Češi opět dominují žebříčku nejrychleji rostoucích firem střední Evropy. Premianty jsou DoDo, UlovDomov a Favi

Peter BrejčákPeter Brejčák

michal-mensik

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Michal Menšík, výkonný ředitel logistického startupu DoDo

0Zobrazit komentáře

České technologické společnosti dlouhodobě dominují celému regionu střední Evropy a nejinak je tomu i letos. Z padesáti nejrychleji rostoucích firem dle letošního žebříčku Deloitte Technology Fast 50 CE je tuzemských rovnou jednadvacet, navíc symbolicky k jednadvacátému ročníku soutěže. Loni bylo českých zástupců o tři méně, i tak však zdaleka nejvíc ze všech sledovaných zemí.

Letošním vítězem žebříčku, který sleduje růst přihlášených technologických firem za období předchozích čtyř let (letos tedy v období 2016 až 2019), se sice stal polský výrobce krabic na míru Packhelp, ale hned další tři příčky již obsadily české firmy. Na druhém místě se usadil startup DoDo s růstem 8 427 procent.

Logistická společnost míří po čtyřech letech existence na hranici půl miliardy korun v tržbách a díky raketovému růstu chce již v příštím roce přesáhnout miliardu. Jak v CzechCrunch Podcastu popisoval šéf DoDa Michal Menšík, doručitelnost zásilek dosahuje téměř sto procent a klidně by mohl jezdit i pro Českou poštu.

Na třetím místě se objevila aplikace pro pronájem nemovitostí UlovDomov.cz s růstem ve výši 5 535 procent. Jen za loňský rok platforma vykázala zvýšení počtu zveřejněných inzerátů o 64 procent a navýšení tržeb o 40 procent. Navzdory koronavirové krizi přitom spoluzakladatel služby Martin Březina letos předpokládal další značný růst.

katerina-novotna_deloitte_michal-mensik_dodo_otakar-suffner-a-marek-vasicek_ff-trader_jiri-sauer_deloitte

Foto: Deloitte

Kateřina Novotná (Deloitte), Michal Menšík (DoDo), Otakar Šuffner a Marek Vašíček (FF Trader), Jiří Sauer (Deloitte)

Trojici českých premiantů, kteří se probojovali do první desítky letošního žebříčku Deloitte Fast 50, pak uzavírá vyhledávač nábytku Favi s růstem na úrovni 3 389 procent. Ten již loni vyrostl téměř na půl miliardy korun a začátkem roku měl startup zakladatelů Jana Zajíce a Radomíra Hejla v plánu velkou expanzi po celé Evropě.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Mezi tuzemskými zástupci v žebříčku umístěnými v druhé desítce jsou pak tři firmy. Online poskytovatel půjček Zonky (12. místo, 1 347 %), jež se nedávno oficiálně stal součástí Air Bank, další českou společností je prodejce originálních dárků Manboxeo.cz (15. místo, 1 279 %) a experti na cloud Stratox Enterprises (18. místo, 1 099 %).

„Výsledky letošního ročníku Fast 50 potvrzují, že technologickým firmám se v České republice stále více daří. Místní podnikatelé si pak úspěch nenechávají jen pro lokální nebo regionální trh. Řada z nich už dosahuje výrazných úspěchů v zahraničí, včetně náročného amerického trhu,“ říká Jiří Sauer, ředitel programu Deloitte Technology Fast 50 CE.

Oceněných 66 českých firem

Zajímavostí letošního žebříčku je, že ocenění v různých kategoriích v regionu střední Evropy čítající devět zemí získalo ze 108 přihlášených českých zástupců celkově 66 firem. V kategorii Rising Stars, tedy vycházejících hvězd, jež se kvůli krátké době na trhu ještě nedostaly do hlavní soutěže, bylo oceněno deset tuzemských zástupců. Stejně jako loni zvítězil fintech FTMO, druhým pak byl kyberbezpečnostní startup GreyCortex.

rubes-mikulka

Přečtěte si takéJanek Rubeš a Honza Mikulka odchází ze Seznamu. Oblíbené duo z Prahy se s novým kanálem na YouTube vrací ke kořenůmJanek Rubeš a Honza Mikulka odchází ze Seznamu. Oblíbené duo z Prahy se s novým kanálem na YouTube vrací ke kořenům

Poradenská společnost dále ocenila pět českých firem v kategorii Tech Leaders (Footshop, Pilulka.cz, Prusa Research, Rohlik.cz a Zásilkovna) a další tři v kategorii Impact Stars pro firmy s unikátním a inovativním produktem nebo službou (Festka, Pikto Digital a Varistar).

„Vysoký růst oceněných firem dokazuje, že technologie hrají a budou hrát zcela klíčovou roli v podnikatelské expanzi. Což koneckonců potvrzuje i současná pandemická situace,“ dodává Kateřina Novotná, specialistka Deloitte na technologické firmy.

