Česká aukční scéna opět přepisuje rekordy. Obraz Divertimento II Františka Kupky se vydražil za 90 milionů

pistek-adieu-guy-moll2

Foto: Galerie Kodl

Divertimento II od Františka Kupky

0Zobrazit komentáře

Nejsou tomu ani dva měsíce, co byl vydražen obraz Piková dáma české malířky Toyen za 78,65 milionu korun, který stanovil nový český aukční rekord. Auru výjimečnosti si ale příliš dlouho neudržel. Z trůnu jej totiž na včerejší aukci Galerie Kodl sesadil František Kupka a jeho abstraktní obraz Divertimento II. Nešlo však o jediný ryze český rekord celého 84. aukčního dne této galerie.

František Kupka patří mezi naše nejvýznamnější malíře, který v průběhu své tvorby plynule přecházel od realismu až po abstrakci. Té se věnoval od 30. let minulého století, a právě do této dekády je datován i vznik Divertimento II – přesným datem či alespoň rokem si ovšem není nikdo jistý, jelikož se rozchází názory odborníků i samotného autora. Jisté je však datum, kdy se tento obraz stal nejdražším vydraženým plátnem českého umělce.

Stalo se tak během včerejší aukce Galerie Kodl, na které bylo z důvodu aktuálních opatření přítomno jen několik málo osob, přičemž probíhala po telefonu i online. Při dražbě Kupkova Divertimenta II utichlo dražitelovo kladívko na částce 75,2 milionu korun. S přirážkami aukční síni pak šlo o sumu 90,24 milionu. Tím Kupka překonal nejen Pikovou dámu, ale také svůj dosud nejdražší obraz Plochy Příčně II, který se vloni vydražil za 78 milionů.

pistek-adieu-guy-moll2

Foto: Galerie Kodl

Divertimento II od Františka Kupky

Divertimento II s rozměry 59 × 92 centimetrů se vyznačuje pro Kupku zcela charakteristickým stylem abstrakce inspirované hudbou. Ostatně i název díla odkazuje na italské pojmenování hravě zábavné hudební skladby. Kupka sbližováním obou uměleckých světů pomohl vykrystalizovat směr známý jako orfismus, s nímž před Kupkou někteří umělci experimentovali, ovšem až díky Robertu Delaunayovi a právě Kupkovi se jej podařilo lépe identifikovat.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ve stejném duchu se nesou i další díla Františka Kupky jako Hot Jazz či Amorfa. Dvojbarevná fuga a také dílo s názvem Divertimento I, se kterým je vydražené plátno v těsném uměleckém vztahu. Jak informovala ČTK, z 250 obrazů, které byly během včerejší aukce nabízeny, byl i druhý nejdražší obraz ten od Kupky. Konkrétně se jednalo o dílo Růžový klobouk vydražené za 34,8 milionu korun.

Adieu, Guy Moll

Za pozornost stojí i dražba obrazu Adieu, Guy Moll za 25,44 milionu korun, za kterým stojí malíř, kostýmní výtvarník a scénograf Theodor Pištěk. Ten se dříve věnoval i automobilovým závodům, proto jeho obraz vyobrazuje přídě rudého závodního speciálu Alfa Romeo, který sedlal závodník Guy Moll. Ten je stále považován za jednu z největších hvězd motoristického sportu, a to i přesto, že jeho kariéra trvala necelé tři roky.

Důvod, proč si tento obraz zaslouží speciální uznání, je fakt, že se díky částce 25,44 milionu korun jedná o dosud nejdražší obraz stále žijícího českého autora. Zároveň slouží i jako rozloučení s francouzským talentem, který zahynul během jednoho ze závodů na dnes již nevyužívaném okruhu Pescara v Itálii. Proto jsou na něm jeho fotografie nebo autogram.

pistek-adieu-guy-moll1

Foto: Galerie Kodl

Obraz Adieu, Guy Moll od Theodora Pištěka

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Pandemie z dlouhodobého pohledu prospěje byznysu, digitalizaci řeší už téměř všichni, říká šéf Abra Software

Peter BrejčákPeter Brejčák

jar-rasa

Foto: Abra Software

Jaroslav Řasa, zakladatel společnosti Abra Software

Digitalizace je buzzwordem už několik let a tlak na efektivnější procesy ve firmách existoval také delší dobu. Až letošní pandemie a s ní související ekonomická krize ale více zvýraznila její důležitost – proto digitalizaci řeší už téměř každá firma. To hraje do karet i tuzemské technologické společnosti Abra Software vyvíjející informační systémy pro více než deset tisíc firem, pro které navíc urychlila vývoj svého produktu Flexi, aby jim co nejdříve s digitalizací pomohla.

