Česká policie vyráží na dálnice s novými auty od BMW. Ty neoznačené jen stěží poznáte

Policisté převzali prvních deset vozů 540i xDrive Touring ve speciálním provedení, které mají být i díky chytře skrytému majáku hůře odhalitelné.

Filip HouskaFilip Houska

policie-bmw_1

Foto: BMW

BMW 540i xDrive Touring ve speciálním provedení pro dálniční hlídky české policie

0Zobrazit komentáře

Na české dálnice už v srpnu vyrazí první várka nových policejních aut z produkce německé automobilky BMW. Česká policie totiž nově převzala úvodních deset vozů 540i xDrive Touring ve speciálním provedení pro dálniční hlídky, které mají být i díky chytře skrytému majáku v provozu hůře odhalitelné. Výhledově přibude do vozového parku tuzemských policistů ještě dalších šedesát těchto modelů.

Předání prvních deseti aut proběhlo v rámci dvou rámcových smluv, které Policie České republiky uzavřela se společností Stratos Auto. Součástí celého kontraktu je dodání celkem sedmdesáti vozů 540i xDrive Touring od BMW, přičemž čtyřicet z nich bude mít známý policejní stejnokroj a zbylých třicet bude jen stěží rozeznatelných od civilních aut. Kompletní předání všech aut má proběhnout do konce příštího roku.

Všechny vozy mají disponovat například speciální výbavou pro užití práva přednosti v jízdě, zvláštním výstražným zvukovým zařízením, speciální zástavbou (úložný prostor a pracovní deska) pro službu dopravní policie, nezávislým kamerovým systémem a měřičem rychlosti. Pochopitelně nebudou chybět ani blikačky, které u neoznačených budou poměrně dobře ukryté, aby řidiči ihned nepoznali, že jde o policejní auto.

„Velmi mě těší, že jsme uspěli ve výběrovém řízení s vozy prémiové značky za výhodnější cenu než konkurence. Dálniční policisté dostávají speciálně vybavená vozidla se špičkovými jízdními vlastnosti a vysokou úrovní aktivní i pasivní bezpečnosti, jak je u BMW standardem. Věřím, že nová vozidla přispějí ke zvýšení bezpečnosti provozu na našich dálnicích,“ uvedl jednatel společnosti Stratos Auto Martin Strakoš.

policie-bmw_2

Foto: BMW

Nové policejní BMW v uniformě

Po technické stránce jsou nové policejní vozy od BMW vybavené mild hybridními zážehovými šestiválci o výkonu 245 kW, pohonem všech kol xDrive, osmistupňovou samočinnou převodovkou Steptronic a adaptivním podvozkem. Součástí výbavy jsou mimo jiné výkonnější brzdy na přední nápravě, upravená elektroinstalace, adaptivní tlumiče a pneumatiky typu runflat (to kvůli bezpečnosti při vysokorychlostních honičkách).

„Nová vozidla BMW jak v komerčním provedení, tak také v provedení Policie České republiky budou zařazena zejména na dálničních odděleních jednotlivých krajských ředitelství policie a na celorepublikovém útvaru služby dopravní policie, tedy u Speciálního oddělení dohledu Čechy a Morava,“ zmínil ředitel služby dopravní policie plk. Jiří Zlý.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Co se ceny týče, jeden vůz vychází na zhruba 2,2 milionu korun, přičemž celé rozšíření vozového parku o tato auta bude placeno z fondu zábrany škod, do kterého přes své povinné ručení přispívá každý řidič. Co ale daňoví poplatníci prakticky „platit“ nemusí, je servis. BMW totiž české policii zajistilo servis na pět let zcela zdarma – to znamená, že si policie bude hradit jen benzin a pneumatiky. Nutno podotknout, že pětiletá záruka je omezena nájezdem 180 tisíc kilometrů.

Do konce tohoto roku Policie České republiky převezme dalších deset aut, od 1. ledna příštího roku tak bude mít k dispozici dvacet těchto dálničních stíhačů. Aktuálně má zajištěné prostředky na nákup třiatřiceti vozidel, přičemž pokud vše půjde podle plánu, do konce roku 2023 by měla vozový park rozšířit o kompletních sedmdesát aut. V nich se následně zaškolí až tisíc policistů napříč republikou.

