Češi mistry bezpilotního létání. Letoun Primoco One 150 uletěl na jeden zátah rekordních 1 240 kilometrů

Michal MarekMichal Marek

primocouav-1-min

Foto: Primoco

Bezpilotní letoun od české firmy Primoco

0Zobrazit komentáře

O českém technologickém startupu Primoco UAV bylo v posledních letech slyšet již několikrát. Primoco totiž pod vedením zakladatele Ladislava Semetkovského vyvíjí unikátní bezpilotní letouny a nyní firma dosáhla dalšího zajímavého úspěchu – nový letoun One 150 uletěl na jeden zátah neuvěřitelných 1 240 kilometrů, a to při průměrné spotřebě 2,6 litru paliva na hodinu letu.

Dubnovým letem byl pokořen rekord předchozí generace letounu s názvem Primoco UAV One 100, kterému se před třemi lety na letišti Vodochody podařilo dosednout po 9 hodinách a 1 minutě letu. Jednalo se tehdy o nejdelší uskutečněný bezpilotní let v civilním provozu na světě. Nyní tedy firma svůj rekord posunula ještě o notný kus dále.

A co za novým úspěchem stojí? Český výrobce letounů zaměřených především na využití v průmyslových, zemědělských a bezpečnostních oblastech minulý rok v rámci vývoje přešel na zcela nový spalovací motor. Ten má výkon 20 koní a je čtyřválcový a čtyřtaktní.

primocouav-7-min

Foto: Primoco

Nový letoun One 150 uletěl neuvěřitelných 1 240 km v kuse

Právě díky přechodu z dvoutaktu na čtyřtakt se podařilo především významně snížit spotřebu. Zatímco u minulé generace motoru se průměrná spotřeba pohybovala nad hranicí 6 litrů na hodinu letu, dnes se ji v ideálních podmínkách daří držet pod 2,5 litry. Taktéž hlučnost a hmotnost nového motoru jsou výrazně nižší.

„Osobně se domnívám, že máme dnes nejvyspělejší letecký motor pro bezpilotní letouny na světě. Tento dlouhý let ověřil spolehlivost a operační vytrvalost na hranici 18 hodin,“ komentuje rekord pro CzechCrunch zakladatel Primoco UAV Ladislav Semetkovský, jehož firma cílí především na zákazníky v Asii, na Blízkém východě, v Africe a nově i Evropě. V roce 2020 přitom očekává prodej a dodání dvou desítek letounů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Obvykle jsou mezi zájemci o bezpilotní letouny českého výrobce například energetické společnosti, které je využívají na monitoring ropovodů a plynovodů, různá ministerstva obrany nebo třeba policie a pobřežní stráže, které s nimi hlídají hranice či pobřeží. Stále častěji si však bezpilotní letouny objednávají také například organizace na ochranu přírody – ty s jejich pomocí mohou monitorovat rybolov, sčítat různé druhy ohrožených zvířat a podobně.

primocouav-2-min

Foto: Primoco

Díky novému čtyřválcovému motoru letoun spotřebuje jen 2,6 litru paliva na hodinu letu

Bezpilotní letouny Primoco UAV One jsou schopné na základě letových plánů létat zcela autonomně. Jejich výhodou jsou navíc velmi nízké provozní náklady či třeba schopnost nést všemožná přídavná zařízení s ohledem na zaměření jejich mise. Mohou to být například různé radarové systémy, kamerové systémy či jiná speciální elektronika. Letoun s cestovní rychlostí až 150 km/h je schopen nést užitečný náklad do hmotnosti 30 kilogramů.

Firmě Primoco UAV se od zahájení vývoje v roce 2015 do dnešního dne podařilo nejen zcela dokončit vývoj bezpilotního letounu, ale také jej vyladit v ostrém provozu. „Vzhledem k tomu, že naše letouny létají na třech kontinentech, máme za sebou i odstranění nedostatků vyplývajících z rutinního provozu. Další vývoj bude pokračovat na základě požadavků klientů, zejména z pohledu implementace různých technologií pro konkrétní mise,“ doplňuje Semetkovský.

masq-trilab-1

Přečtěte si takéKdyž 3D tiskárny na výrobu ochranných pomůcek nestačí. V Hradci plastové štíty ve velkém lisují a dbají i na designKdyž 3D tiskárny na výrobu ochranných pomůcek nestačí. V Hradci plastové štíty ve velkém lisují a dbají i na design

Vedle letounů se standardními kamerami má Primoco UAV v provozu letouny s technologiemi pro mapování zemského povrchu, jako je LIDAR či SAR letouny s fotoaparáty s ultra vysokým rozlišením až 150 megapixelů či stroje s technologií pro sledování tras lodí. Právě nyní pak firma jako vůbec první na světě na bezpilotní letoun nasazuje technologii pro kalibraci leteckých radiomajáků.

