České studio Amanita získalo prestižní světovou cenu. Za nádhernou hru z papíru, která ještě ani nevyšla
Pomyslného Oscara pro nezávislé hry získalo Phonopolis od Amanita Design díky možná té nejsilnější disciplíně studia – výtvarnému zpracování.
Měsíčně vyjdou stovky nových videoher. Zaujmout mezi nimi je čím dál těžší. České herní studio Amanita Design proslavené tituly jako Machinarium nebo Samorost ale nyní zaujalo tím snad nejvýraznějším možným způsobem. Se svou chystanou novinkou Phonopolis získalo cenu na prestižním Independent Games Festivalu, největší akci svého druhu.
Ve světě her to ocenění patří k nejvýznamnějším. Na poli nezávislých videoher – tedy těch, za kterými nestojí obrovské vydavatelské společnosti a rozpočty – platí dokonce za trofej nejcennější. Independent Games Festival je každoroční přehlídka té nejlepší nezávislé herní tvorby od autorů, jako je české studio Amanita Design. A právě domácí vývojáři a jejich hra Phonopolis na letošním IGF získali cenu za nejpůsobivější vizuální zpracování.
Nový titul od tvůrců úspěšných her jako Chuchel, Machinarium nebo Creaks přitom ještě ani nevyšel. Phonopolis přesto odbornou porotu uchvátila neobvyklou kombinací herních objektů ručně tvořených z papíru. „Uspět na tak věhlasné akci je obrovská čest. Za ručně malovanou, z kartonu vyrobenou grafikou hry je skutečně enormní množství práce a o to víc si ocenění vážíme,“ říká pro CzechCrunch Lukáš Kunce z Amanity. Úspěch je o to impozantnější, že se jedná o dílo velmi malého týmu.
„Za veškerými výtvarnými návrhy stojí Eva Marková. Podle nich potom vytváříme prvky pro finální grafiku. Ruční výrobu modelů a textur má na starost především Petr Filipovič, Oto Dostál v roli technického výtvarníka zpracovává grafiku tak, aby s ní pak mohli dále pracovat programátoři,“ přibližuje Kunce. „Obrovský podíl na celkovém dojmu ale samozřejmě má celý tým, animátoři, zvukaři, programátoři i náš dvorní skladatel Tomáš ‚Floex‘ Dvořák,“ dodává.
Wow! We got it! 🎉🍄🍾 Unbelievable!!! Thanks a lot Petr, Oto, whole #phonopolis team and @Amanita_Design and special thanks @JakubAmanita ! ❤️ Jste skvělý! ❤️ https://t.co/VNm5v29RyG
— Eva Marková (@EvaMarkova_) March 21, 2024
Pro Amanitu je to už pátý „nezávislý herní Oscar“. Dvě ceny z IGF získala právě za výtvarnou stránku Chuchla a Machinaria. Samorost 2 zaujal mezi hrami pro prohlížeče, Botanicula bodovala v kategorii audia. Všechny hry Amanity spojuje jedinečná atmosféra a audiovizuální zpracování. To nabývá někdy pohádkových či legračních rozměrů (třeba právě u roztomilého raubíře Chuchla nebo v Samorostu), jindy se posouvá až do strašidelna (jako v Happy Game a Creaks).
„Pro autory jednotlivých her i pro celé studio je ocenění z IGF nejen velká pocta, ale taky ujištění, že naše hry mají ve světě své místo. A že ačkoliv někdy i my sami trochu lamentujeme nad tím, jak dlouho nám trvá jejich vývoj, lidé za nimi tu práci a nadšení opravdu cítí,“ říká Kunce. Poznámku o délce vývoje nepřidává náhodou, ačkoliv zabodovala na IGF, Phonopolis ještě zdaleka není hotová: „Datum vydání si stále netroufám odhadovat, můžu jen potvrdit, že letos to určitě nestihneme.“