Česká e-commerce má skvěle nabito, bez správného řízení peněz ale váš e-shop neporoste, říká Jan Laštůvka z Lemonera

Filip HouskaFilip Houska

lastuvka

Foto: Lemonero

Jan Laštůvka, spoluzakladatel a šéf českého startupu Lemonero

0Zobrazit komentáře

V evropském měřítku patří Česko mezi ty menší země, i tak ale držíme ve srovnání s ostatními pár prvenství. Vedle toho, že na hlavu vypijeme nejvíce piva v celé Evropě, jsme také e-shopovou velmocí. Internetových obchodů je u nás více než 42 tisíc a aktivně se v tuzemské e-commerce podílí na miliardových obratech, které by letos v souhrnu mohly překonat 200 miliard korun. Problém je ovšem v tom, že mnoho z nich nemá dostatečné finance na další růst.

Založit si dnes e-shop není nijak složité. Díky platformám jako Shoptet to zvládne takřka kdokoliv do několika minut a může začít prodávat. Rozjetí internetového byznysu je nicméně pouhým výchozím bodem, na který se nabaluje řada dalších důležitých záležitostí – od skladování po marketing.

Právě k tomu je často potřeba externí financování, na které se začal soustředit i Jan Laštůvka. Spoluzakladatel a šéf českého startupu Lemonero na naší poslední konferenci CzechCrunch Onlajn o problematice financování e-shopů hovořil, jelikož se na ni jeho nový projekt zaměřuje. Samo Lemonero navíc nedávno získalo velkou investici od Komerční banky.

lastuvka-onlajn

Foto: CzechCrunch

Jan Laštůvka z Lemonera na konferenci CzechCrunch Onlajn

„Největší problém v české i evropské e-commerce je obrovská podfinancovanost celého segmentu. Více než 80 procent e-shopů dnes nemá peníze na růst a investice a nemá přístup k takovému objemu kapitálu, které potřebují, aby mohly růst a expandovat,“ říká Laštůvka v reakci na to, že e-commerce jako taková hlavně po jarní vlně pandemie silně roste, ale většina e-shopů zkrátka není schopna udržet rychlé tempo.

Řešením může být zajištění externího financování, které by řadu problémů dokázalo vyřešit. A mnoho e-shopů se o to také snaží, naráží ovšem na přístup bank, kam jako první míří. Pokud totiž vlastníte internetový obchod a potřebujete sehnat peníze od banky, nejde o žádný hladký průběh a ve většině případů vám ani nepůjčí. „Důvodem může být krátká historie nebo nepochopení byznysu, který si banka vyhodnotí jako příliš rizikové,“ popisuje poznatky z praxe šéf Lemonera.

Když už banky vyhodnotí, že váš byznys financovatelný je, proces většinou podle něj ztroskotá na tom, že trvá až několik týdnů, než se vám peníze od banky objeví na účtu. Do toho všeho musíte na pobočku zpravidla zavítat osobně, což v dnešní době není úplně nejelegantnější řešení. Podle Laštůvky jsou právě tyto situace kamenem úrazu velké podfinancovanosti e-shopové scény v Česku.

Rozjezd je snadný, pak už je třeba přemýšlet

Rozjet e-shop sice je vcelku jednoduché a stačí vám k tomu relativně malý kapitál, ať už vlastní, nebo třeba ten, který vám půjčí rodina či přátelé. Laštůvka ovšem na základě dat Lemonera upozorňuje, že při správném použití základního kapitálu potřebuje řada e-shopů externí financování již od třetího měsíce, co jsou v provozu. Typicky na vybavení, skladování, marketing a udržování cash flow.

zleva-lubos-malik-cpo-founder-lemonero-jan-lastuvka-ceo-founder-lemonero-min

Foto: Lemonero

Luboš Malík a Jan Laštůvka, zakladatelé startupu Lemonero

I zisk peněz je přitom jen jedna část příběhu, ta druhá spočívá v jejich řízení a efektivním nakládání s nimi. Základem je podle Laštůvky nastřádání relevantních, aktuálních a přesných byznysových dat, pomocí kterých se můžete rozhodovat. Je totiž důležité přemýšlet nad vedením e-shopu racionálně a systematicky, nikoliv podle momentálních pocitů. Pak potřebujete vědět, jak se vyvíjí cash flow, a zároveň nezapomínat na správně nastavené ceny a marži.

„Maržovost je jedním z nejklíčovějších ukazatelů v e-shopu, i tak na ni ale spousta z nich vůbec nekouká, respektive nekouká správně. Je zkrátka potřeba vědět, že každý produkt vám vydělává profit, že to není jen nákupka versus prodejní cena, ale máte v byznysu něco, co vám zůstává a z čeho dokážete pokrýt marketing, provoz a tak dále,“ zdůrazňuje Laštůvka.

Šéf Lemonera zároveň dodává, že neméně důležitými body jsou i řízení zásob, míra zadlužení firmy nebo správné rozhodování při sezónnosti, kdy se očekává větší/menší zájem o zboží obecně.

Na co dalšího Jan Laštůvka ještě upozorňuje a jaké potenciální chyby při špatném řízení financí jsou ty nejzásadnější? Podívejte se na záznam konference CzechCrunch Onlajn, kde o efektivním financování e-shopů Jan Laštůvka z Lemonera mluvil: