Česká pošta se pouští do samoobslužných výdejních boxů. Osází s nimi vlaková nádraží napříč zemí

ceskaposta

Foto: Česká pošta

Česká pošta

Doručování balíků od České pošty dosud charakterizovaly žluté či modré dodávky. Doba se ale mění a také státní poštovní podnik nasedá na trend samoobslužných boxů, díky kterým nemusí zákazníci čekat v přesný čas na kurýra, ale naopak si zboží sami vyzvednou v čase, kdy se jim to hodí. Nyní pošta podniká důležitý krok k jejich rozšíření v místech, kde je vysoká koncentrace lidí.

Česká pošta se vydává na vlaková nádraží, kde ve spolupráci se Správou železnic a firmou Conteg Group spustí nové výdejní schránky. „Rozšiřujeme možnosti. Kromě nejvyužívanějšího Balíku Do ruky a rostoucí Balíkovny nově nabízíme možnost převzít si zásilku tam, kde se lidé nejčastěji pohybují,“ říká generální ředitel České pošty Roman Knap.

V praxi tak půjde o speciální automatizované boxy, kde nebude třeba žádného pracovníka, který by zákazníkům balíček vydal. Stačit bude pouze ke konkrétní schránce přijít, naťukat kód a zboží si vzít. Ostatně podobně jako například u AlzaBoxů, řešení od Zásilkovny, výdejních míst od Rohlíku nebo schránek, s nimiž koketuje i dopravce DPD.

Česká pošta uvádí, že nová služba bude dostupná až na 144 nádražích napříč celou republikou a první instalace proběhnou již příští měsíc, do konce roku by jich mělo být alespoň 100. Chybět tak nebudou ta největší vlaková nádraží v Česku včetně několika menších, mezi kterými je například Havlíčkův Brod nebo Hodonín. Následně se boxy mají objevit i na 120 místech České pošty.

Za výrobou boxů a vývojem patřičného softwaru stojí společnost Conteg Group, která pracuje na takzvaných OX.pointech, respektive výdejních schránkách, které využívá například online supermarket Rohlik.cz. S ní uzavřely Česká pošta a Správa železnic smlouvu na pět let, přičemž Conteg Group se bude starat o veškerý technický provoz těchto míst.

„Postupně chceme rozšiřovat portfolio služeb na nádražích, které mohou denně využívat nejenom cestující, ale i kolemjdoucí. Zřízení výdejních boxů je první z těchto kroků a věřím, že si tato služba najde své zákazníky,“ uvádí generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Zpráva o rozjetí samoobslužných výdejních boxů ze strany České pošty přichází navíc jen několik dní poté, co státní poštovní podnik výrazně navýšil počet Balíkoven, a to o dva tisíce na celkových 4,5 tisíce. Výdejní místa pod touto značkou tak jsou nově dostupná ve všech pobočkách České pošty a podstatná část z nich je také u partnerských firem.

Filip Houska

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch o technologiích, zábavním průmyslu, byznysu i designu. Spolupodílí se na řízení redakce a stará se o sociální sítě.

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch o technologiích, zábavním průmyslu, byznysu i designu. Spolupodílí se na řízení redakce a stará se o sociální sítě.