České Notino je opět rekordní. Největší evropská online parfumerie vyrostla na 14,5 miliardy korun

Peter BrejčákPeter Brejčák

img_3238-min

Foto: Notino

Prodejna Notino v polské Varšavě

0Zobrazit komentáře

Loňský rok vystřelil celou e-commerce, což se podepisuje i na výsledcích jednotlivých e-shopů včetně největšího prodejce parfémů a kosmetiky v Evropě. Tuzemské Notino loni opět dosáhlo rekordního ročního obratu ve výši 14,5 miliardy korun, což je o 42 procent, respektive téměř o pět miliard korun v meziročním srovnání více.

Zajímavostí je, že prodeje v Česku se podepisují na celkových obratech Notina jen z dvanácti procent. Celkově firma loni odeslala přes 12 milionů balíčků s 55 miliony produktů, a to do 24 evropských zemí, kde působí. Největší špičku e-shop zaznamenal během akce Black Friday, kdy za jediný den odbavil 140 tisíc zásilek. Denní průměr se přitom pohybuje na úrovni 30 tisíc.

Všechny zásilky Notino od roku 2004, kdy ho založil Michal Zámec, do všech zemí rozesílalo z jednoho distribučního centra v Česku. Loni však už e-shop, jenž nyní čítá 16,5 milionu zákazníků (o 3,5 milionu více než v roce 2019), narazil na limity a otevřel druhé logistické středisko v Rumunsku.

„V souvislosti s pandemií koronaviru jsme si uvědomili, že hranice, které dosud v rámci Evropské unie nikdy nebyly problémem, se problémem staly. Záleží nám na tom, aby naši zákazníci dostávali své balíčky nejen včas, ale dokonce ještě rychleji než dříve,“ popisuje Zbyněk Kocián, generální ředitel Notina.

zbynek_kocian_highres

Foto: Notino

Zbyněk Kocián, výkonný ředitel společnosti Notino

Nové distribuční centrum v Bukurešti e-shopu pomáhá odbavovat zásilky například pro Řecko a Bulharsko a dostává se tak blíže ke klientům i ve vzdálenějších zemích, což by mělo zážitek z nakupování posunout o úroveň výše. „Decentralizace řízení a skladů Notina zároveň představuje významnou expanzi společnosti na zahraniční trhy,“ doplňuje Kocián.

E-shop chce být blíže zákazníkům také fyzicky, a to prostřednictvím kamenných poboček. Aktuálně provozuje už 26 prodejen v devíti zemích a kromě domovského Česka se nachází například v sousedním Rakousku či Polsku.

Právě ve Varšavě loni Notino otevřelo svůj dosud největší obchod, kde zároveň představilo nový koncept prodejen, vylepšený design a inovativní přístup k prodeji kosmetiky, kdy je na místě možné provést například diagnostiku pleti. S technologickými novinkami v prodejnách chce přitom pokračovat.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Notino původně začínalo jako internetový obchod s parfémy, ale s rozšiřováním sortimentu se postupně stalo jedním z nejsilnějších e-commerce hráčů v segmentu krásy. V portfoliu má 55 tisíc produktů od více než 1 150 značek. Tradičně jsou však nejprodávanější kategorií parfémy, jejíž obrat se meziročně zvedl o 22 %. Rychle rostoucí jsou pak kategorie make-upu (téměř 50 %) nebo vlasové kosmetiky a pleťové péče (růst o 70 %).

„Parfémy představují polovinu výkonu celé firmy a jsou dlouhodobě tahounem našeho obratu. V uplynulém roce jsme nicméně zaznamenali extrémní růst kosmetických kategorií. Uvědomujeme si, že právě kosmetika je to, co naši zákazníci chtějí a potřebují. A proto se nyní zaměřujeme na další rozšíření nabídky make-upu, vlasové kosmetiky a péče o pleť,“ dodal Kocián.

img_3390-min

Foto: Notino

Prodejna Notino v polské Varšavě

Dáme jídlo šlape do rozvozu potravin. Pro online večerku staví vlastní sklady a nákup doveze do 30 minut