primocouav-cm160-min

Foto: Primoco

Letouny Primoco UAV unesou až 30 kg přídavných zařízení pro mapování či monitoring terénu

Na aktuálním úspěchu Primoco UAV je pozoruhodné i to, že rekordní let byl završen dosednutím na letiště Písek-Krašovice, které společnost v minulém roce koupila. Neveřejné civilní letiště bylo se svou dráhou o délce 600 metrů určené delší dobu pro všeobecné letectví. Česká společnost ho však koupila s cílem přetvořit jej na vlastní vývojové, výrobní a výcvikové centrum.

„Vlastní tovární letiště posouvá společnost Primoco UAV o další úroveň. V minulém roce jsem akcionářům při vstupu na pražskou burzu cenných papírů slíbil, že budeme hledat vhodné místo pro další rozvoj společnosti. Dnes mohu s hrdostí oznámit, že máme 20 hektarů pro další rozvoj, a to včetně vzletové a přistávací dráhy o délce 600 metrů,“ komentoval loni nákup Ladislav Semetkovský.

primocouav-arfield-pisek2-min

Foto: Primoco

Za účelem vývoje a testování si česká firma koupila vlastní letiště

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Šestnáctiválec na zápěstí místo ciferníku. Jacob & Co. vytvořil unikátní hodinky podle Bugatti Chiron

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

jacob-and-co-bugatti-chiron-tourbillon-1

Foto: Jacob & Co.

Jacob & Co. uvedly první hodinky obsahující model motoru

0Zobrazit komentáře

Texty hiphopových skladeb někdy obsahují poznámky o hodinkách s tolika drahými kameny, že z nich ani nejde odečíst čas. V daném kontextu by totiž bylo pochopitelně náročné popsat, že luxusní kousky jsou často drahé kvůli velmi komplikovaným mechanismům a dokonalému zpracování. Jedním ze zajímavých příkladů, který však zároveň okázale předvádí svou bezúčelnost, je novinka od společnosti Jacob & Co., inspirovaná šestnáctiválcovým motorem Bugatti Chiron.

Bugatti Chiron v současnosti oficiálně není nejrychlejším sériově vyráběným vozem na světě, avšak zejména proto, že jeho test nedodržel všechna požadovaná pravidla. Přesto v předprodukční verzi přesáhl rychlost 490 km/h, což se zatím žádnému jinému autu nabízejícímu model pro silniční provoz nepodařilo. V srdci tohoto úspěchu stojí ikonický šestnáctiválcový motor schopný dosáhnout výkonu až 1 479 koní.

Hlavní pohonná jednotka Chironu se stala také základem pro design hodinek, jejichž kompletní název zní Jacob & Co. Bugatti Chiron Tourbillon. Nejedná se o první výsledek spolupráce těchto společností, je však dosud nejzajímavějším.

jacob-and-co-bugatti-chiron-tourbillon-3

Foto: Jacob & Co.

Hodinky ukazují jen hodiny a minuty, hlavní atrakcí je ale něco jiného

Na rozdíl od předchozích byl totiž vytvořen od úplného základu, není tak pouze upravenou verzí už existujících modelů, což platí i pro milionové hodinky Richard Mille a Airbusu, o nichž jsme psali před časem. Díky tomu se inženýři a designéři mohli plně oddat hledání možných odkazů na jeden z vrcholů automobilového průmyslu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

I když v nižších řadách nabízí také mnoho tradičních modelů, americká firma Jacob & Co. si vybudovala jméno především na velice excentrických experimentech s tím, co lze nosit na zápěstí. Některé radikální hodinky tak ukazují čas jakoby mimochodem. V centru pozornosti je naopak vše kolem této základní funkce. Výsostným příkladem toho jsou Jacob & Co. Astronomia, které do kompletně průhledného safírového těla zasazují pohyblivý model oběžných drah Země, Slunce a Měsíce.

Šestnáctiválec na zápěstí

Oproti „praktičtějším“ tradičním luxusním hodinkám tak často nepřidávají žádné komplikace, tedy funkce mimo samotného zobrazování hodin, minut a vteřin. Místo nich dávají přednost složitým „mechanismům pro mechanismy“ jako zmíněné oběžné systémy, hrací skříňky nebo právě funkční replika automobilového motoru. Jak poznamenává redaktor magazínu Hodinkee, Bugatti Chiron Tourbillon je tak v zásadě dokonalým protějškem vozu zosobňujícího přebytek, výtvor schopností, ne důvodů.

