Češi vyvíjí aplikace pro brýle Apple Vision Pro. Firmy by si to neměly nechat ujít, říká CEO studia Yord
Brýle pro virtuální a smíšenou realitu Apple Vision Pro mění budoucnost práce. Podle Adama Rajnohy ze studia Yord se firmy musí začít připravovat.
Dva nadšenci do technologií v roce 2019 založili studio Yord, které se specializuje na interaktivní projekty využívající různé typy digitálních realit. Dnes je Yord globálním kreativním studiem se zákazníky v Evropě, Severní Americe a na Blízkém východě. Na kontě má stovky projektů, mezi které patří pořádání koncertů a uměleckých akcí ve virtuální realitě nebo tvorba virtuálních zážitků pro společnosti jako ČSOB, Deloitte, Muzeum Tatra Kopřivnice nebo Červený kříž. Adam Rajnoha stojí v čele Yordu, naplno se věnuje zkoumání možností nových brýlí pro virtuální realitu Apple Vision Pro a popisuje, jaké je jejich uplatnění.
Fanoušci sci-fi se mohou začít radovat, další pokus lidstva o oživení virtuální reality započal. Apple Vision Pro jsou příslibem, že už naše generace by mohla zažít scény jako vystřižené z hollywoodských filmů nebo kultovních sci-fi knížek. A protože hardware už máme, je řada na firmách a vývojářích, aby se nového světa nelekli a dokázali přemýšlet za hranicemi mantinelů vytyčených obyčejnými 2D obrazovkami.
Doba, kdy si lidé ve vlacích četli knížky, je pryč. Dnes všichni koukají do mobilů. Zítra možná budou mít na očích XR brýle a v nich některý z typů virtuální reality. Tím se firmám otevírá moře příležitostí. Stačí být mezi prvními, kdo nabídne špičkový uživatelský zážitek a novou přidanou hodnotu. Virtuální realita si v posledních letech krůček po krůčku hledala své místo na slunci.
V oblasti virtuální reality vznikaly projekty postavené na frameworcích ARKit a RealityKit pro vývoj XR aplikací na operační systémy Applu. Zmíněné nástroje jsou užitečné pro práci s rozšířenou realitou a real-time obrazem nabízejícím propracované možnosti, například pro vytváření populárních selfie filtrů.
O něco užitečnějšími způsoby využití jsou aplikace pro zkoušení ve virtuální realitě. Stačí namířit objektiv na místo pro novou pohovku, přesný senzor vzdálenosti dostupný ve vyšších řadách telefonů iPhone naskenuje okolí a software do určeného místa zapasuje vybraný produkt tak, aby jeho velikost na displeji odpovídala realitě.
Jednoduché aplikace ale pro brýle, jako jsou Vision Pro, nestačí. Rozlišení brýlí je pohledem oka vyšší než 4K a 3D modely nestačí jen vykreslovat na 2D obrazovku jako u rozšířené reality – XR musí vypadat realisticky ze všech úhlů, aby nic nerušilo pohlcující zážitek z práce s virtuální realitou. Pro vývojáře to znamená náročnější vývoj, pro firmy celou řadu nových možností.
Virtuální realita v praxi
V Česku brýle Vision Pro z dílny americké firmy Apple zůstávají zatím nedostupné, v USA jsou v prodeji od začátku února. Apple na jejich vývoji pracoval přes dvanáct let a brýle s cenou přesahující 80 tisíc korun míří na technologické nadšence, firmy i uživatele, kteří v nové technologii spatřují budoucnost produktivity. Atraktivnost této vize potvrzují první čísla – mluví se o tom, že Applu se podařilo v předprodeji prodat 200 tisíc brýlí téměř okamžitě, což by odpovídalo tržbám 700 milionů dolarů (16,5 miliardy korun).
Co Apple Vision Pro představují? Profesionální nástroj pro zvyšování každodenní produktivity. Do 360° prostoru převedou pracovní prostředí celého počítače. Sílu nové technologie je lépe vidět na konkrétních příkladech. Jedním je cestování. V letadle místo malinké obrazovky na sedadle před vámi dostanete brýle a užijete si koncert oblíbené kapely na tak velkém plátně, jaké si vyberete. Nebo při dopravě autonomními vozy. Zde může vzniknout na první pohled vtipná, ale možná lehce nebezpečná budoucnost, jak ji nedávno předvedl kalifornský řidič Tesly.
