Ceny BAFTA ovládl Oppenheimer. Christopher Nolan děkoval lidem za to, že snižují počty nukleárních zbraní
Včera proběhlo předávání cen Britské filmové a televizní akademie neboli BAFTA. Nejvíce sošek zlatých masek si odnesl Oppenheimer, následovali Chudáčci.
Každoroční sezóna filmových cen, probíhající mezi listopadem a březnem, se pomalu chýlí ke konci a většinou zatím při vyhlašování nejčastěji zaznívají ty samé názvy – Oppenheimer, Chudáčci, Anatomie pádu a Zóna zájmu. Podobně tomu bylo také při včerejším předávání cen Britské akademie filmových a televizních umění neboli BAFTA.
Když Michael J. Fox, hvězda legendárního Návratu do budoucnosti, předával cenu za nejlepší film, řekl: „To, že se o filmech mluví jako o magii, má dobrý důvod. Filmy dokáží změnit váš den, mohou změnit, jak se na věci díváte. Někdy dokonce mohou změnit váš život.“ Každý si jistě v uplynulém roce našel nějaký, který pro něj tento popis naplňuje, právě snímky, jež provázely včerejším večerem, ale patří mezi ty nejsilnější.
Na jedné straně je samozřejmě Oppenheimer, ve více než jednom ohledu dosud největší úspěch v kariéře režiséra a scenáristy Christophera Nolana. Tříhodinové životopisné drama, avšak pojaté spíše jako napínavý thriller, ohromilo komplexním a strhujícím vyobrazením okolností vzniku atomové bomby. Středem pozornosti je přitom postava J. Roberta Oppenheimera, teoretického fyzika, který ve 40. letech v laboratoři v americkém Los Alamos vedl vývoj nukleárních zbraní. Snímek rozebírá jeho myšlení nad fyzikálními i praktickými problémy projektu Manhattan, politický i osobní život a v neposlední řadě i to, co následovalo po použití atomových bomb v Hirošimě a Nagasaki.
Oppenheimer získal celkem sedm cen BAFTA – za nejlepší film, režii, herce v hlavní roli (Cillian Murphy), herce ve vedlejší roli (Robert Downey Jr.), kameru (Hoyte van Hoytema), střih (Jennifer Lame) a hudbu (Ludwig Göransson). Filmu se tak dařilo ještě lépe než na nedávných Zlatých glóbech, odkud si odnesl pět cen. Hlavně ale Nolan získal svoji první BAFTA – v minulosti byl nominován za režii Počátku a Dunkerku.
Jak je pro něj typické, ve svém nejnovějším snímku opět využil nelineární způsob vyprávění, v němž se střídavě odvíjejí události z Oppenheimerových profesních počátků, práce v Los Alamos i pozdější soudy kvůli údajné špionáži a spolupráci s komunistickým režimem Sovětského svazu. Ve skutečnosti Oppenheimer druhou část svého života věnoval snaze zabránit nukleární proliferaci a předejít dalšímu využití jaderných zbraní ve válečném konfliktu.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsPrávě tento aspekt Nolan zmínil také ve svojí děkovné řeči: „Náš film končí, z dramatického hlediska nutným, vyjádřením zoufalství. Ve skutečném světě ale existuje mnoho jednotlivců a organizací, kteří dlouhodobě bojují za snížení počtu nukleárních zbraní na světě a od vrcholu v roce 1967 se jim to podařilo o skoro 90 procent. V poslední době se ale věci zhoršily. Přijetím této ceny bych rád zdůraznil jejich snahy a zmínil, že ukazují potřebu a potenciál úsilí o zajištění míru.“
Pět cen BAFTA si ze včerejšího večera odnesli tvůrci snímku Chudáčci. O novince nejznámějšího zástupce řecké divné vlny Jorgose Lanthimose se mluví už několik měsíců. Byť Chudáčci mají daleko k diváckým konfrontacím Lanthimosových dřívějších prací, stále jde o film, který se na první pohled radikálně vymyká.
Jeho hrdinkou je dospělá žena Bella, která dostala od šíleného vědce mysl dítěte. Bella se ale rychle učí a uteče s bohémským právníkem cestovat po světě a objevovat jeho slasti i neřesti. Všímá si u toho mnoha nesmyslných společenských zvyků a řádů, které většinou stavějí ženy do slabších, pasivních pozic, a staví se proti nim.
Obrovský podíl na vzniku Chudáčků Lanthimos už dříve mnohokrát přisoudil představitelce hlavní role Emmě Stone, která na filmu pracovala jako producentka a úzce spolupracovala také na kreativní stránce. Za svůj výkon získala cenu BAFTA v kategorii Nejlepší herečka v hlavní roli. Snímek dále uspěl v kategoriích Nejlepší kostýmy, Nejlepší masky, Nejlepší výprava a Nejlepší vizuální efekty. V poslední z vyčtených kategoriích překvapivě porazil i poslední Mission: Impossible, třetí Strážce Galaxie nebo sci-fi Stvořitel.
Z vítězů v hlavních kategoriích je potřeba zmínit ještě Anatomii pádu, drama sledující soudní proces s populární spisovatelkou obviněnou z vraždy svého manžela získalo cenu za nejlepší původní scénář. Nominováno bylo také v kategoriích pro nejlepší film či režii. BAFTA za nejlepší neanglicky mluvený film pak dostala Zóna zájmu, historické drama, které divákům ukazuje děsivě poklidný život rodiny velitele Osvětimi, který žije v bezprostředním sousedství koncentračního tábora.
Kompletní výčet oceněných je dostupný na oficiálním webu BAFTA.