Česká hra vám připomene Total War a Crusader Kings. Nestojí za ní obří studio, ale jediný vývojář

Chtěli byste v čele vojsk českého knížectví nebo šiků Velké Moravy dobýt celou Evropu? V nové hře Bellfortis od Pavla Tovaryše to dokážete.

good-game-bellfortis

Foto: Rake in Grass

Pavel Tovaryš a jeho středověká strategie Bellfortis

0Zobrazit komentáře

Právě vyšla nová česká hra Bellfortis – strategie ze středověku, kde nechybí ani Velká Morava nebo české knížectví. A za kterou stojí jediný vývojář. „Rád ji popisuji jako strategii pro fanoušky her Total War nebo Crusader Kings, kteří ale na tyhle velké tituly nemají čas. Je to taková hra pro ,otce s rodinou na krku‘, jako jsem já sám,“ říká Pavel Tovaryš.

Chcete se dozvědět víc o českých hrách a jejich tvůrcích?

Tak se přihlaste k odběru našeho newsletteru Good Game!

Newsletter Good Game | Poslední vydání

Pamatujete Medieval: Total War? Kultovní příspěvek do úspěšné strategické série stále kraluje našim srdcím, hlavně jeho druhý díl. A podobně to má Pavel Tovaryš, který tuhle náklonnost přetavil do své nové hry Bellfortis. Budete uzavírat spojenectví, vylepšovat své državy, úkolovat špehy… a samozřejmě vést války se sousedy a velet vojskům v taktických bitvách. A to i pod českou vlajkou. Prostě jako v Total Waru.

Ačkoliv jeden značný rozdíl oproti slavné sérii tu je. Na téhle hře nepracovalo obří studio, ale až na drobnou externí výpomoc sám Tovaryš. Ale to neznamená, že by šlo o nějakou jednohubku. „Ve hře je osmnáct hratelných frakcí včetně Čechů, k tomu sedm scénářů včetně mapy celé Evropy,“ popisuje. Jeho Bellfortis na Steamu pořídíte za zhruba 500 korun.

Středověká strategie byla posledních pár měsíců v takzvaném předběžném přístupu – kdo chtěl, mohl si ji zahrát, zatímco ji autor postupně vylepšoval a rozšiřoval o nový obsah. Kdo ji tehdy jen zkusil, bude finální formou ještě příjemněji překvapen. „Zlepšila se hratelnost, ekonomika i inteligence nepřátel jak na mapě, tak v bitvách. A do toho přibyly nové náhodné události, se kterými se musíte vypořádat,“ vyjmenovává vylepšení Tovaryš.

„Ale stále platí, že je to vlastně hra pro ty táty od rodin. Nebo tedy pro fandy velkých strategií s vysokým rozpočtem, kteří na ně ale nemají vždy čas,“ říká vývojář. „Herní doba jednoho scénáře ve hrách, jako jsou Total War nebo Crusader Kings, přesahuje i sto hodin. Bellfortis nabízí koncentrovanou hratelnost v řádu hodin na jednu mapu za jednu frakci,“ přibližuje (ne)náročnost svého počinu.

A zatímco v právě vydané ostré verzi Bellfortis můžete v čele velkomoravských šiků pokořit Evropu, autor už kouká za hranice kontinentu. Za spoustou vylepšení právě vydané verze hry totiž stála zpětná vazba od prvních hráčů. A jedna věc se ve feedbacku často opakovala. „Zamířit s obsahem hry do Asie. Což mě potěšilo, protože jsem o tom sám uvažoval,“ prozrazuje Tovaryš.

Ten je zkušeným vývojářem a spoluzakladatelem malého studia Rake in Grass, pod jehož značkou zaznamenala úspěch třeba vesmírná střílečka Jets’n’Guns. I když je to víceméně sólo projekt, také Bellfortis vychází jakožto dílo Rake in Grass. A protože vývoj her je pro Tovaryše fulltime job, s vydáním „Total Waru po česku“ práce nekončí.

„Předpokládám, že nejméně měsíc budu hru opravovat a vylepšovat. Pak bych chtěl přidat i nějaké nové mapy a další obsah. A ve vývoji máme ještě klasický fantasy dungeon Underkeep. Takže mě čeká vše možné, jen ne odpočinek,“ uzavírá Pavel Tovaryš. A jestli si ani vy nechcete odpočinout od nejzajímavějších zpráv z českého videoherního průmyslu, odebírejte náš herní newsletter.

david-konecny-dreadline-express-lovecraft

Přečtěte si takéGood Game: Český horor Dreadline Express je jako od LovecraftaV Olomouci vzniká horor jako od Lovecrafta. Neobvyklá hra začala jako projekt jediného autora

Top novinky ze světa her

🔥 Vypadá to, že přesedlání na tvorbu počítačové střílečky se vyplatilo. Brněnské studio Madfinger Games hlásí za loňský rok historický zisk – přes 400 milionů korun. Nikdy od založení v roce 2010 nevydělali víc.

📱 A ještě jeden příběh úspěchu z Brna. Na začátku byli jen tři a postupně vybudovali studio Terahype. Že ho neznáte? Jedna z jeho mobilních her hlásí měsíční tržby přesahující půl milionu – dolarů. Jak vypadala jejich cesta a čím se odlišují právě třeba od Madfingeru?

