Česká e-commerce má skvěle nabito, bez správného řízení peněz ale váš e-shop neporoste, říká Jan Laštůvka z Lemonera

Filip HouskaFilip Houska

lastuvka

Foto: Lemonero

Jan Laštůvka, spoluzakladatel a šéf českého startupu Lemonero

0Zobrazit komentáře

V evropském měřítku patří Česko mezi ty menší země, i tak ale držíme ve srovnání s ostatními pár prvenství. Vedle toho, že na hlavu vypijeme nejvíce piva v celé Evropě, jsme také e-shopovou velmocí. Internetových obchodů je u nás více než 42 tisíc a aktivně se v tuzemské e-commerce podílí na miliardových obratech, které by letos v souhrnu mohly překonat 200 miliard korun. Problém je ovšem v tom, že mnoho z nich nemá dostatečné finance na další růst.

Založit si dnes e-shop není nijak složité. Díky platformám jako Shoptet to zvládne takřka kdokoliv do několika minut a může začít prodávat. Rozjetí internetového byznysu je nicméně pouhým výchozím bodem, na který se nabaluje řada dalších důležitých záležitostí – od skladování po marketing.

Právě k tomu je často potřeba externí financování, na které se začal soustředit i Jan Laštůvka. Spoluzakladatel a šéf českého startupu Lemonero na naší poslední konferenci CzechCrunch Onlajn o problematice financování e-shopů hovořil, jelikož se na ni jeho nový projekt zaměřuje. Samo Lemonero navíc nedávno získalo velkou investici od Komerční banky.

lastuvka-onlajn

Foto: CzechCrunch

Jan Laštůvka z Lemonera na konferenci CzechCrunch Onlajn

„Největší problém v české i evropské e-commerce je obrovská podfinancovanost celého segmentu. Více než 80 procent e-shopů dnes nemá peníze na růst a investice a nemá přístup k takovému objemu kapitálu, které potřebují, aby mohly růst a expandovat,“ říká Laštůvka v reakci na to, že e-commerce jako taková hlavně po jarní vlně pandemie silně roste, ale většina e-shopů zkrátka není schopna udržet rychlé tempo.

Řešením může být zajištění externího financování, které by řadu problémů dokázalo vyřešit. A mnoho e-shopů se o to také snaží, naráží ovšem na přístup bank, kam jako první míří. Pokud totiž vlastníte internetový obchod a potřebujete sehnat peníze od banky, nejde o žádný hladký průběh a ve většině případů vám ani nepůjčí. „Důvodem může být krátká historie nebo nepochopení byznysu, který si banka vyhodnotí jako příliš rizikové,“ popisuje poznatky z praxe šéf Lemonera.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Když už banky vyhodnotí, že váš byznys financovatelný je, proces většinou podle něj ztroskotá na tom, že trvá až několik týdnů, než se vám peníze od banky objeví na účtu. Do toho všeho musíte na pobočku zpravidla zavítat osobně, což v dnešní době není úplně nejelegantnější řešení. Podle Laštůvky jsou právě tyto situace kamenem úrazu velké podfinancovanosti e-shopové scény v Česku.

Rozjezd je snadný, pak už je třeba přemýšlet

Rozjet e-shop sice je vcelku jednoduché a stačí vám k tomu relativně malý kapitál, ať už vlastní, nebo třeba ten, který vám půjčí rodina či přátelé. Laštůvka ovšem na základě dat Lemonera upozorňuje, že při správném použití základního kapitálu potřebuje řada e-shopů externí financování již od třetího měsíce, co jsou v provozu. Typicky na vybavení, skladování, marketing a udržování cash flow.

zleva-lubos-malik-cpo-founder-lemonero-jan-lastuvka-ceo-founder-lemonero-min

Foto: Lemonero

Luboš Malík a Jan Laštůvka, zakladatelé startupu Lemonero

I zisk peněz je přitom jen jedna část příběhu, ta druhá spočívá v jejich řízení a efektivním nakládání s nimi. Základem je podle Laštůvky nastřádání relevantních, aktuálních a přesných byznysových dat, pomocí kterých se můžete rozhodovat. Je totiž důležité přemýšlet nad vedením e-shopu racionálně a systematicky, nikoliv podle momentálních pocitů. Pak potřebujete vědět, jak se vyvíjí cash flow, a zároveň nezapomínat na správně nastavené ceny a marži.

