Největší česká zásilková lékárna Pilulka.cz, za kterou stojí bratři Martin a Petr Kasovi, chystá expanzi na další zahraniční trh. Po domácí České republice a následnému rozšíření na Slovensko a do Rumunska chce v průběhu druhé poloviny příštího roku vstoupit do Maďarska, kde bude působit pod značkou Pilulka.hu.
„Přípravy pro vstup na maďarský trh jsme zahájili na konci léta. Pokud se potvrdí všechny předpoklady, spustíme služby pro maďarské zákazníky v druhé polovině roku 2020. Na maďarském trhu plánujeme spustit pouze online služby a nechceme zde zatím kvůli složité situaci otevírat kamenné lékárny jako v České republice,“ říká Martin Kasa, spolumajitel společnosti.
Skupina Pilulka během prvního pololetí letos dosáhla s meziročním růstem 31 procent na tržby převyšující jednu miliardu korun. Za celý rok plánuje překonat úroveň 2,5 miliardy, k čemu ji má pomoct také nedávno otevřená největší lékárna v Česku, na kterou je navázán obří sklad s 3 500 čtverečními metry.
Tržby celé skupiny jsou z pohledu zdroje příjmů rozděleny přibližně na třetiny, a to mezi online prodej, vlastní lékárny a franšízy. Kamenné prodejny přitom dohromady tvoří o něco více než polovinu příjmů. V online prostředí byla Pilulka.cz za loňský rok jedničkou na trhu, postupně se na ní však dotahují lékárny Dr. Max.
Black Friday je svátkem nakupování a pro e-commerce hráče jedním z nejdůležitějších dnů v roce, kdy naplno začíná vánoční nákupní sezona. Většina e-shopů v tento den nabízí „neuvěřitelně“ vysoké slevy produktů a někdy jsou neuvěřitelné opravdu doslova – to když uměle navyšují původní ceny produktů, aby tak mohly propagovat vyšší slevy, než ve skutečnosti jsou.
Na podobné praktiky klamání zákazníků se zaměřila trojice českých startupů Apify, Keboola a TopMonks a společně vyvinula nástroj Hlídač Shopů. Ten jako plugin v prohlížeči, nebo i na samostatném webu sleduje vývoj cen všech produktů třinácti největších českých e-shopů.
Z letošního reportu, který zveřejnil spoluzakladatel Apify Jakub Balada, vyplývá, že největší trojice tuzemským internetových obchodů – Alza.cz, Mall.cz a CZC.cz – už největší klamavé praktiky na Black Friday opouští. To je jistě dobrá zpráva, jenže se taktéž ukázalo, že další e-shopy s cenami manipulují ještě více než v minulosti.
„Nejdéle sledujeme trojici největších e-shopů – Alza, Mall a CZC – a dělá mi radost, že všechny tři v podstatě upustily během Black Friday od klamavých praktik. Známé triky s měněním přeškrtnuté ceny jsme však vysledovali u těch, které monitorujeme letos poprvé, navíc v mnohem vyšší míře,“ říká Jakub Balada.
Foto: Apify
Zakladatelé startupu Apify Jakub Balada a Jan Čurn
Oproti loňskému Black Friday podle Hlídače Shopů zlevnili internetoví obchodníci dvojnásobek produktů, přičemž jejich průměrná reálná sleva byla na úrovni dvaceti procent. „Stejně jako loni však obchodníci propagovali slevu většinou o deset procentních bodů vyšší než ve skutečnosti,“ dodává Balada.
Dvojice Alza a CZC s Hlídačem Shopů aktivně spolupracovala a společně s Mall.cz podle dat všichni tři téměř upustili od klamavých praktik. V průměru nabízely slevy 33 procent, ve kterých však reálná sleva byla o deset procentních bodů nižší, tedy na úrovni 20 procent.
U tří největších e-shopů jedinou manipulaci Hlídač Shopů vysledoval u produktů v rámci partnerského prodeje na Mall.cz a s Black Friday nespojenými akcemi, například Trhák dne 11. listopadu na Alze, kdy byla dětská pistole v akci dražší než o den dřív a později.
Nejhůře dopadl Mountfield
Největší manipulace cen podle Hlídače ukázal Mountfield, který ze sledovaných třinácti shopů nabízel nejvyšší slevy, ale zároveň si je také nejvíce přibarvoval. Obchod v jeden den zvedl přeškrtnutou cenu u prakticky všech ten den zlevněných produktů, aby u nich zachoval stejně vysokou slevu.
Konkrétní příklad velkých manipulací ukazuje Hlídač na Mironet.cz, kde si zákazníci mohli pořídit minireproduktury zlevněné ze 1 735 na 739 korun. Celý měsíc před Black Friday se přitom prodávaly za 238 korun.
Statistika Black Friday v jednotlivých e-shopech podle Hlídače Shopů
„Na druhou stranu zde nemůžeme e-shop obvinit z klamavé praktiky, jelikož tyto reproduktory opravdu prodával za 1 735 korun po dobu 7 dní, devětkrát dráž, než je typická cena na trhu,“ uvádí Balada s tím, že u Mironetu našli mnoho chyb v naceňování, což může znamenat nepořádek v datech místo snahy klamat spotřebitele.
Dalším příkladem je pak TS Bohemia, která ve stejný den zlevnila monitor značky HP o 13 procent, zvedla jeho přeškrtnutou cenu o 10 tisíc korun z 13 990 na 23 699 korun a uváděla tak slevu 54 procent. Po upozornění na tuto slevu na Twitteru obchod notebook z nabídky raději stáhl.
„Pro zajímavost jsme letos přidali do monitoringu i hlavní trojku s potravinami (Rohlik.cz, Košík.cz, iTesco.cz). Black Friday nabídku měl pouze Košík.cz, a to jen u 63 produktů, kde jsme nenarazili na žádný problém,“ upozorňuje Balada.
Podle tvůrců Hlídače Shopů se tak ukázalo, že e-shopy, u kterých mají zákazníci možnost cenu zkontrolovat, se chovají lépe než ty, které monitorovány nejsou. Rozšíření do prohlížeče a web jen během Black Friday využilo 30 tisíc uživatelů. Nástroj, který je bezplatný a open-source, což komukoliv s potřebnými znalostmi umožňuje přidávat i další e-shopy, však hlídá vývoj cen produktů celoročně.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.