České Lemonero mění způsob financování e-shopů. Letos do nich investuje 250 milionů korun, příští rok chce miliardu

Peter BrejčákPeter Brejčák

lubos-malik-jan-lastuvka-lemonero-min-regular

Foto: Lemonero

Luboš Malík a Jan Laštůvka, zakladatelé startupu Lemonero

0Zobrazit komentáře

Podnikatelské duo Jan Laštůvka a Luboš Malík koncem roku 2019 spustilo pilotní provoz platformy Lemonero s cílem digitalizovat financování e-commerce v Evropě a přinést tak malým či středním e-shopům potřebný růstový kapitál. Před rokem je v této misi podpořila také Komerční banka, startup v říjnu spustil ostrý provoz a od té doby rychle dobývá tuzemský trh.

„Letos plánujeme investovat do české e-commerce přes 250 milionů korun a pomoci k růstu více než tisíci e-shopům,“ popisuje pro CzechCrunch aktuální situaci v Lemoneru Jan Laštůvka. Před rokem přitom platforma profinancovala desítky milionů korun a ambiciózní plány se teď jen rozbíhají.

„V příštím roce budeme investovat do e-shopů více než jednu miliardu korun, a to také v zemích, kde expandujeme – v Polsku, Německu a na Slovensku. Zároveň brzy odhalíme nové a průlomové integrace a partnerství,“ prozrazuje Laštůvka s odkazem na spolupráci s Mall.cz, tedy s jedním z největších hráčů na tuzemském trhu.

lastuvka

Foto: Lemonero

Jan Laštůvka, spoluzakladatel a šéf českého startupu Lemonero

Právě díky Lemoneru Mall.cz e-shopům zapojeným do jeho tržiště od dubna umožňuje půjčit si částku do jednoho milionu korun. V české e-commerce šlo o první případ tzv. embedded financování, další spolupráce pak chce startup oznámit již do konce letošního roku. Mělo by jít hlavně o tuzemské partnery, ovšem s mezinárodním přesahem.

Lemonero jako digitální platforma umožňuje e-shopům získat rychlé financování do výše jednoho milionu korun. Díky využití skóringového modelu, jenž je založen na umělé inteligenci, dokáže financovat i začínající či rychle rostoucí e-shopy. Vyřízení žádosti o půjčku probíhá online a e-shop má podle zakladatelů peníze na účtu do patnácti minut.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Úroková sazba je stanovená na 0,99 procenta měsíčně, výši přeplatku si pak žádající e-shop určuje sám, protože si splácení půjčky může rozložit do tří, šesti nebo dvanácti měsíců. „Aktuálně máme také možnost předčasného splacení zdarma a odpuštění úroků již po první splátce,“ doplňuje Laštůvka s tím, že průměrná výše úvěru se pohybuje kolem 300 tisíc korun.

„Revoluční je v práci s daty, díky čemuž e-shopař dostane nabídku jen v takové výši, kterou si může bezpečně dovolit. I to je jedním z důvodu, proč u Lemonera ničím neručí,“ říká spoluzakladatel Lemonera. Startup v posledním roce uzavřel také partnerství s e-commerce hráči jako Shoptet, Eshop-rychle nebo UPgates a podle svých zakladatelů roste o 150 procent meziměsíčně, konkrétní výši tržeb však nekomunikuje.

„Pozitivní ohlasy trhu indikují enormní potřebu e-shopů po externím financování a také celkovou podfinancovanost e-commerce jakožto oboru s potenciálem růstu,“ popisuje Laštůvka. Právě tento potenciál chce Lemonero využít v zahraničí a vstup na nové trhy plánuje v první polovině příštího roku. Tam se ale nezastavuje, už teď analyzuje země vhodné pro další fázi expanze.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Rohlik.cz vyslyšel volání zákazníků. Nákup nově doručí i ve vratných taškách a v Česku míří na 10 miliard

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

rohlik-taska

Foto: Rohlik.cz

Vratná nákupní taška od Rohlik.cz

0Zobrazit komentáře

Největší český online supermarket udržuje i v roce 2021 vysoké tempo. Pod vedením zakladatele Tomáše Čupra si Rohlik.cz dokráčel pro titul prvního tuzemského startupového jednorožce, když jeho hodnota po velkých investicích překonala miliardu dolarů, rozjel expanzi po celé Evropě a letos by rád jen v Česku v obratu atakoval 10 miliard korun. Jeho zákazníky však často pálí jiná záležitost – hromadící se papírové tašky. A to se nyní Rohlík rozhodl řešit uvedením vratných tašek.

Stávající papírové tašky, ve kterých kurýr Rohlíku přivezl nákup a následně je zákazník mohl buď vyhodit nebo vrátit kurýrovi, případně využít k vlastním účelům, ale nešly opakovaně použít, byly pro Rohlík dlouhodobé téma. Po testování různých alternativ nyní firma začíná využívat první vratné nákupní tašky. Jejich výhodou je, že se dají vyprat, a tak se budou pro doručování nákupů využívat opakovaně.