📖 Cítíte se někdy jako Gordon Freeman z Half-Lifu? Nebo vás to spíš táhne k válečným kouskům typu Medal of Honor? Obchod Xzone chystá na listopad pokračování knížky o FPS, tentokrát s názvem Hurt Me Plenty: Ultimátní průvodce střílečkami 2003–2010. Tenhle tříkilový cvalík bude díky domácím překladatelům z Context Heroes v čele s Vojtěchem Schubertem v češtině.

🎥 Kingdom Come 2 je parádní hra. A brzy z ní vznikne i film – premiéru bude mít v červenci na festivalu v Karlových Varech. Do českého středověku se taky můžete vrátit díky novému dokumentu The Final Countdown, který je k vidění tu.

💰 Až do 15:00 v pondělí 23. června se můžete přihlásit do Pražského herního akcelerátoru, který je určen studentským vývojářským týmům. Těm, co uspějí, nabízí až 200 tisíc korun na další rozvoj. Přihlášky zde.

😬 Měla to být úžasná akční hra od týmu, v jehož čele stál jeden z hlavních tvůrců série GTA. Jenže MindsEye je spíš katastrofa plná komických bugů. Vývojáři se už omlouvají, rychle pracují na opravách a vrací hráčům peníze.

👎 Beat Saber pro PlayStation končí. Česko-slovenský hit pro virtuální realitu si na něm ještě zahrajete, ale hru už na PS4 ani PS5 nečeká další podpora. Od příštího roku dokonce skončí multiplayer.

Česká střílečka vydělala rekordních 400 milionů. Vývojářům z Brna se vyplatila riskantní otočka

Realistická akce Gray Zone Warfare od Madfinger Games svým tvůrcům přihrála nejúspěšnější rok v jejich historii.

Michal MančařMichal Mančař

gray-zone-warfare-madfinger

Foto: Madfinger Games

Gray Zone Warfare od brněnských Madfinger Games navazuje na tradici českých realistických akčních her

0Zobrazit komentáře

Před časem se rozhodli dát sbohem sbohem oboru, ve kterém byli mnoho let velice úspěšní. Z vývoje mobilních her přesedlali na tvorbu realistické střílečky pro PC. Vyplatilo se. Brněnské studio Madfinger Games po velké videoherní otočce hlásí historický zisk – přes 400 milionů korun.

Chcete se dozvědět víc o českém herním průmyslu?

Tak se přihlaste k odběru našeho newsletteru Good Game!

Newsletter Good Game | Poslední vydání

Nikdy od založení v roce 2010 nevydělali Madfinger Games víc. Přitom ony dlouhé roky, během kterých se věnovali vývoji her pro mobily, pro ně byly výdělečné. V nejlepších chvílích roční tržby atakovaly čtvrt miliardy korun, zisk překročil i sto milionů. Takže když před třemi lety v Madfingeru ohlásili, že s mobilními hrami končí a začnou dělat titul pro PC, u leckoho to mohlo vyvolat údiv. Teď však toto rozhodnutí vyvolává uznání.

Brněnská herní firma v právě zveřejněné výroční zprávě za rok 2024 oznámila rekordně vysoký zisk 404 milionů korun při tržbách 619 milionů. Za tato čísla vývojáři zcela vděčí své odvážné otočce a soustředění na realistickou akci Gray Zone Warfare pro PC, která od své loňské premiéry v dubnu prodala přes milion kusů.

Tento úspěch se navíc rodil za dramatických okolností. Rozhodnutí Madfinger Games odprodat mobilní portfolio a přeorientovat se na PC přineslo nesnadné chvíle. „V červnu bychom nebyli schopni zaplatit výplaty. Proto jsme hru vydávali koncem dubna, tedy v nejzazší termín, aby nám ještě v květnu přišly peníze. Věděli jsme, že jdeme all-in,“ přiblížil v rozhovoru pro CzechCrunch šéf firmy Marek Rabas.

Risk se ale tentokrát se ziskem rýmoval doslova rekordně. Urychlené vydání hry sice znamenalo prvotní smíšené recenze a stížnosti na její technický stav, nicméně Madfinger od uvedení na trh své dílo pravidelně rozšiřuje a vylepšuje. Což dokazuje i trend stoupajících uživatelských recenzí Gray Zone Warfare na Steamu.

„S tím, jak teď hra funguje, jsme úplně v pohodě. Nemáme existenční problémy, neřešíme potíže s cash flow, nepotřebujeme investora,“ okomentoval před několika týdny situaci jím vedeného studia Rabas. Se zmínkou o investorovi se hodí připomenout, že do firmy ještě v jejích mobilních dobách vstoupila čínská společnost Nuverse spadající pod provozovatele TikToku, nyní je ale Madfinger zcela zpátky v českých rukou.

Pro Madfinger Games jsou oznámené výsledky téměř narozeninovým dárkem, studio v květnu oslavilo 15 let v českém herním průmyslu. Zkušenosti zhruba šedesátky jeho zaměstnanců nicméně sahají mnohem dál. Jenom jména čtveřice zakladatelů Michal Babjár, Pavel Čížek, Tomáš Šlápota a Marek Rabas byste našli v titulcích titulů jako Vietcong, Mafia nebo Hidden & Dangerous. Nyní k těmto úspěšným českým herním značkám přidali další – Gray Zone Warfare.