Půl miliardy zisku pro českou hru s kamiony. Vývojáři Euro Truck Simulatoru zažili rekordní rok

Výroční zpráva za předloňský rok posouvá SCS Software ještě více směrem k úplné špičce českých herních studií, co se tržeb týče.

Michal MančařMichal Mančař

euro-truck-2

Foto: SCS Software

Jedna z nejúspěšnějších českých her: Euro Truck Simulator 2

0Zobrazit komentáře

Jsou to jedny z nejúspěšnějších českých videoher, ale mimo hráčský svět se o nich tolik nemluví. Série Euro Truck Simulator a American Truck Simulator svým vývojářům z SCS Software přitom vozí stamilionové tržby – a za rok 2023 takřka miliardové, jak ukazují právě zveřejněné finanční výsledky pražského studia.

Zajímá vás herní průmysl v Česku?

Tak se přihlaste k odběru našeho videoherního newsletteru Good Game!

Newsletter Good Game | Poslední vydání

Videoherní vývojáři z SCS Software ve výroční zprávě za rok 2023 oznámili rekordní čísla. Tvůrci vysoce výnosných simulátorů kamionů utržili 990,7 milionu korun, celkový čistý obrat firmy přesáhl 1,1 miliardy. Historicky nejvyšší byl i zisk pražského studia, který vyrostl na 531,8 milionu korun.

V případě tržeb to oproti roku 2022 znamená nárůst o zhruba 175 milionů korun, obrat se zvýšil o více než 200 milionů. V případě zisku jde o meziroční nárůst o 45 milionů korun – ale podobnému profitu jako v roce 2023 se SCS Software už přiblížilo předloni, kdy činil výsledek hospodaření 531 milionů korun.

Studio založili už v roce 1997 Pavel a Petr Šeborovi spolu s Martinem Českým, ve vedení firmy tato trojice zůstává dodnes. Jejich vlajkovým titulem je Euro Truck Simulator 2 s 15 miliony prodaných kopií. Hra o řízení kamionů po Evropě generuje příjmy především díky neustálým aktualizacím a obsahovým přídavkům. Počet prodaných balíčků s extra obsahem je v desítkách milionů kusů.

Další úspěšné tituly SCS Software jsou podobného ražení. American Truck Simulator prodal přes 4 miliony kusů, v minulosti čeští vývojáři kromě prvního dílu Euro Truck Simulatoru stvořili taktéž dopravní simulátor 18 Wheels of Steel nebo Scania Truck Driving Simulator. Kamionové videohry těží z extrémně silné fanouškovské základny, jejich komunitní portál má přes pět milionů uživatelů.

Zveřejněná zpráva za rok 2023 posouvá SCS Software ještě více směrem k úplné špičce českých herních studií, co se tržeb týče. Jedničkou mezi domácími herními tvůrci je Bohemia Interactive, tedy podle výsledků za rok 2022, kdy tvůrci vojenské série Arma vykázali tržby ve výši 1,15 miliardy korun. Čísla za loňský rok „Bohemka“ ještě nezveřejnila.

Petr Rychlý a Marek Vašut nadabovali po Mafii novou hru. Bojujete v ní v Československu za druhé světové války

Tahová strategie Forgotten but Unbroken vznikla díky vydavatelství MicroProse – znovuzrozené značce spojené s tituly jako XCOM a Civilization.

Michal MančařMichal Mančař

marek-vasut-dabing-forgotten-unbroken

Foto: Centurion Developments

Marek Vašut do češtiny nadaboval novou slovenskou hru Forgotten but Unbroken

0Zobrazit komentáře

Hereckou a dabérskou dvojici z titulku si videoherní znalci samozřejmě hned spojí s Mafií. Však i díky dabingu Marka Vašuta a Petra Rychlého se z ní stala jedna z nejmilovanějších českých her. Nyní na vás tahle dvojka opět promluví v rolích herních hrdinů – ale nikoliv coby mafiáni, ale v titulu z druhé světové války Forgotten but Unbroken.

Zajímá vás herní průmysl v Česku?

Tak se přihlaste k odběru našeho videoherního newsletteru Good Game!

