České Kiwi.com vyhrálo spor s Ryanairem. Irská aerolinka ho napadla za to, že nepředávalo informace o cestujících

Boeing 737-800 letecké společnosti Ryanair

Foto: Fotis Christopoulos/Unsplash

Český prodejce letenek Kiwi.com si dnes připsal dílčí vítězství ve sporu s irskou nízkonákladovou aerolinkou Ryanair. Ta žádala, aby Kiwi.com změnilo některé své postupy a způsob informování zákazníků. Přestože se u soudu nižších instancí domohla irská společnost příznivého rozsudku, Ústavní soud jej dnes zrušil.

Ryanair vede s českým vyhledávačem spory na několika frontách. V tomto konkrétním pak šlo především o fakt, že Kiwi.com údajně nemělo dostatečně informovat zákazníky o tom, jaké má Ryanair podmínky. Zároveň prý irská firma nedostávala od českého zprostředkovatele podrobné informace o cestujících.

Letos v lednu pak Krajský soud v Brně rozhodl o předběžném opatření, které situaci mělo napravit. Kiwi uložil, aby poskytované informace upravila a při předávání klientských detailů doplnila údaje o e-mailu a bydlišti cestujících a jejich platebních kartách. Dalším výrokem soud uložil povinnost opravit věcně nesprávné informace i zpětně.

Po následném odvolání potvrdil opatření i Vrchní soud v Olomouci, soudkyně Kateřina Šimáčková však nyní po nejnovějším verdiktu Ústavního soudu řekla, že předchozí rozsudky nevysvětlily, proč je ze strany Kiwi.com nezbytné klientské informace vůbec předávat. Předběžné opatření tak podle soudu zasáhlo do „svobody projevu, práva na podnikání a práva na soudní ochranu.“

oliver-dlouhy-boxed

Oliver Dlouhý, zakladatel a CEO Kiwi.com

Foto: Kiwi.com

„V Kiwi.com vytváříme pro rezervace našich zákazníků unikátní virtuální kontaktní informace a platební údaje tak, abychom dokázali zajistit jejich kompletní správu v zabezpečeném prostředí. To často zahrnuje propojení s dalšími leteckými společnostmi či dopravci v rámci jednoho itineráře, což Ryanair nedokáže. Tomu se říká inovace,“ uvedlo Kiwi.com v prohlášení po vynesení verdiktu.

Ryanair dnešní rozsudek nekomentoval, ovšem další bitvy s českou firmou vede i mimo soudní síně. Nedávno se irská aerolinka vyjádřila, že palubní vstupenky na jejich lety prodané přes Kiwi.com jsou falešné a že nebude jejich držitele pouštět na palubu. Podle právníka Kiwi, který po dnešním rozsudku hovořil s novináři, však společnost nemá informace, že by se tak skutečně dělo.

Kiwi.com tvrdí, že irské aerolince se pouze nelíbí, že vyhledávač prodává letenky levněji než ona sama. Šéf Kiwi.com Oliver Dlouhý o tom hovořil ve velkém rozhovoru pro CzechCrunch koncem loňského roku. Tehdy prozradil, že se na nižší cenu dokáže jeho firma dostat tím, že k samotné letence prodá i některé další vlastní produkty, ale jindy letenky i přímo dotuje.

Kiwi.com má problematické vztahy i některými dalším aerolinkami. Jak upozornil deník E15, americkým Southwest Airlines vadí, že česká firma prodává letenky bez jejich souhlasu, Aeroflot zase Kiwi.com kritizuje za komplikace při navazujících letech a nizozemské KLM si stěžuje na problémy s refundacemi.

S přispěním ČTK.

Redaktor CzechCrunch, student politologie a mediálních studií na FSS MU. Píše texty o vesmíru, sociálních sítích a technologiích.