České vinařství Lahofer staví u Znojma nové designové sídlo za desítky milionů korun. Navrhli ho brněnští architekti

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

chybik-kristof-lahofer-0
0Zobrazit komentáře

V roce 2017 ve vesnici Dobšice u Znojma zahájila stavbu nového vinařství jedna z největších tuzemských společností v oboru, vinařství Lahofer. Designově zajímavý projekt, do něhož česká firma investovala několik desítek milionů korun, vzniká pod vedením české architektonické firmy Chybík + Krištof a budova se dvěma výrobními halami, střešním amfiteátrem, vinárnou a administrativním zázemím Lahofer má být otevřena letos v létě.

Design nové budovy viditelně vychází z jednoho ze současných trendů v architektuře, kdy jsou stavby navrhovány mimo jiné tak, aby co nejpřirozeněji splývaly s jinak přírodním prostředím. V případě vinných polí samozřejmě o přirozenosti lze mluvit pouze v uvozovkách, pointou ale je spíše organické ovlivnění architektury mimoměstským prostředím, které jí předchází.

chybik-kristof-lahofer-1

Dvě dlouhé výrobní haly jsou tak kompletně prosklené, nepůsobí tedy jako svému prostředí uzavřené krabice a umístění podpůrných žeber konstrukce budovy odpovídá řadám vinic, jichž se tak budova Lahoferu stává přirozenou extenzí.

Amfiteátr uprostřed vinic

Ke konceptu členěné budovy brněnští architekti Ondřej Chybík a Michal Krištof říkají: „Nechtěli jsme do krajiny vstupovat s příliš velkým měřítkem. Rozdělením do tří hmot se celkový objem domu odlehčí.“ Vinařství je tedy podélně rozděleno do dvou hlavních částí, které jsou vůči sobě mírně natočeny, takže nejsou zcela rovnoběžné. Tyto dvě části pak propojuje amfiteátr přecházející do střešní vyhlídky na budově s návštěvnickým centrem.

naturecruiser-1

Přečtěte si takéNizozemci budou vyrábět designový hausbót. Má solární panely, elektromotor a většinu paluby ze dřevaNizozemci budou vyrábět designový hausbót. Má solární panely, elektromotor a většinu paluby ze dřeva

Amfiteátr v podobě pochozí střechy, která je vizuální dominantou vinařství, má v sezoně sloužit například k pořádání koncertů, divadelních inscenací a promítání filmů. Každá ze tří částí budovy má přitom jinou výšku a tvar a vyvolává jiné vnímání paralelní s účelem daného prostoru.

Nižší ze dvou hal, určená k produkci s kapacitou tanků okolo sedmi set tisíc litrů, jak píše Deník, je tak od zbytku vinařství přirozeně odstíněna pochozí střechou. Druhá hala je pak navržena pro operace vyžadující nižší teplotu a obsahuje vinné lisy, sklep a vinárnu. Rozdělení budovy také přirozeně vytvořila dvě oddělená nádvoří, jedno pro samotnou operaci firmy, druhé pro amfiteátr. Do provozu se má nové centrum Lahoferu dostat pro návštěvníky ještě letos v létě.

chybik-kristof-lahofer-2
3chybikkristof_architects_urban_designers_02_lahofer_exterier_rolo
chybikkristof_architects_urban_designers_06_lahofer_navstevnicke_centrum
chybikkristof_architects_urban_designers_07_lahofer_navstevnicke_centrum
chybikkristof_architects_urban_designers_08_lahofer_kancelar
chybikkristof_architects_urban_designers_09_lahofer_sklep

Foto: Chybík + Krištof

Tesla za první čtvrtletí doručila přes 60 tisíc vozidel. Letos jich plánuje dostat k zákazníkům až 400 tisíc

CEO Tesly Elon Musk

0Zobrazit komentáře

Po velmi úspěšných dvou navazujících čtvrtletích za druhou polovinu minulého roku se u Tesly s napětím očekávalo, jak se vypořádá s mnoha změnami a náklady a jak bude vypadat úvod letošního roku. Šéf kalifornské automobilky Elon Musk už předem řekl, že očekává pokles příjmů v prvním kvartálu a s největší pravděpodobností bude Tesla ještě jedno období v červených číslech. Po úspěšných měsících to tak bylo jisté varování pro akcionáře, kteří reagovali poklesem ceny akcií na trhu, byť Musk sliboval, že je to poslední červený kvartál.

Za první tři měsíce letošního roku nakonec Tesla doručila celkem 63 tisíc elektromobilů, ze kterých bylo 50 900 kusů nejlevnějšího Modelu 3 a celkem 12 100 kusů Modelu S a X, tedy mezičtvrtletně o 31 % méně. I přes negativní dopad na profit a nižší počet doručených vozidel má ale společnost dle svých slov stále dostatek provozního kapitálu, který byl ještě v průběhu minulého roku problém. Potřebovala ho nejen na provoz, ale i splacení miliardového dluhu, jehož finální splátka proběhla minulý měsíc.

Největším nákladem pro automobilku bylo plné uvedené Modelu 3 do prodeje v Evropě a Číně, byť doručování zatím pokulhává. S tím souvisí i další budování sítě rychlonabíjecích stanic Supercharger, nových prodejních i servisních center a samozřejmě také logistické a jiné náklady. Na druhou stranu je nutno zmínit, že těsně před uzavřením čtvrtletí bylo na cestě k zákazníkům celkem 10 600 kusů automobilů.

tesla-models

Foto: Tesla

Tesla Model S, Model 3 a Model X

Musk na to navazuje slovy, že druhý kvartál by měl být naopak i díky tomuto faktu mnohem silnější. Naopak Modely S a X zaznamenaly v doručeních výrazný pokles, oproti minulému čtvrtletí se jejich počet snížil až o polovinu. Pro porovnání, za poslední čtvrtletí minulého roku doručila Tesla celkem 90 066 vozidel, kde 27 607 představoval právě Modely S a X a dalších 63 359 připadlo na Model 3.

Grandhotel Evropa jako W Prague

Přečtěte si takéPražský hotel láká běžné lidi na snídaně, kuchařku Chili a home officeNa home office do pětihvězdičkového hotelu? Klidně, W Prague láká běžné lidi na snídaně i kuchařku Chili

S poklesem doručených kusů těchto dvou, v základu dražších modelů souvisel i celkový počet vyrobených kusů automobilů. Za první letošní kvartál Tesla vyrobila celkem 77 100 vozidel, ze kterých bylo pouze 14 150 kusů Modelu S či X a 62 950 kusů Modelu 3. Oproti předcházejícímu čtvrtletí, ve kterém bylo vyrobených kusů Modelu 3 méně a Modely S a X představovaly 25 161 kusů, jde o rozdíl 11 procent.

tesla-Model-3-MountainPearl1

Přečtěte si takéTesla Model 3 v Evropanech zažehl zájem o elektromobilitu. V Norsku elektrické vozy boří rekordyTesla Model 3 v Evropanech zažehl zájem o elektromobilitu. V Norsku elektrické vozy boří rekordy

I tak si kalifornská automobilka věří a svůj původní odhad na počet celkově doručených kusů za celý letošní rok navýšila na rozmezí 360 až 400 tisíc kusů, což by oproti minulému roku představovalo až téměř 60% nárůst. Další období budou pro Teslu nicméně zajímavá. Postupně začíná s budováním továrny v Číně, kde se bude vyrábět Model 3 a nedávno představený Model Y, stejně jako chce dle Muska otevřít továrnu i v Evropě. Ta by měla sloužit především na sestavení vozidel, nikoliv výrobu jednotlivých součástí.