České Zuri odhalilo nový koncept vzdušného taxíku, má pohyblivé rotory a blízko k finální produkční verzi
Zuri je českým zástupcem ve stále hektičtějším závodu o to, kdo jako první přivede na trh vzdušné taxíky s kolmým vzletem a přistáním. Sice nejspíše nebude tím, kdo cílovou pásku protne jako šampion, svou koncepcí si však běží tak trochu vlastní závod. Startup Michala Illicha jde totiž proti proudu a chce nabídnout jiné služby než všichni ostatní. A svou novinkou dává jasně najevo, že v tomhle závodu rozhodně neběží na posledních pozicích.
Podobně jako pro řadu startupů působících na poli vzdušných taxíků byl i pro Zuri minulý rok plný novinek. Nejenže společnost Michala Illicha, kterého web EVTOL Insights zařadil mezi 25 nejvýznamnějších osobností v oboru, nabrala v minulém roce hned několik investic, ale také svůj letoun vyslala k prvnímu testu ve vzduchu.
Ten potvrdil, že vývoj jde správným směrem a že je čas představit světu nejnovější prototyp pojmenovaný Zuri 2.0, jenž je výsledkem tří let vývoje. Během nich startup získal řadu zkušeností týkajících se aerodynamiky, řídicích systémů či výkonu specifického pohonného systému letounu.
Oproti předchozí verzi s rozpětím křídel jedenáct metrů dosahuje rozpětí novinky třinácti metrů a její nosnost činí 300 kilogramů. Letoun by tak měl být schopen unést jednoho pilota, který může dle vnitřního uspořádání letounu přepravovat buď čtyři cestující, nebo v případě VIP konfigurace cestující tři.
„Zuri 2.0 má lepší aerodynamiku, a to zejména díky tomu, že jsou pylony celkově menší a vrtule za letu pracují místo toho, aby pouze produkovaly odpor. Navíc natáčení motorů nám dává možnost daleko lépe letadlo řídit,“ popisuje Illich některé novinky, kterými se Zuri 2.0 liší od předchozího demonstrátoru.