Česká e-commerce reaguje na válku na Ukrajině. Notino vypnulo ruský i ukrajinský web, další e-shopy bojkotují ruské zboží
Ruská invaze na Ukrajinu se částečně dotýká i tuzemských internetových obchodníků, kteří zákazníkům v daných zemích dodávají zboží, případně tam mají dodavatele. Eskalující konflikt tak může – byť jen v omezené míře, protože ekonomické vazby tuzemské e-commerce na východní trhy jsou malé – dopadnout i na české zákazníky. Některé e-shopy ale upozorňují, že kvůli dodávkám humanitární pomoci mohou zákazníci očekávat částečné omezení v nabídce zboží, které na Ukrajinu posílají.
Nejvýraznější kroky jako první udělali největší e-commerce hráči už před několika dny. Například Alza ukončila prodej ruských produktů jako jsou antivirové programy Kasperski, navigační systém Navitel, stáhla všechny knížky o ruském prezidentovi Putinovi nebo tamní alkohol. Podobná opatření zavedly i další e-shopy jako CZC, lékárny Pilulka nebo online tržiště Heureka.
„S maximálním úsilím na tom pracujeme. Na rozdíl od běžných e-shopů máme v katalogu přes 30 milionů produktů napříč celým trhem, a tak nám identifikace všech značek a zboží trvá o něco déle. Zároveň také vytváříme seznam brandů, který zjednoduší práci každému dalšímu e-shopu, jež se bude chtít přidat,“ říká pro CzechCrunch Tomáš Braverman, ředitel Heureka Group.
Větší dopad měl poslední vývoj na Notino, největšího online evropského prodejce parfémů a kosmetiky. Už ve čtvrtek totiž úplně zastavilo provoz ruské i ukrajinské verze svého e-shopu. Jak upozornily Seznam Zprávy, bylo to zejména kvůli uzavření hranic a nemožnosti dodávat tamním zákazníkům zboží.
„Podíl Ruska na celkových tržbách Notina byl loni zanedbatelný, vstupovali jsme tam teprve v roce 2019 s tím, že naším cílem bylo především místní trh zmapovat a poznat. Ukrajina představuje pro Notino o něco větší trh, který se ale pohybuje v jednotkách procent našeho obratu,“ přibližuje pro CzechCrunch mluvčí Andrea Kabická s tím, že Notino nemá v nabídce žádné ruské produkty.
„Neočekáváme dopad na naše zákazníky v České republice. Zároveň bych ale ráda doplnila, že v souvislosti s konfliktem na Ukrajině vyčleňujeme významnou materiální pomoc, jako jsou zdravotnické pomůcky a základní hygienické potřeby. V důsledku toho by pro naše zákazníky mohl být tento druh zboží dočasně hůře dostupný. Nicméně děláme maximum, abychom zajistili dostatečné množství zásob a k žádným výpadkům nedošlo,“ doplňuje Kabická.
Výzva k bojkotu ruského zboží
Ke kroku, aby e-shopy ze své nabídky vyřadily zboží od ruských firem, obchodníky vyzvala i Asociace pro elektronickou komerci (APEK), jež sdružuje asi šest stovek hráčů v e-commerce.
„Naše asociace se chce touto výzvou připojit nejen k českým e-shopům, ale ke všem obchodníkům a podnikatelům, kteří se v návaznosti na tuto katastrofální situaci rozhodli Ukrajinu podpořit v rámci svých možností – nejméně tedy stažením ruského zboží z nabídky. Všichni můžeme dát najevo, že byznys není vždy na prvním místě a že nám záleží na budoucnosti Ukrajiny i celé Evropy a svobodného světa. Ukončení spolupráce se subjekty ze země válečného agresora vnímáme jako jednoznačně vhodný krok,“ říká šéf APEK Jan Vetyška.
Pro CzechCrunch šéf APEKu doplňuje, že nabídka ruského zboží v Česku je poměrně specifická. Většina e-shopů se tak do výzvy ani zapojit nemůže, protože ruské zboží neprodává. „Z pohledu české e-commerce se nejedná ani zdaleka o nejvýznamnějšího dodavatele, ale i tak stojí za to se zapojit. Nemáme nic proti běžným Rusům, ale jakýmkoli nákupem tamních výrobků podporujeme režim Vladimira Putina včetně jeho útoku na Ukrajinu,“ pokračuje.