„Karty stranou, bohužel to je spojené s řadou obtíží a zatěžkávacích zkoušek pro firmy. Ano, firmy dále pokračují a jsme moc rádi, že můžeme být jejich spojencem v této době. Ukazuje se, že kvalitní a moderní informační systémy významně pomáhají při přechodu na digitální ekonomiku,“ říká pro CzechCrunch zakladatel firmy Jaroslav Řasa.

Abra tak podle třiapadesátiletého manažera roste nejvíce díky tomu, že posledních několik let hodně investovala do vývoje – letos cílí na tržby okolo 300 milionů korun. Na druhou stranu však očekává, že se do několika měsíců projeví krach řady firem a na výsledcích softwarové společnosti se tak budou bít protichůdné síly.

jaroslav-rasa

Foto: Abra Software

Zakladatel Abra Software Jaroslav Řasa

Firmy totiž na krizi reagovaly různě. Nemálo z nich se prý během léta nechalo ukolébat, že po odeznění první vlny koronavirové pandemie se už život vrátí do normálních kolejí. Ty prozíravější ale pokračovaly a dokončovaly změny svých obchodních modelů na „bezkontaktní“.

Přizpůsobovat se však musely i v dalších procesech. Kromě nástupu práce z domova šlo především o oblast dodávek zboží a služeb tak, aby firmy dokázaly zaručit minimální osobní kontakt. Ve výrobních společnostech pak i o oddělení pracovníků, vytvoření skupin a podobně.

„Zkrátka spousta práce jak v informačních technologiích, tak na pracovištích, v logistice a organizaci práce vůbec,“ popisuje Řasa a predikuje, že změnám ještě není konec. „Musí se vše dotáhnout, problémy s covidem budou ještě minimálně rok. Fajn ale je, že to prospívá podnikání jako celku, urychlená digitalizace přináší úspory, uvolňuje lidem ruce a zjednodušuje práci.“

Svůj díl práce ovšem odvedla také samotná Abra. Ta svým zákazníkům nabízí dva hlavní produkty – ERP systém Abra Gen pro velké firmy a chytrý software pro menší byznys Abra Flexi, jenž v poslední době prošel několika většími novinkami, aby byl více přizpůsobený potřebám firem v současné nelehké době.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Software je teď plně cloudový, samotní uživatelé potřebují jen internetový prohlížeč a díky využití API je možné na systém napojit externí služby zákazníků, ať už jde o e-shop, interní aplikace nebo jiné nástroje. Vývojem prošel nejen základ systému, ale také lepší uživatelské rozhraní a zjednodušené ovládání.

„V programování platí přímá úměra. Čím příjemněji se program používá, tím vyšší investice padly na jeho vývoj. Abra Flexi si je naštěstí může dovolit,“ říká Řasa s odkazem na třicetiletou tradici firmy a její čtvrtmiliardové obraty. A věří si i navzdory relativně bohaté konkurenci v oblasti podobných softwarů.

Zakladatel Abry říká, že je Flexi komplexnější než produkty stejné kategorie, a to i díky pokročilé cenotvorbě, kompletaci pro výrobní firmy či jednoduché práci v obchodním „kolečku“. Účetních softwarů je sice hodně, ale v případě, že mají více agend, si je musí uživatelé stáhnout do počítače. A když fungují online, často nabízí jen omezený počet funkcí.

abra

Foto: Abra Software

Pražské kanceláře společnosti Abra Software

„Když ovšem řídíte firmu a máte pod sebou tým lidí, potřebujete víc. Proto nabízíme software, který toho hodně umí a zároveň se k němu můžete kdykoli a odkudkoli připojit. Fajnšmekři si Abra Flexi můžou pořádně technicky užít, vymyšlená je tak, že si technologičtí nadšenci hodně věcí dokážou udělat sami,“ doplňuje Řasa.

S tímto softwarem tak Abra oslovuje klienty jako například Prusa Research, Liftago, Le Premier nebo ESET. Obecně jde o dynamické firmy a startupy s potřebou přehledu na poli fakturací, účetnictví a evidencí skladových zásob a majetku.

Do této skupiny spadají také obchodníci, kteří v reakci na vývoj letošního roku stále více přecházejí z kamenného světa do online světa. Pro ně navíc Abra v Brně založila nové e-commerce centrum, což je projekt navržený pro firmy, které chtějí inovovat svůj prodejní proces.

„Stále jsou ještě zákazníci, kteří spustili e-shop, ale dál se tématu e-commerce nevěnují, což je chyba,“ říká Řasa s tím, že zákazníkům chce v této oblasti nabídnout možnost dovzdělat se například v SEO optimalizaci, Google Analytics, PPC a dalších nezbytných nástrojích.

Partnerem článku a celého CzechCrunche je společnost Abra Software. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.