvrdit, že zvládáme opakovaně zajišťovat velké fundraisingy v průměru okolo 20 milionů korun na jeden projekt.“

vinarska-1

Polyfunkční dům Vinařská, kterého se crowdfundingová kampaň týká

Hybridní úvěr

etihad

Přečtěte si takéAerolinky Etihad spojí Prahu s Abú Dhabí a otevřou bránu do AsiePřímé propojení Prahy s Abú Dhabí se blíží. Etihad nabídne levnější bránu do Asie i Oceánie

Investice v případě polyfunkčního domu Vinařská proběhne formou participace na tzv. hybridním úvěru. Ten se chvíli chová jako seniorní financování a ve chvíli, kdy do projektu vstoupí banka, se z něj stane podřízený neboli mezaninový úvěr. Peníze investorů se pak v druhé fázi úvěru, kdy je tento úvěr podřízen bance, úročí zvýšenou sazbou.

Minimální výše investice je v tomto případě 5 000 korun při předpokládaném výnosu 18,2 %. V kampani se pak během prvních hodin podařilo vybrat z plánovaných 35 milionů korun téměř 500 tisíc korun. To, zda se podaří dosáhnout plné částky a český crowdfunding tak trhne „nový rekord“, se dozvíme už za necelé 4 týdny, kdy kampaň oficiálně končí.