České Kiwi.com ustoupilo ve Spojených státech. Nebude prodávat letenky největší nízkonákladovky Southwest Airlines

Iva BrejlováIva Brejlová

oliver-dlouhy-boxed

Foto: Kiwi.com

Oliver Dlouhý, zakladatel a CEO Kiwi.com

0Zobrazit komentáře

Český vyhledávač letenek Kiwi.com nebude prodávat letenky americké společnosti Southwest Airlines. Je to výsledek dohody mezi oběma stranami, jejichž spory už dříve řešil soud v Dallasu. Největší nízkonákladová letecká společnost na světě si u něj na tuzemského prodejce stěžovala, že neoprávněně sbírá data z jejích stránek a následně přeprodává letenky zákazníkům za jiné ceny než samotná aerolinka. Kiwi.com pro CzechCrunch potvrdilo, že letenky této firmy už nejsou v jeho nabídce.

Dohody firem nejsou veřejné a Kiwi.com je nechce dále komentovat. Potvrzuje nicméně, že jsou výsledkem vycházejícím z předchozího rozhodnutí soudu. Americký dopravce podal žalobu na Kiwi na začátku letošního roku a tamní soud později vydal předběžné opatření, které prodeje letenek firmy Southwest Airlines na webu Kiwi zakazovalo.

Tehdy soud uvedl, že Kiwi obchodní podmínky amerického dopravce porušovalo, a způsobilo mu tak „nenapravitelnou škodu, včetně ztráty návštěvnosti na jejich stránkách, ztížení zákaznických služeb, provozní potíže a poškození reputace“.

To, že Kiwi prodává za jiné ceny než samotné aerolinky, firma nerozporuje – ostatně už před rokem nám její zakladatel Oliver Dlouhý popisoval, že letenky prodává levněji než původní společnosti, protože buď vydělává na spojených službách, nebo samotné letenky rovnou dotuje.

Southwest Airlines s něčím takovým ale nesouhlasí. „Kiwi vědomě a záměrně přebírá informace o letenkách ze stránek Southwestu k vlastnímu komerčnímu prospěchu a bez povolení Southwest Airlines,“ cituje web deníku E15 část žaloby, která dorazila na jaře na texaský soud.

„Do značné míry jde v tomto případu o to, zda jsou veřejné informace skutečně veřejné. Společnost Southwest Airlines usiluje o omezení přístupu konkurentů k veřejným online informacím týkajících se tarifů,“ oponovala už dříve tuzemská společnost.

Kiwi není jedinou firmou, která využívá podobný model. I nynější žalobu Southwest Airlines směřovalo nejen proti Kiwi.com, ale i proti společnosti Skiplagged.

Vleklé spory s aerolinkami

Zatímco prodejce letenek na půdě domovské právě pro Southwest Airlines u soudu neuspěl, naposledy v létě si naopak proti zahraniční letecké společnosti připsal úspěch. To bylo ovšem u českého soudu.

Dílčí vítězství český vyhledávač dosáhl proti irské firmě Ryanair, která chtěla, aby Kiwi společné zákazníky lépe informovalo o tom, jaké má Ryanair podmínky. A zároveň aby posílalo podrobnější informace o cestujících na druhou stranu, tedy směrem k Ryanairu.

ryanair-oliver

Foto: Kiwi.com / Ryanair / CzechCrunch

Šéf Kiwi.com Oliver Dlouhý se ocitl v konfliktu s aerolinkou Ryanair

Tato letecká společnost už dříve prohlásila, že nebude pouštět na palubu cestující, kteří si koupí letenku právě přes Kiwi.com. Podle šéfa Kiwi Olivera Dlouhého je problém v nižších cenách letenek, které jeho služba nabízí. Ta má ale problematické vztahy i s některými dalším aerolinkami.

Kromě zmíněných například Aeroflot firmu kritizuje za komplikace při navazujících letech a nizozemské KLM si stěžuje na problémy s refundacemi. Celkově Kiwi nabízí zákazníkům koupi letenek, jízdenek a další služby od více než 800 dopravců.

Velká očekávání

Kvůli koronavirové pandemii se obrat Kiwi.com za loňský rok propadl ze 32 miliard korun na 12 miliard. Ztrátu pak změny ve světě vynesly ze 140 milionů na o něco málo více než miliardu korun. Zároveň se firma musela vypořádávat se žádostmi o refundace zrušených letů desítek tisíc zákazníků v hodnotě desítek milionů korun, což jí působilo značné problémy a někteří zákazníci ještě minimálně v létě říkali, že na své peníze čekají.

Kiwi nicméně věří, že se plně zotaví do roku 2024 a bude opět ziskové. Do této doby má prý zároveň dostatečné finanční prostředky k udržení likvidity. Už teď, v závěru roku, se podle firmy zájem o nákup letenek oproti loňsku zvedá. Společnost tvrdí, že v porovnání s předpandemickým rokem je na 92 procentech.

„Předpokládáme, že takový pozitivní trend je výsledkem nejen pokračujícího očkování a obnovy letů, ale také toho, že si cestující zvykají na opatření související s pandemií koronaviru a už si jimi nenechají narušit cesty tolik jako loni,“ uvedla ředitelka zákaznické zkušenosti Kiwi.com Eliška Řezníček Dočkalová.

S přispěním ČTK