Česká firma Deeptime vyrobila 3D tiskem první systém reproduktorů z písku. Inspiraci hledala v moři

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

deeptime
0Zobrazit komentáře

Minimalismus, holismus, inovativní přístup k práci s materiálem. Tyto principy by snad mohly přiblížit způsob myšlení, který vedl ke vzniku reproduktorů Ionic Sound System od české firmy Deeptime. Její zakladatelé Martin Hřeben a Ondřej Chotovinský předtím načerpali zkušenosti v automobilovém průmyslu u značek McLaren, Honda a Škoda a nyní je aplikovali na podstatně odlišnou kategorii, avšak se stejnými nároky na skloubení funkčnosti a efektivity.

Dvojice designérů se na poli reproduktorů poprvé realizovala v roce 2014, kdy pod značkou Akemake představila první reproduktory vyrobené 3D tiskem z kompozitního dřeva. Úspěch tohoto experimentu pak vedl k dalšímu zkoumání práce s netypickými materiály a výrobními procesy.

Ionic Sound System sestává ze dvou reproduktorů a subwooferu, přičemž všechny jsou vyrobeny technologií 3D tisku z křemičitého písku s příměsí speciálně vyvinutého zpevňujícího prvku. Takto vytvořená těla reproduktorů mají poskytovat dostatečnou pevnost a skvělé tlumení pro čistší zvukový projev. Těla dvojice reproduktorů pojmenovaných Spirula jsou vyrobeny jako celky, do nichž jsou vloženy třípalcové (cca 8 cm) membrány.

deeptime-spirula-thunderstone

Audio systém Deeptime

Tvar reproduktorů kopíruje zlatou spirálu, která se v přírodě objevuje velmi často, například u mušlí mořských tvorů nebo v hlemýždi, části vnitřního ucha, která rozšiřuje rozsah slyšitelných frekvencí. Spirálovité vinutí těla má také dopomáhat eliminaci úniku vibrací membrán ze zadní strany reproduktoru.

Design subwooferu pojmenovaného Thunderstone je také inspirovaný přírodou, konkrétně mořským ježkem. Subwoofer má reproduktor o průměru cca 14,5 centimetrů a doplňujee ho zesilovač třídy D s extrémně nízkou úrovní šumu. Na spodních hranách jsou hned tři basové průduchy, z nichž každý má v sobě LED diodu, která svítí jasněji spolu se zvýšením hlasitosti.

science-robot-museum-seoul

Přečtěte si takéV Jižní Koreji vyroste nové muzeum vědy a robotů. Stavět ho budou i sami roboti a dronyV Jižní Koreji vyroste nové muzeum vědy a robotů. Stavět ho budou i sami roboti a drony

Hliníkové ovládací prvky reproduktorů jsou naprosto minimalistické – umožňují pouze regulaci hlasitosti a míry basů. Zdroje zvuku lze pak k reproduktorům připojit skrze analogový nebo digitální výstup a podporován je také Bluetooth se standardem aptX. Z tohoto popisu je zjevné, že Ionic Sound System se svým designem, použitými materiály a způsobem výroby nesnaží pouze prvoplánově zaujmout. Všechny tyto prvky jsou spojené s účelem a zvukovým projevem reproduktorů, které mají i přes svou skromnou velikost poskytnout impozantní výkon (80 W při RMS a maximálně až 160 W) a kvalitu.

deeptime-spirula1

Deeptime Spirula

Tvůrci systému si sami navrhli také jeho elektroniku. „Design pro nás znamená hledání formy, která odpovídá povaze a funkci předmětu a která staví na výhodách nejnovějších technologií. Nechceme jen zkrášlovat standardní řešení. I proto u našich reproduktorů nepoužíváme klasické kvádrové ozvučnice, ale především organické tvary, které jsou navržené tak, aby přispívaly ke kvalitě zvuku,“ vysvětluje Martin Hřeben.