„Maržovost je jedním z nejklíčovějších ukazatelů v e-shopu, i tak na ni ale spousta z nich vůbec nekouká, respektive nekouká správně. Je zkrátka potřeba vědět, že každý produkt vám vydělává profit, že to není jen nákupka versus prodejní cena, ale máte v byznysu něco, co vám zůstává a z čeho dokážete pokrýt marketing, provoz a tak dále,“ zdůrazňuje Laštůvka.

Šéf Lemonera zároveň dodává, že neméně důležitými body jsou i řízení zásob, míra zadlužení firmy nebo správné rozhodování při sezónnosti, kdy se očekává větší/menší zájem o zboží obecně.

Na co dalšího Jan Laštůvka ještě upozorňuje a jaké potenciální chyby při špatném řízení financí jsou ty nejzásadnější? Podívejte se na záznam konference CzechCrunch Onlajn, kde o efektivním financování e-shopů Jan Laštůvka z Lemonera mluvil:

Coloseum si chce s těžkým rokem v gastrobyznysu poradit vstupem na burzu. Síť pizzerií plánuje získat 60 milionů

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

jan-muzatko-coloseum

Foto: Coloseum

Jan Mužátko, majitel sítě pizzerií Coloseum

0Zobrazit komentáře

Nedávno na pražskou burzu úspěšně vstoupila lékárenská skupina Pilulka.cz, která se v tomto ohledu stala průkopníkem tuzemské e-commerce, a na veřejný trh se chystá i další hráč z netradičního oboru. Přestože teď gastronomický byznys zažívá přetěžké časy, tuzemská skupina Coloseum je plánuje přežít a nakonec ještě získat vstupem na burzu nový kapitál.

Skupina provozující síť italských restaurací Coloseum vznikla už v roce 1995. Tehdy její zakladatel Jan Mužátko otevřel první restauraci ve Vodičkově ulici v Praze a dnes už provozuje celkem patnáct restaurací Pizza Coloseum, patří mu také velkoobchod Pragogastro, Pivovar Národní nebo Občanská plovárna.

Většina těchto podniků – stejně jako další gastrobyznysy v Česku – je teď zavřená a své zákazníky obsluhuje maximálně přes výdejní okénko, případně přes rozvoz. Mnoho restauratérů tak počítá těžké ztráty, Coloseum nevyjímaje, jeho majitel však vyhlíží i světlejší zítřky. Takové, kde se svou skupinou vstoupí na burzu.

Jan Mužátko, dosavadní stoprocentní vlastník skupiny, chce Coloseum dovést příští rok na trh Start, který je určený menším podnikům, a plánuje na něm nabídnout až 30 procent akcií svého podniku. Díky úpisu nových akcií by měla celá gastroskupina vybrat celkem 60 milionů korun.

coloseum2

Foto: Coloseum

Jedna z restaurací Pizza Coloseum

„Rozhovory ohledně vstupu na burzu začaly již na konci minulého roku, COVID-19 dané plány spíše zpomalil. Vstup na trh Start se tak odložil o jeden rok,“ odpovídá Jan Mužátko na dotaz CzechCrunche, zda je vstup na burzu a s tím spojené nabírání kapitálu reakcí na neutěšenou situaci kolem pandemie koronaviru.