Není realita jako realita
Virtuální realita (VR, virtual reality)
Uživatelům nabízí možnost vstoupit do virtuálního 3D světa pomocí náhlavní soupravy a interagovat s okolím. Umožňuje plné odpoutání se od reality a je využívána zejména ve hrách, simulacích a při trénincích.
Rozšířená realita (AR, augmented reality)
Rozšířená realita doplňuje do reálného světla digitální prvky, které jsou kontextově dodány ke konkrétnímu obrazu, povrchu či objektu. Pro používání AR stačí jen chytrý telefon či náhlavní souprava pro rozšířenou realitu.
Mixovaná realita (MR, mixed reality)
Je kombinací virtuální reality a prvků z reálného světa, například můžete vidět svoje ruce uvnitř virtuálních světů. Tento termín byl historicky prosazován především platformami společnosti Microsoft.
Prodloužená realita (XR, extended reality)
Je souhrnný pojem, pod kterým se skrývají všechny zmíněné pojmy a reality. Termín XR je nejpoužívanější především samotnou komunitou.
Revoluci zažije také vzdělávání. Už dnes existuje 3D model lidského srdce ve virtuální realitě, na kterém studenti medicíny mohou procvičovat chirurgické zákroky. A Apple Vision by se mohly stát i lékem na takzvanou „zoom fatigue“, tedy úzkostné stavy, kdy přemíra videohovorů negativně ovlivňuje naše duševní zdraví – ve virtuálním prostoru Apple využívá persony a avatary s realistickou mimikou i pohyby, takže i při komunikaci na dálku se virtuální interakce stává příjemnější a lidštější. Člověk není připoutaný k obrazovce, s brýlemi může stát, chodit i rozkládat rukama a odpoutat se tak od představy videohovoru v podobě několika mluvících hlav na obrazovce.
Přijďte Apple Vision Pro vyzkoušet
Ve studiu Yord aktivně sledujeme výzkum a jsme odhodlaní stát se pionýry nové technologie. Našim klientům radíme, jak virtuální realitu správně začlenit do jejich strategického fungování. Do vývojářského týmu deseti specialistů jsme pořídili dvoje Apple Vision Pro hned po zahájení prodeje a aktuálně už pracujeme na čtyřech nových projektech určených pro tyto brýle.
Neprozradím jména klientů, ale pro privátní zdravotnickou kliniku vyvíjíme řešení, aby si pacienti mohli z pohodlí domova prohlížet a objednávat veškeré služby. V dalších projektech hledáme využití pro Apple Vision Pro v automobilovém průmyslu, dále se věnujeme produktové demonstraci na různých událostech a naprosto přelomové aplikaci ve smart farmingu.
Různé druhy realit a imerzivní technologie jsou přes osm let naší specialitou, ale výhru Apple Vision Pro ani přes prvotní nadšení nemá jistou. Po interním testování a čtyřech letech zkušeností s konkurenčními řešeními na víc než stovce projektů vidím i na novince Applu řadu omezení. Například brýle XR-4 od výrobce Varjo jsou podobně technologicky našlapané, jen nejsou přenosné a musí být neustále připojeny k výkonnému počítači. Finální slovo ale budou mít až uživatelé a trh.
Jednoznačně ale Apple Vision Pro představují jeden z nejvýznamnějších milníků, který celému technologickému segmentu do žil vlévá unikátní dávku optimismu. I kdyby to nakonec nebyly Apple Vision Pro verze 2024, věřím, že jsme svědky nástupu nové platformy, která změní nejen byznys ale i každodenní život každého z nás.
Především firmám doporučuji nebrat XR na lehkou váhu, ostatně proto v Yordu pořádáme různá školení, konzultace a dny otevřených dveří. Vstupenky na náš komorně laděný Tech brunch v únoru se rychle vyprodaly a Vision Pro si přišlo vyzkoušet přes 50 zájemců. My jsme si tak ověřili, že firmy o novou technologii mají velký zájem a diskuzi o potenciálních dopadech vítají – v podobných aktivitách budeme určitě i ve zbytku roku pokračovat.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.