DODO

Jsme logistická služba pro e-commerce, retail, restaurace a rychlá občerstvení.

Klíčoví lidé

_michal_mensik_3

Michal Menšík

Zakladatel

Apple vývojářům o polovinu sníží poplatky v App Storu. Menším studiím to pomůže, shodují se čeští tvůrci

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

tim-cookInsider

Foto: Apple

Tim Cook, výkonný ředitel společnosti Apple

0Zobrazit komentáře

Pokud se na App Storu prodá aplikace, 30 procent z výdělku putuje do kasy Applu. Toto základní pravidlo má různé dodatky a modifikace, od spuštění obchodu s aplikacemi pro iOS v roce 2008 ale v určitém bodě platí pro všechny vývojáře. Od počátku nového roku to tak už nebude. Kalifornský gigant se totiž – dost možná v největší změně pravidel App Storu od jeho počátků – rozhodl poplatek snížit. Vývojáři s příjmy pod jeden milion dolarů budou od 1. ledna 2021 platit už jen 15 procent.

App Store je jedna z největších distribučních platforem pro aplikace na světě a jediné místo, kde jde oficiálně stáhnout aplikace pro více než miliardu aktivních iOS zařízení. Jelikož má Apple díky tomu obrovský vliv na celý trh s mobilním softwarem, bývá označován jako monopol (nebo duopol spolu s Googlem). Podle některých, typicky Spotify či Epic Games, pak firma zneužívá své postavení k vykořisťování ostatních.

„Firmy jako Spotify, které jsou větší a mohou být průkopníky, mohou kvůli 30% poplatku (navíc putujícímu přímo do rukou konkurenta) jen těžko soupeřit s řešením přímo od Applu,“ zmiňuje pro CzechCrunch Martin Mazanec z Fitify, které vyvíjí virtuálního fitness trenéra. Jeho i dalších českých vývojářů jsme se zeptali, jak poplatky vnímají a co pro ně může jejich avizované  snížení znamenat. Pro velké společnosti bude nicméně naznačený problém platit i nadále.

epic-apple

Foto: Apple/Epic Games

Apple je aktuálně s Epic Games, tvůrcem hry Fortnite, na ostří nože

Vše silně odstartoval medializovaný boj, který rozjel herní vydavatel Epic Games. Ten ve svém hitu Fortnite spustil alternativní platební systém, čímž chtěl obcházet řešení od Applu, které je dle pravidel App Storu nutné používat a firmě zajišťuje standardních 30 % z každého nákupu v aplikaci. Fortnite poté bylo z App Storu okamžitě smazáno a objevila se i hrozba, že Epic kompletně ztratí přístup k platformám výrobce iPhonů.

Herní studio se svým krokem cíleně vymezilo vůči poplatkům v App Storu a zároveň spustilo kampaň ve jménu jejich výrazného snížení. O totéž v minulosti (spolu s obviněním ze znevýhodňování konkurence) žádalo i Spotify a později se s mírnějšími útoky přidal také Microsoft a Facebook. Obecně je diskuze o poplatcích poměrně složitá (podobná procenta z prodejů si vedle Applu berou i všechny ostatní platformy) a ani jedna strana nemá jednoznačnou pravdu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Například proto, že ukrajování si téměř třetiny ze zisků vývojářů neplatí plošně. Výše této „daně za používání App Storu“ se po určitém čase, co zde vývojář aplikace nabízí, snižuje na polovinu. Na druhou stranu náklady na provoz platformy se neodhadují příliš vysoko, takže je stále na místě hovořit o možných změnách umožňujících lepší konkurenceschopnost firem, které nabízejí alternativy ke standardní výbavě iOS.

Apple má nicméně díky svému vlivu také schopnost podmínky pro vývojáře výrazně zlepšit. To by se mohlo stát nyní, po letech odolávání kritice za poplatky třeba i čelíc podezřením z monopolistických praktik. Od 1. ledna příštího roku se všem vývojářům, jejichž příjem z App Storu za posledních 12 měsíců nepřesáhl jeden milion dolarů (přes 22 milionů korun), rázem zvýší příjmy o 15 %.

Děkují hlavně menší studia

V Česku to platí například pro studio About Fun stojící za hrou WarFriends. „Hranice milionu dolarů se nás týká mimo jiné proto, že App Store tvoří jen malou část našich celkových výnosů. Změnu přesto velmi vítáme a dopad vnímáme především ve zvýšení potenciálu návratnosti na získaného hráče. Umožní nám to rozšiřování uživatelské základny, více škálovat a vydělané peníze investovat zpět,“ vysvětluje ředitel studia Petr Vodák.