Škodovce klesl odbyt o 30 procent, nejvíce ze značek Volkswagenu. Má prý přitom pořád vyprodáno

Mladoboleslavská automobilka za první pololetí dodala zákazníkům po celém světě 360 600 aut. Za poklesem má stát válka na Ukrajině i lockdowny v Číně.

Filip HouskaFilip Houska

skoda-enyaq-coupe-rs-boxed

Foto: Škoda Auto

Elektrická Škoda Enyaq Coupé iV RS

0Zobrazit komentáře

Jakmile ruská vojska vtrhla na Ukrajinu, ekonomicky to zasáhlo řadu průmyslových odvětví – včetně toho automobilového. Problémy začala od března cítit i mladoboleslavská Škodovka, která hlásila, že jí pro výrobu chybí důležité součástky, jež se vyrábí právě na Ukrajině. A teď se ukazuje, že i tato nepříjemnost znatelně ovlivnila její prodeje.

Mladoboleslavská automobilka za první pololetí dodala zákazníkům po celém světě 360 600 aut, což je meziroční pokles o 30 procent. Zmiňuje to přímo mateřská skupina Škodovky Volkswagen. Propad odbytu české firmy je za pololetí nejhlubší ze všech značek, o kterých Volkswagen samostatně informuje. Skupině Volkswagen pak celosvětový odbyt v pololetí klesl meziročně o více než 20 procent na 3,88 milionu aut.

Za druhé čtvrtletí dodala Škodovka svým zákazníkům 174 400 aut, což je meziroční propad o 34,4 procenta. Červnový odbyt pak činil 66 tisíc vozů a proti stejnému měsíci loni byl nižší o 26,6 procenta. Jak uvádí člen představenstva mladoboleslavské společnosti Martin Jahn, za poklesem stojí jak nedostatek kabelových svazků kvůli výpadku jejich výroby na Ukrajině, tak přetrvávající nedostatek čipů z Číny po lockdownu v Šanghaji.

„Poptávka po našich vozech přitom neklesá a jsme v podstatě vyprodaní na dlouho dopředu. Tomu odpovídají i dlouhé čekací lhůty na naše vozy,“ zmínil Jahn.

Elektromobilům se ale daří

Co se celého pololetí týče, druhý největší procentní propad odbytu ze skupiny Volkswagen registruje značka Seat/Cupra, kde odbyt proti loňskému prvnímu pololetí klesl o 27,4 procenta. Následuje výrobce nákladních vozů MAN s propadem 26,4 procenta a společnost Scania s propadem 25,2 procenta. Podle Evropského sdružení výrobců vozidel (ACEA) se prodej aut v EU v prvním pololetí snížil o 14 procent.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Řada známých značek měla prodej menší než 80 procent loňského roku. Nejhlubší propad mělo Volvo, Fiat a Citroën. Bohužel i Škoda Auto ztratila skoro čtvrtinu z loňského výsledku. Je evidentní, že problémy v dodavatelských řetězcích si vybírají krutou daň, primárně mezi evropskými automobilkami. Naopak třeba Kia, ale i Dacia vyrostly dvouciferným tempem,“ řekl pro ČTK partner společnosti EY pro automobilový průmysl Petr Knap.

Volkswagen uvedl, že naopak o 27 procent na 217 100 vozů v pololetí meziročně zvýšil prodej elektromobilů. Nejvýraznější procentní nárůst uvádí u Číny, kde je to přes 247 procent, druhá je kategorie zbytek světa s růstem o 29 procent. V Evropě se odbyt elektromobilů ze skupiny Volkswagen zvýšil o méně než jedno procento, ve Spojených státech naopak o více než osm procent klesl.

Škoda Auto odbyt elektromobilů v pololetí meziročně zvýšila o 25,5 procenta na 22 200. Za druhé čtvrtletí jí však odbyt o 12,3 procenta klesl a dosáhl 13 400 vozů, jen za červen nicméně odbyt meziročně téměř o 260 procent vzrostl a činil 8 800.

S přispěním ČTK.