„Rohlíku opravdu záleží na životním prostředí, a proto jako první maloobchodní prodejce nabízíme skutečně funkční řešení opakovaně použitelných tašek. Naši zákazníci si ekologičtější variantu papírové tašky velmi přáli,“ říká komerční ředitel Rohlik Group Olin Novák, který se od října stane po Petru Pavlíkovi novým šéfem českého Rohlíku. Vratné tašky již několik týdnů fungují v Rakousku či Německu a nově si je mohou při nákupu zvolit i tuzemští zákazníci.

Taška z PET lahve

Podle Rohlíku, který se odvolává na studii Vysoké školy chemicko-technologické v Praze, má jeho nová vratná taška až o 80 procent nižší dopad na životní prostředí, než je tomu u papírové tašky. Vratné tašky jsou vyrobeny z recyklovaných PET lahví a zákazníci je při dalším nákupu vrátí zpět kurýrovi. Ze skladu pak taška putuje do prádelny, kde je proprána a očištěna, přičemž ji Rohlík plánuje využít minimálně pro pětadvacet nákupů.

Zákazníci si budou moci při každém nákupu vybrat, v jakých taškách si nechají nákup doručit. I nadále budou k dispozici stávající papírové varianty. Při prvním nákupu do vratných tašek si Rohlík naúčtuje vratnou zálohu ve výši 250 korun, kterou zákazníkovi vrátí v případě návratu k papírovým taškám. Jakmile plastová vratná taška doslouží, rozvlákní se na granulát, ze kterého se pak mohou vyrobit další rPET lahve.

cupr-rohlik

Foto: Rohlik.cz

Tomáš Čupr, zakladatel online supermarketu Rohlik.cz

Se zavedením vratných tašek by se měl také snížit jejich počet, ve kterém kurýři nákupy doručují. „Vratné tašky jsou proti stávajícím papírovým větší, vejde se do nich tedy více zboží a zákazník by jich měl obdržet méně,“ vysvětluje Olin Novák a připomíná, že důvod, proč stávající papírové tašky nebylo možné opakovaně použít, byl v tom, že je nešlo vyčistit a zajistit přísné hygienické standardy. U pratelných tašek se situace mění.

Vratné tašky nasazuje v těchto týdnech tuzemský online supermarket i na dalších trzích, kde působí. Již delší dobu funguje v Maďarsku pod značkou Kifli.hu, rozjíždí se mu byznys v Rakousku pod hlavičkou Gurkerl.at a první týdny ostrého provozu má za sebou také německý Knuspr.de. Brzy by chtěl Tomáš Čupr se svým týmem vstoupit také do Rumunska, Itálie, Španělska či Francie.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„V Rakousku jsme devět měsíců po spuštění překonali hranici dvou tisíc objednávek denně. V Německu se pár týdnů po spuštění blížíme hranici tisíce objednávek,“ popisuje vývoj zahraničí expanze zakladatel Rohlíku, který se zároveň rozhodl investovat v následujících měsících a letech celkem 45 milionů eur (1,1 miliardy korun) do automatizace procesů. Plánovaná expanze a celkový růst provozu by bez toho totiž byly jen stěží zvládnutelné.

„Jeden z důvodů je, že chceme být efektivnější, ale druhý důležitý důvod je, že nejsou lidé. I když jim zaplatíte dvojnásobek, lidé v zemích, kam expandujeme, často nechtějí pracovat manuálně. Pokud chceme dál růst, musíme do automatizace investovat,“ popisuje strategii Tomáš Čupr, který zároveň poprvé oficiálně potvrdil také hospodářské výsledky českého Rohlik.cz.

Pokračující růst v Česku

Již dříve představitelé Rohlíku uváděli, že obrat celé skupiny Rohlik Group, do níž spadají všechny domácí i zahraniční aktivity, by měl za uplynulý fiskální rok končící v dubnu 2021 překonat 300 milionů eur (7,6 miliardy korun). Za celou skupinu ještě firma nemá výsledky auditované, ale Olin Novák pro CzechCrunch potvrdil, že český Rohlik.cz utržil v uplynulém fiskálním roce 7,4 miliardy korun a v tom následujícím, který právě probíhá, by rád atakoval 10 miliard korun.

Tomáš Čupr zároveň potvrdil, že se Rohlik.cz i nadále drží v zisku, který by za uplynulý fiskální rok překonal hranici 200 milionů korun, avšak vinou jednorázových nákladů týkajících se vyjednávání o velké investici byl výsledek nižší. „Musíte zaplatit poradce, právníky a další náklady, které se pohybovaly mezi 4 a 5 miliony eur,“ prozradil Čupr. Pro následující rok očekává, že by se měla ziskovost pohybovat zpět nad 200 miliony korun.