Peter BrejčákPeter Brejčák

mikolaj-komorowski_10-dame-jidlo-min

Foto: Dáme jídlo

Mikolaj Komorowski, ředitel nové služby Dáme market spadající pod Dáme jídlo

0Zobrazit komentáře

Loni v září Dáme jídlo ve spolupráci s Tesco Expres rozšířilo nabídku rozvozu jídel z restaurací o možnost objednat si také potraviny a související zboží. Teď své aktivity v tomto segmentu rozšiřuje a potraviny začne doručovat přímo z vlastních skladů, které pro účely nové služby Dáme market začalo budovat. Zpočátku bude doručovat jen v několika městských částech Prahy, aby dokázalo garantovat dodání zboží do 30 minut.

„Zkušenosti ze zahraničí jasně ukazují, že budoucnost online nakupování leží ve velmi rychlém doručování objednávek. Dáme jídlo má ty nejlepší předpoklady být v segmentu quick commerce v Česku lídrem a spuštění služby Dáme market představuje další krok na naší cestě k naplnění této ambice,“ věří výkonný ředitel Dáme jídlo Filip Fingl.

První sklad firma otevřela na Bohdalci v Praze 10, kde si zákazníci mohou v rámci nabídky vybrat ze zhruba 700 položek potravin a dalšího zboží. Minimální hodnota objednávky činí 99 korun, takže se služba hodí i na malé nákupy a podobá se výdejním boxům Rohlíku, kde si ovšem člověk musí vyzvednout zboží sám a není mu doručováno domů.

S rostoucím počtem skladů se bude dostupnost objednávek postupně rozšiřovat i do dalších městských částí Prahy a mimo ni. Plánem Dáme market je postavit po městě více menších skladů na strategických místech, aby bylo zajištěno skutečně co nejrychlejší doručení do půl hodiny. Do konce roku plánuje Dáme jídlo otevřít šest vlastních skladů a zvětšovat dostupný sortiment, který by měl být podobný jako třeba v tradičních večerkách a sloužit zejména k menším a rychlým nákupům.

dame-market-09-dame-jidlo-min

Foto: Dáme jídlo

Sklad služby Dáme market

„Naším cílem je dosáhnout až pěti tisíc položek a zahrnout tak všechny oblíbené značky potravinářského i nepotravinářského sortimentu,“ doplňuje ředitel služby Dáme market Mikolaj Komorowski, který na novou pozici nastupuje se zkušenostmi z polského Makro Cash & Carry, kde zastával pozici vedoucího e-commerce, či Aholdu, kde byl regionálním ředitelem pro Prahu.

Samotný rozvoz bude u Dáme market do konce března bezplatný a služba bude dostupná denně mezi 10. a 22. hodinou. Na základě vyhodnocení pilotního provozu se však tyto parametry mohou ještě měnit. Na tuzemském trhu tzv. quick commerce každopádně začíná být poměrně rušno.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Kromě Dáme jídlo do segmentu loni vstoupil Bolt Food rozvážející expresní nákupy ze sítě obchodů Žabka a vzájemnou spolupráci dál posilují. Všechny tři velké služby působící na trhu rozvozu jídel z restaurací (Dáme jídlo, Bolt Food a Wolt) přitom už nabízí doručení dalšího zboží, kromě zmiňovaných potravin například květin. Výhodou Dáme jídla a jeho nové služby však mohou být vlastní sklady, které pro rozvoz potravin mají v Česku jen velké online supermarkety Rohlík a Košík.

Na tuzemském trhu s rozvozem jídel si jinak zatím dál drží prvenství právě Dáme jídlo, které spadá do globální skupiny Delivery Hero obchodované na německé burze. Společnost podle svého vyjádření spolupracuje s téměř pěti tisíci partnery ve 170 obcích po celém Česku a během denní špičky doručí více než deset tisíc jídel. V listopadu navíc do nabídky zařadila také snídaně.

01_mapa-dame-market-dame-jidlo

Foto: Dáme jídlo

Mapa dostupnosti služby Dáme market