České studio Amanita získalo prestižní světovou cenu. Za nádhernou hru z papíru, která ještě ani nevyšla

Pomyslného Oscara pro nezávislé hry získalo Phonopolis od Amanita Design díky možná té nejsilnější disciplíně studia – výtvarnému zpracování.

Michal MančařMichal Mančař

phonopolis-boxed

Foto: Amanita Design

Hádanky, humor i totalita jako z románu 1984. Taková má být Phonopolis od Amanita Design

0Zobrazit komentáře

Měsíčně vyjdou stovky nových videoher. Zaujmout mezi nimi je čím dál těžší. České herní studio Amanita Design proslavené tituly jako Machinarium nebo Samorost ale nyní zaujalo tím snad nejvýraznějším možným způsobem. Se svou chystanou novinkou Phonopolis získalo cenu na prestižním Independent Games Festivalu, největší akci svého druhu.

Ve světě her to ocenění patří k nejvýznamnějším. Na poli nezávislých videoher – tedy těch, za kterými nestojí obrovské vydavatelské společnosti a rozpočty – platí dokonce za trofej nejcennější. Independent Games Festival je každoroční přehlídka té nejlepší nezávislé herní tvorby od autorů, jako je české studio Amanita Design. A právě domácí vývojáři a jejich hra Phonopolis na letošním IGF získali cenu za nejpůsobivější vizuální zpracování.

Nový titul od tvůrců úspěšných her jako Chuchel, Machinarium nebo Creaks přitom ještě ani nevyšel. Phonopolis přesto odbornou porotu uchvátila neobvyklou kombinací herních objektů ručně tvořených z papíru. „Uspět na tak věhlasné akci je obrovská čest. Za ručně malovanou, z kartonu vyrobenou grafikou hry je skutečně enormní množství práce a o to víc si ocenění vážíme,“ říká pro CzechCrunch Lukáš Kunce z Amanity. Úspěch je o to impozantnější, že se jedná o dílo velmi malého týmu.

„Za veškerými výtvarnými návrhy stojí Eva Marková. Podle nich potom vytváříme prvky pro finální grafiku. Ruční výrobu modelů a textur má na starost především Petr Filipovič, Oto Dostál v roli technického výtvarníka zpracovává grafiku tak, aby s ní pak mohli dále pracovat programátoři,“ přibližuje Kunce. „Obrovský podíl na celkovém dojmu ale samozřejmě má celý tým, animátoři, zvukaři, programátoři i náš dvorní skladatel Tomáš ‚Floex‘ Dvořák,“ dodává.

Pro Amanitu je to už pátý „nezávislý herní Oscar“. Dvě ceny z IGF získala právě za výtvarnou stránku Chuchla a Machinaria. Samorost 2 zaujal mezi hrami pro prohlížeče, Botanicula bodovala v kategorii audia. Všechny hry Amanity spojuje jedinečná atmosféra a audiovizuální zpracování. To nabývá někdy pohádkových či legračních rozměrů (třeba právě u roztomilého raubíře Chuchla nebo v Samorostu), jindy se posouvá až do strašidelna (jako v Happy Game a Creaks).

„Pro autory jednotlivých her i pro celé studio je ocenění z IGF nejen velká pocta, ale taky ujištění, že naše hry mají ve světě své místo. A že ačkoliv někdy i my sami trochu lamentujeme nad tím, jak dlouho nám trvá jejich vývoj, lidé za nimi tu práci a nadšení opravdu cítí,“ říká Kunce. Poznámku o délce vývoje nepřidává náhodou, ačkoliv zabodovala na IGF, Phonopolis ještě zdaleka není hotová: „Datum vydání si stále netroufám odhadovat, můžu jen potvrdit, že letos to určitě nestihneme.“

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Práce v malém týmu a s neobvyklými technikami je prostě náročná. „Všechny textury malujeme na karton, který následně vystřihujeme, digitalizujeme a poté umístíme na příslušný 3D model,“ popsal podrobněji papírový proces už dříve Oto Dostál. „Stylizaci propojujeme s humorem a nadsázkou, která byla pro nás prvořadá. Snažíme se vycházet z avantgardního umění a přetvářet jej v groteskní obsah,“ přidala Eva Marková informace o hře, ve které se coby hrdina Felix postavíte proti autoritářskému Vůdci.

Cenu za nejlepší nezávislou videohru na kalifornském festivalu, jenž tradičně doprovází jednu z největších akcí herního průmyslu Game Developers Conference, získal titul Venba, který spojuje vaření a vyprávění rodinného příběhu. Kromě Amanity mělo mělo letos Česko na IGF zastoupení i v kategorii studentských her. Titul Planetka od vývojářky Terezy Kotěšovcové se dostal do nejužšího výběru šesti počinů. V minulosti byl z domácí tvorby na cenu IGF nominován také Vladimír Kudělka se svým Afterglitchem nebo edukativní Attentat 1942 od Charles Games.