Pro další vývojáře, kterých jsme se ptali, změny neplatí, stále je však vidí pozitivně jako reálnou pomoc ostatním. „V App Storu stále roste konkurence, na síle nabírají různé předplacené služby, řada her je zdarma, čímž klesá i ochota lidí je nakupovat. Zejména pro menší studia, jejichž situace je tak čím dál těžší, je to vítaný krok,“ říká Jakub Dvorský, jehož Amanita Design má i dva tituly v nabídce předplatitelské herní služby Apple Arcade.

dvorsky-1

Foto: Nikon Czech Republic/YouTube

Jakub Dvorský, zakladatel studia Amanita Design

Fitify vytvářející virtuálního fitness kouče pak zdůrazňuje už zmiňované modifikace poplatků po určité době prodávání v App Storu. „iOS je pro nás jako platforma minoritní, jelikož jsme zde začali později a z hlediska příjmů zde stále nedohnali Android – i díky tomu se vejdeme do limitu. Snížení poplatků je pro nás samozřejmě příjemné. Na druhou stranu část našich zákazníků platí předplatné už déle než rok, takže z jejich plateb Applu odvádíme jen 15 % už nějakou dobu,“ říká Martin Mazanec.

mars-martan

Přečtěte si takéRudá planeta fascinuje lidstvo a dobýt ji chce i Elon Musk. Co nás čeká na Marsu, až tam jednou zamíříme?Rudá planeta fascinuje lidstvo a dobýt ji chce i Elon Musk. Co nás čeká na Marsu, až tam jednou zamíříme?

Podle odhadu analytické firmy Sensor Tower citované deníkem The New York Times bude snížení poplatků na App Storu platit až pro 98 % vývojářů na platformě. Výkonný ředitel Applu Tima Cook říká, že to vývojářům umožní „financovat jejich malé byznysy, riskovat s novými nápady, rozšiřovat týmy a nadále vytvářet aplikace zlepšující lidem život“.

Jak ale poznamenává Jakub Dvorský z Amanity, vlastně se jedná o velmi chytrý strategický krok. Zatímco například Steam nedávno snížil tytéž poplatky nejbohatším firmám, Apple se zaměřil na opačný konec trhu. „Z PR hlediska je to sympatičtější přístup, přestože ve výsledku uvolňuje podstatně méně peněz než Steam,podotýká Dvorský. Zmíněných 98 % vývojářů loni představovalo pouhých 5 % z celkových příjmů platformy za minulý rok.

app-store-1160×560

Foto: Apple

Online obchod s aplikacemi App Store

Také proto opět protestují velké společnosti jako Epic, Spotify nebo Basecamp, pro které se nezmění vůbec nic. Rozhodnutí Applu označují za pokus rozdělit vývojáře a oslabit tak hnutí usilující o plošné snížení poplatků. „Apple doufá, že se zbaví dostatečného množství kritiků na to, aby jim prošlo blokování konkurence a 30% daně u většiny plateb v aplikacích,“ říká šéf Epicu Tim Sweeney. Jak zmiňuje deník The New York Times, jeho firma na svém Epic Storu vybírá poplatky ve výši 12 %.

Plošné změny podmínek by uvítali také čeští vývojáři. Například Miloš Endrle z Geewy říká, že poplatky je důležité vnímat v čase – v roce 2008, kdy byla konkurence v App Storu minimální, bylo 30 % z příjmů za kvalitní, bezpečnou platformu se skvělým marketingovým potenciálem akceptovatelné.

„Dnes je situace ale naprosto jiná. Do App Storu přibude nová hra asi každou půlminutu a marketingový efekt je proto stonásobně nižší, než tomu bylo před pár lety. Vývojář tak musí hledat jiné cesty, jak získat zákazníky, což pro něj znamená další investice. Proto je 30 % z dnešního pohledu překonaných a jak pro Apple, tak pro ostatní, je nejvyšší čas na změnu,“ popisuje Endrle, kterého si můžete i v našem CzechCrunch Podcastu.

milos-endrle1

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Miloš Endrle, zakladatel herního studia Geewa a Good Friend Games

Na druhou stranu pro jiné dává současný stav stále smysl. „Je to dlouhodobý industry standard a 30 % si berou kromě Epicu skoro všichni. Jiné platformy jsou oproti Applu sice otevřené i alternativám, ale u něj je cena za uzavřenost podle mě vykoupena především bezpečností. Přesto je snížení poplatků pro většinu vývojářů samozřejmě pozitivní změna,“ říká Petr Vodák ze studia About Fun.

Podobný názor pak má i Lubo Smid z vývojářské společnosti STRV. Ačkoliv se nižší daně za přístup k App Storu týkají velké části zákazníku jeho firmy, jejich stanovené výše považuje za akceptovatelné. Přesto očekává další změny. „Je pravda, že mi tyto poplatky přijdou vysoké, ale App Store a Google Play dnes dávají vývojářům nejlepší cestu, jak se dostat k uživatelům mobilních zařízení. Proto i vysoký poplatek 15 až 30 % dává smysl. Myslím si, že do budoucna se bude snižovat s tím, jak se budou rozvíjet alternativy,“ komentuje.