„Inspiraci hledáme především v přírodě. Všechny tvary v přírodním světě mají svojí funkci. Kvádr nebo krabici v ní najdete jen stěží,“ doplňuje Ondřej Chotovinský. Ionic Sound System je určený milovníkům designu a audiofilům a je dostupný v limitované edici 1 618 kusů, která zahrnuje kompletní 2.1 systém za cenu 3141,59 eura (80 700 korun) a dvojici reproduktorů Spirula za cenu 899 eur (23 000 korun).

deeptime-thunderstone

Deeptime Thunderstone

deeptime-spirula

Deeptime Spirula

Francouzi inovují křídlový člun, který se vznáší nad vodou. Sází na elektřinu, luxus a sportovní design

Filip HouskaFilip Houska

seabubbles
0Zobrazit komentáře

Vedle rostoucího trendu elektrifikace vozidel a obecně většího zájmu veřejnosti o alternativní dopravu se dost často mluví také o inovovaných vodních plavidlech. Ať už jde například o chystané švýcarské jachty Solar Impact na solární pohon nebo moderní rodinnou loď, jež má k pohonu také využívat sluneční záření a vítr. V záplavě nejrůznějších startupů s tímto zaměřením se vyskytuje i francouzský projekt SeaBubbles, který má v plánu změnit pohled na vodní čluny.

Jeho klíčovým produktem je takzvané Bubble Taxi, respektive plavidlo fungující na bázi křídlového člunu. Stejně jako ostatní typy těchto ne příliš tradičních vodních prostředků i zástupce od SeaBubbles je založen na podvodních křídlech, které člun po dosažení určité rychlosti zvednou z hladiny a prakticky jej vznáší nad vodou. Francouzi nicméně tento mechanismus zajímavě inovují.

seabubbles-bubble-taxi-electric-hydrofoil-2

Kabina nabízí místo pro pilota a čtyři cestující

Do 4,5 metru dlouhého plavidla s futuristickým designem, který připomíná automobilové supersporty (nebo vozy z Pátého elementu), totiž implementovali systém Fly-By-Wire. Díky této technologii, využívané mimo jiné i v letectví, se Bubble Taxi dokáže nad hladinou sám vyvažovat. Konkrétně to řeší pomocí dvou výškových senzorů a gyroskopu, jež jsou implementovány přímo na lopatkách trojice křídel (dvě vzadu, jedno vepředu). Díky tomu může být plavidlo nejen stabilnější, ale hlavně bezpečnější.

O pohon se stará motor s výkonem 20 kW a Li-Ion baterií o kapacitě 21 kWh, která má vydržet přibližně dvě hodiny na jedno nabití (respektive 40 kilometrů). Se svým motorem má funkční prototyp Bubble Taxi vyvinout maximální rychlost okolo 28 kilometrů v hodině. V této rychlosti se plavidlo tvořené ze sklolaminátu již drží nad hladinou, kam se zvedne už po přesáhnutí rychlosti 13 kilometrů v hodině.

bubbletaxi

Bubble Taxi láká i na luxusní kožený interiér

Jakmile se ale Bubble Taxi dostane do běžného prodeje, kde by mělo stát okolo 200 tisíc dolarů (cca 4,6 milionu korun), SeaBubbles plánují jeho verze vylepšovat, a to jak po stránce výkonu, tak i po stránce odolnosti nebo rychlejšího nabíjení. Aktuálně je celý projekt ve fázi předobjednávek pouze pro vybrané „soukromé“ zájemce, zpravidla z Ruska, Nizozemska a Spojených států.

Cílem je šetrnější doprava

Ačkoliv se Bubble Taxi může na první pohled jevit jako zboží jen pro vyvolené, nemá tomu do budoucna tak být. SeaBubbles s ním chtějí nabídnout i běžným lidem dostupnější vodní dopravu (respektive obyvatelům měst či vesnic, okolo kterých jsou vodní plochy nebo řeky) a současně udělat z tohoto moderního křídlového člunu alternativu k normálním autům. Měla by být totiž jak pohodlnější, tak zejména šetrná vůči životnímu prostředí.

Foto: SeaBubbles