Amanita Design patří mezi nejúspěšnější domácí herní firmy. V žebříčku největších českých herních studií patří společnosti vedené Jakubem Dvorským čtrnáctá příčka s tržbami 66 milionů. Loni Amanita oslavila 20 let od založení a stále se drží své v herním průmyslu vzácné filozofie. „Děláme kreslené, ručně animované a příběhové hry. A příliš se nenecháváme ovlivnit šumem okolí. Nechceme firmu prodat nebo rozjet věci ve velkém. Finančně se nám daří od začátku, ale nestojíme o to. Chceme si dělat svoje srdcové projekty,“ popsal Dvorský.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

LEGO představuje stavebnici Dungeons & Dragons. S rudým drakem, hrdinskou hospodou a jeskyní plnou příšer

Šest hrdinů, hromada monster, jeskyně i drak. LEGO Dungeons & Dragons: Příběh Rudého draka je splněný sen všech fanoušků „dračáku“.

Michal MančařMichal Mančař

lego-dungeons-dragons-boxed

Foto: LEGO

LEGO a Dungeons & Dragons spojily síly – a vznikla z toho stavebnice, kde nechybí kobky, drak, monstra ani hrdinové

0Zobrazit komentáře

Hoďte si kostkou, abyste zjistili, jestli odoláte mocnému kouzlu nové stavebnice LEGO… Ale ne, padla vám jednička! Smůla, spojení slavných značek Dungeons & Dragons a LEGO vás dokonale očarovalo a jen tak vás nepustí. Vysvobodí vás pouze to, pokud stavebnici Dungeons & Dragons: Příběh Rudého draka podle fantasy fenoménu postavíte do poslední kostičky.

Dungeons & Dragons je nejslavnější hra na hrdiny na světě. Lidé všech věků si dnes a denně sedají ke stolu s tužkami, papíry a kostkami a ve své představivosti prožívají hrdinské příběhy jako z Pána prstenů nebo Zaklínače. Činí tak už přesně půl století – Dungeons & Dragons letos slaví 50 let od svého vzniku. Tato hra inspirovala nespočet úspěšných videoher, filmů, knížek a třeba i české Dračí doupě. Teď podle D&D vznikla nová stavebnice LEGO s názvem Příběh Rudého draka. A je to splněný sen všech fanoušků žánru fantasy.

Novinku tvoří rozbořený hrad, pod nímž najdete kobky – a nad ním rudého draka (inu, dungeons a dragons…). Z celkem 3 745 dílků postavíte i další příšery proslavené stolní hrou. Od zřícího neboli beholdera s hromadou očí na chapadlech přes displacer beasta alias klamoparda až po owlbeara, magické spojení sovy a medvěda neboli medvýra. A dojde i na želatinovou kouli, jež požírá hrdiny a zanechává z nich jen kostičkové kostlivce! V sadě mimochodem najdete hned tři další kostlivé válečníky.

Do souboje s plastovými monstry – anebo do krčmy, jež se krčí v podhradí – vyšlete půltucet dobrodruhů včetně drakorozeného barda, elfí kouzelnice nebo trpasličího válečníka. Osmačtyřicet centimetrů vysoký hrad se všemi obyvateli i dobyvateli bude k mání na e-shopu LEGO za 8 999 korun už od 4. dubna.

Ve spolupráci se značkou Dungeons & Dragons navíc dánská společnost plánuje vydat i další minifigurky. Znalci ocení například upíra Strahda von Zaroviče, čarodějku Tašu nebo illithida čili mozkožrouta. Spolu s kratičkou pravidlovou příručkou, kterou LEGO pro D&D přichystalo, by se tak mohlo stát i praktickou pomůckou pro vaše herní seance. Jen figurky na papírové mapě by prostě vystřídali LEGO hrdinové…

LEGO podoba Dungeons & Dragons je produktem líhně LEGO Ideas, do níž amatérští designéři přihlašují své nápady ve snaze dostat je až na trh. Ve spolupráci se společností Wizards of the Coast, jež je vydavatelem Dungeons & Dragons, LEGO před rokem vyhlásilo soutěž o nejlepší design na motivy D&D. Právě Příběh Rudého draka od Lucase Bolta je vítězem tohoto soupeření.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Tím mimochodem dobrodružná novinka naznačuje možný osud LEGO stavebnice Tančícího domu. Slavná pražská budova nedávno v rámci projektu Ideas posbírala od příznivců deset tisíc hlasů potřebných k tomu, aby se jí začala zabývat odborná porota. Ta ji posoudí ke komerčnímu vydání a dotažení do podoby očekávané od oficiální stavebnice.

Při pohledu na návrh stavebnice Dungeons & Dragons ze začátku loňského roku a na její finální podobu můžete získat představu nejen o délce celého procesu, ale i o tom, jak moc se nápad z hlavy fanouška v rukou profesionálních designérů a manažerů může proměnit. Oproti původnímu návrhu se právě představené D&D LEGO nafouklo o sedm set dílů.

Náznakem budoucnosti LEGO Tančícího domu mohou být i další díla, která dostala oficiální razítko. Z platformy Ideas takto na trh zamířila třeba britská telefonní budka v červené barvě nebo replika ikonického fotoaparátu Polaroid. Krátce před Vánoci pak do světa v plastové podobě vyjel snad nejslavnější vlak na světě – Orient Express. Anebo neřešíte kreativitu fanoušků a raději byste více fantasy stavebnic? Tak se podívejte na LEGO Roklinku z Pána prstenů.

A leather dice bag filled with dice on a character sheet

Přečtěte si takéSatan, kokain i Dračí doupě. Dungeons & Dragons slaví 50 letSatan, kokain, miliardy i české Dračí doupě. Dungeons & Dragons slaví 50 let, připomeňte si jejich historii