Hlavní atrakce hodinek tak nemají vůbec nic společného s ukazováním času, dokonce vyžaduje svůj vlastní zdroj energie v podobě druhé pružiny. Ta hlavní, pohánějící hodinový strojek, ho udrží v nepřerušeném chodu necelé tři dny. Funkční miniatura šestnáctiválcového motoru používá totožnou pružinu, při plném natažení však vydrží pouhou minutu. Natahuje se stejnou korunkou jako pružina pohánějící ručičky, ale otáčí se jí opačným směrem.

jacob-and-co-bugatti-chiron-tourbillon-5

Foto: Jacob & Co.

Jedna korunka pro nastavování času, druhá pro natahování a tlačítko pro spuštění mechanismu motoru

Natažení korunky a stisknutí dedikovaného tlačítka rozpohybuje klikovou hřídel, válce a turbodmychadla. Kterýkoliv dokonalý detail celého mechanismu by bylo škoda schovat, takže hodinky zcela postrádají ciferník, tělo má safírová sklíčka ze stran i zezadu a ze safíru je vyroben dokonce i samotný blok motoru. Detaily hřídele a válců téměř přesně kopírují svůj předobraz, jen jsou mnohonásobně menší, vyžadujíc extrémní přesnost při výrobě i sesazování.

aplikace-erouska

Přečtěte si takéV Česku se spouští aplikace eRouška. Staví na ochraně soukromí a upozorní, pokud jste přišli do kontaktu s nakaženýmV Česku se spouští aplikace eRouška. Staví na ochraně soukromí a upozorní, pokud jste přišli do kontaktu s nakaženým

Kromě ručiček pro hodiny a minuty se objevují pouze dva prvky známé také z jiných horologických přístrojů, ukazatel zbývající energie v hlavní pružině a tourbillon. Ten umisťuje krokový mechanismus zajišťující rozvinování pružiny v přesných časových intervalech do otáčející se klece. Původním účelem tourbillonu bylo eliminovat jednostrannou zátěž krokového mechanismu v kapesních hodinkách, v náramkových neplní žádný praktický účel. Je ovšem nesmírně náročné ho vyrobit, proto je důležitý.

Suspenze, hnací hřídele a okázalá zbytečnost

Celý hodinový strojek i mechanismus motoru je v těle z černého titanu uchycen prostřednictvím suspenze s výraznými modrými pružinami. Jelikož jsou pružiny suspenze opravdu funkční (a spíše teoreticky tedy mohou omezovat vliv otřesů na mechanismus), vznikl problém, jak vyřešit korunky, standardně se strojkem spojené jednoduchou rovnou kovovou hřídelí. Řešení bylo vlastně jasné – použít konstrukci hnací hřídele známé z dopravních prostředků, umožňující vzájemné vychýlení hnacích a hnaných částí.

Hodinky inspirované automobilovým průmyslem samozřejmě nejsou žádnou novinkou. Často však toto spojení znamená pouze použití výrazných barevných kontrastů, červené či žluté nitě v kožených řemíncích, výrazné karbonové prvky a stopky. Jacob & Co. se v případě Bugatti Chiton Tourbillon vydal úplně jiným směrem a hodinový stroj zasadil přímo vedle pohonné jednotky auta. Vytvořil tak mezi nimi přímou paralelu, přičemž vše dal na odiv přímo do popředí.

Zatímco u automobilů jsou důležité zejména měřitelné výsledky složitého motoru schovaného pod kapotou, u nových hodinek je to přesně naopak. Jejich mechanismus neplní žádný praktický účel, existuje jen pro obdivování jeho samotného fungování. Hodinky o rozměrech 54 × 44 × 20 milimetrů se skládají z 578 součástek a stojí 280 tisíc dolarů (přibližně 6,8 milionu korun.) Skutečné Bugatti Chiron se skládá z 1800 součástek a jeho cena začíná na necelých třech milionech dolarů (přes 70 milionů korun). 

jacob-and-co-bugatti-chiron-tourbillon-6

Foto: Bugatti

Skutečný šestnáctiválec Bugatti Chiron

jacob-and-co-bugatti-chiron-tourbillon-2

Foto: Jacob & Co.

Titanové tělo hodinek má ze všech stran velké výřezy pro nahlédnutí do útrob mechanismu

jacob-and-co-bugatti-chiron-tourbillon-4

Foto: Jacob & Co.

Model v hodinkách obsahuje přesné repliky součástek motoru skutečného Chironu

jacob-and-co-bugatti-chiron-tourbillon-7

Foto: Jacob & Co.

Zadní straně hodinek vévodí dvojice pružin pro hodinový strojek a model motoru