Newsletter Good Game | Poslední vydání

„Mise je vždy na prvním místě. Osobní záležitosti musí stranou, to si pamatuj,“ zazní v právě vydané hře Forgotten but Unbroken hlasem Marka Vašuta. A je to rada, kterou byste si při hraní měli vzít k srdci. V novince od slovenského studia Centurion Developments se totiž stanete velitelem komanda bojujícího proti nacistům převážně na území někdejšího Československa.

Forgotten but Unbroken právě vyšla na Steamu s úvodní cenou těsně pod třicet eur – tedy zhruba 750 korun. Stejně velkým lákadlem, jako je spojení tahových bitev se správou vaší jednotky a základny, bude nicméně pro domácí hráče česká lokalizace.

O český dabing strategické hry se postarali Richard Wágner – ten svůj hlas mimochodem propůjčil i hlavnímu hrdinovi Jindřichovi v českém dabingu Kingdom Come: Deliverance – nebo Petr Gelnar. A samozřejmě už zmiňovaní Marek Vašut s Petrem Rychlým.

„Český dabing je opravdu velký tahák. Zatím na něj máme pozitivní reakce a věříme, že díky němu nás podpoří i hráči, pro které strategie nejsou nejoblíbenější žánr,“ popisuje pro CzechCrunch Róbert Servický, spoluzakladatel studia Centurion Developments. A jak se malému slovenskému týmu spolupracovalo s dvojicí známých českých herců? „Úžasně, jsou to velcí profesionálové. Jen se jich neptejte, jaká byla spolupráce s námi,“ dodává se smíchem Servický.

„Scénář se škrtal, předělával a měnil, takže jsme měli víc dotáček, než kolik jsme plánovali. Ale tímhle bych jim chtěl slíbit, že ta horská dráha, kdy se měnil objem práce a rozpočtové možnosti, by se příště neopakovala,“ dodal vývojář s myšlenkou na případnou budoucí spolupráci. Připomněl tím i potíže, kterými si Forgotten but Unbroken během vývoje prošla.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Slovenská strategie před pár lety zamířila na Kickstarter, kde však tvrdě narazila. „Byl to můj nápad, takže z toho zůstala hodně hořká pachuť. Ale dokázali jsme si všechno zpětně rozebrat a identifikovat věci, které jsme dělali špatně nebo až přespříliš naivně. Věnovali jsme se vymýšlení různých odměn pro podporovatele, ale neměli jsme marketingovou přípravu,“ popisuje Servický.

„Upřímně, všichni nám říkali, že to není dobrý způsob financování,“ uznává spoluzakladatel studia. To největší zklamání však mělo teprve přijít. „O několik měsíců později se ozvalo velké lokální herní vydavatelství, se kterým jsme se dohodli na dofinancování hry. Mělo se jen počkat, až se právníci vrátí z dovolené. Jenže v září najednou nabídku ze dne na den stáhli s tím, že přehodnotili rizika a odstupují,“ říká Servický.

„Bylo to pro mě neuvěřitelné. Naše hra by se navíc do jejich portfolia skutečně hodila – obzvlášť díky českému dabingu,“ dodává. V kritické situaci nicméně přišla naděje v podobě společnosti MicroProse. Tedy značky, kterou milovníci retro her budou znát coby vydavatele či vývojáře her, jako byl původní XCOM neboli UFO: Enemy Unknown (které letos oslavilo 30 let!) či prvních dílů série Civilization.

Forgotten but Unbroken se nicméně dočkala vydání pod křídly výrazně jiné firmy, než jaká uchvacovala hráče v minulém století. MicroProse po úspěšných devadesátkách čekal úpadek a praktický zánik, před pár lety se nicméně dočkala zmrtvýchvstání a nového nastartování vydavatelských aktivit.

„Pomohli nám hru dofinancovat a díky nim se nám podařilo zachránit 90 procent plánovaného obsahu. Pokud se bude Forgotten but Unbroken dobře prodávat, tak zbývající obsah uvolníme zadarmo,“ uzavírá Róbert Servický z Centurion Developments.