„Bohužel jsme se letos dostali do situace, kdy došlo k uzavření našich provozů a zároveň nám stát nepodal pomocnou ruku tak jako třeba v Německu nebo Rakousku. Vidíme kolem sebe, že někteří konkurenti situaci neustáli a zavírají. V tomto ohledu chceme být připraveni na konsolidaci trhu a nové příležitosti, které se objevují již dnes,“ říká Mužátko.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Podobně jako Pilulka před několika týdny prokopala cestu na burzu tuzemským e-commerce hráčům, ani v gastronomii není v Česku běžné, aby se firmy začaly veřejně obchodovat. Coloseum se ale inspirovalo některými podniky v zahraničí a podle Františka Bostla z poradenské společnosti Starteepo, jež Mužátkovu skupinu na burzu vede, ho mohou investoři ocenit na 210 až 250 milionů korun.

„V zahraničí je tento typ veřejně obchodovaných firem běžnější. U nás je gastro trh rozdrobený a Coloseum je upřímně jediný český řetězec, který by svou velikostí na pražské burze dával smysl. Vstupem na burzu chceme získat nový kapitál a zároveň si udržet jistou svobodu, což by se strategickým investorem nešlo,“ míní Mužátko. Alternativou prý byly také dluhopisy, ale tento typ financování utrpěl v posledních letech mnoho reputačních ran.

pizza-coloseum

Foto: Coloseum

Pizza v pizzerii Coloseum

Stávající kapitál Colosea byl v důsledku pandemie koronaviru a uzavřených restaurací vládními opatřeními významně oslaben. Zatímco v roce 2019 dosáhly konsolidované tržby skupiny na 423 milionů korun, letos by to měla být zhruba polovina. Významně se snížil také počet zaměstnanců, kterých bylo přes 400, ale aktuálně jich je 120.

„V roce 2019 dosáhly tržby naší skupiny 423 milionů korun, a to bez Občanské plovárny, kde je v plánu obrat 40 až 50 milionů korun ročně. Takže pouze na aktuálně držených provozech jsme schopni vygenerovat 470 až 500 milionů korun. K tomu vidíme možnost otevřít i nové provozy, ale po zkušenostech s COVID-19 plánujeme velice konzervativně,“ doplňuje Mužatko.

mars-martan

Přečtěte si takéRudá planeta fascinuje lidstvo a dobýt ji chce i Elon Musk. Co nás čeká na Marsu, až tam jednou zamíříme?Rudá planeta fascinuje lidstvo a dobýt ji chce i Elon Musk. Co nás čeká na Marsu, až tam jednou zamíříme?

Ročně navštívilo provozy skupiny Coloseum přes 1,5 milionu zákazníků a Mužátko se svými kolegy věří, že se příští rok začne situace opět vracet do standardních kolejí. Potenciální investory chce nalákat mimo jiné na budoucí výplatu dividend a také na věrnostní program pro akcionáře.

mk_tk_roivenue

Přečtěte si takéČeský startup koupili Holanďané. Teď míří do USA a mění vedeníČeský startup koupili Holanďané, teď dál roste. Míří do Ameriky a mění své vedení

Polovinu získaných peněz plánuje tuzemská gastroskupina použít na refinancování některých stávajících závazků a polovinu na nové investice. Jednak chce Coloseum otevírat provozy na místech, kde vidí poptávku do zákazníků, a zároveň chce více expandovat do krajských měst a zaměřit se na franšízy. Ty v současnosti fungují třeba v Ostravě a v Teplicích.

„Jsem rád, že i v této složité době plní Start a kapitálový trh svoji funkci a pomáhá firmám s financováním jejich rozvojových plánů,“ dodává k plánovanému přírůstku na Burze cenných papírů Praha její generální ředitel Petr Koblic. Coloseum plánuje do konce roku vytvořit holdingovou strukturu Coloseum Holding a na jaře požádat o schválení veřejné nabídky akcií Českou národní banku. Na burzu by chtěla skupina vstoupit nejpozději v dubnu.