Česko-americká aplikace Samepage získala další desítky milionů korun od Reflex Capital Ondřeje Fryce

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

fryckancelar

Foto: Reflex Capital

Ondřej Fryc

0Zobrazit komentáře

Nejznámějšími a nejpopulárnějšími komunikačními platformami ve firmách a týmech jsou bezesporu Slack a Microsoft Teams, minimálně co do počtu uživatelů. Vedle těchto obrů však roste i mnoho dalších, mnohdy ještě propracovanějších alternativ a jednou z nich je česko-americký projekt Samepage. Na jeho budoucnost nyní již podruhé vsadil Ondřej Fryc se svým investičním fondem Reflex Capital.

Po seedu bylo i druhé investiční kolo v režii Reflex Capital a jak pro CzechCrunch prozradil sám Ondřej Fryc, do Samepage, za nímž stojí dvojice Scott Schreiman a Martin Viktora, tentokrát jeho fond vložil desítky milionů korun. První investice přišla před necelým rokem, a přestože Reflex Capital její výši tehdy neprozradil, obvykle investuje mezi 250 tisíci až dvěma miliony dolarů (zhruba 6 až 45 milionů korun).

samepage-apps

Aplikace Samepage

Samotný Samepage se prezentuje jako „hrdý český produkt vyvíjený v Plzni“, který má vývoj v Česku a vedení ve Spojených státech. Jeho cloudový nástroj, který na jednom místě v mobilní i desktopové aplikaci kombinuje týmový chat, videokonferenci, správu úkolů, sdílení souborů, živou editaci dokumentů a kalendář, má využívat už přes 275 tisíc uživatelů ve 180 zemích.

Nové peníze od Reflex Capital, kde sami Samepage využívají, mají pomoci s dalším rozvojem a přichází také změna v obchodním modelu. Nově jsou totiž prakticky všechny chatovací funkce, které nabízí například Slack, dostupné zcela zdarma i v základní verzi Samepage. Placená varianta se pak soustředí na administrativní nástroje pro větší společnosti, které potřebují více než jen běžnou komunikaci.

supernovayc

Přečtěte si takéČeský startup Supernova získal přes 35 milionů korun. Investovali Credo Ventures i Jakub Nešetřil z ApiaryČeský startup Supernova získal přes 35 milionů korun. Investovali Credo Ventures i Jakub Nešetřil z Apiary

„Mezi aplikacemi pro spolupráci dojde ke konsolidaci. Počet aplikací, které lidé využívají, je neudržitelný. Trh se rychle posouvá ke komplexním řešení a růst Samepage potvrzuje, že se jim s jejich all-in-one řešením daří dobře,“ uvedl k nové investici Ondřej Fryc, který věří v další růst i díky novému freemium modelu, který kolaborativní platformu otevře ještě více uživatelům.

samepage-schreiman-viktora

Scott Schreiman a Martin Viktora, spoluzakladatelé Samepage

Bezplatná verze nově nabízí neomezený přístup k textovým, hlasovým i video chatům a také neomezenou integraci více než 1 500 aplikací třetích stran jako Salesforce, HubSpot či Typeform. Vedle toho mají uživatelé k dispozici 2GB úložiště a nativní projektové nástroje včetně sdílení a synchronizace dokumentů a úkolovníku či kalendáře.

Samotná platforma Samepage vznikla před několika lety jako interní projekt v plzeňské technologické společnosti Kerio, kterou řídili právě Martin Viktora se Scottem Schreimanem. Když řešili, jak co nejefektivněji řídit tým rozprostřený na několika kontinentech, rozhodli se, že spojí různé komunikační, projektové, wiki nástroje a chytrá úložiště do jedné platformy, aby bylo vše na jednom místě. V roce 2016 se pak projekt pod názvem Samepage oddělil od mateřského Keria a na začátku roku 2017, kdy bylo Kerio prodáno americkému GFI Software, se z něj stala samostatná firma.

Podle poslední zveřejněné účetní závěrky utržilo Samepage v roce 2017 36 milionů korun, což bylo meziročně o téměř 30 milionů více. Výsledky za rok 2018 zatím nejsou známy. Ceny placených verzí Pro & Enterprise začínají na 7 dolarech (160 korun) za člena měsíčně.

Český startup Supernova získal přes 35 milionů korun. Investovali Credo Ventures i Jakub Nešetřil z Apiary

supernovaycInsider

Foto: Supernova

Zakladatelé Supernovy Oskar Kořistka a Jiří Třečák před cedulí známého akcelerátoru Y Combinator v Kalifornii

0Zobrazit komentáře

Bylo těsně před koncem loňského roku a od tehdy ještě nenápadné české čtveřice v sestavě Jiří Třečák, Oskar Kořistka, Václav Luštěk a Artem Ufimtcev přišla informace, že se jejich tuzemský startup Supernova dostal do prestižního akcelerátoru Y Combinator v Kalifornii. Jako jediná ryze česká firma se tam dokázala přes stovky a tisíce dalších potenciálních účastníků probojovat a zúčastnit se intenzivního tříměsíčního programu, v němž účastníci získají nejen peníze, ale především cenné rady a kontakty.

Čtveřice ze Supernovy dokázala projít celým akceleračním programem bez sebemenších potíží, na náklady v Silicon Valley a také na další rozvoj pak získalo celkem 150 tisíc dolarů (3,5 milionu korun), a to výměnou za 7% podíl. Ještě před finálními prezentacemi, které měly ukázat, co se startupům během několika měsíců podařilo, si už Supernova získala zájem velkého množství investorů a začalo vyjednávání a plná příprava na vydání velké aktualizace, která zase posunula produkt dále a za několik měsíců zdvojnásobila uživatelskou základnu.

Vše se povedlo na čas a kolem prezentace před partnery YC Combinatoru a dalšími investory už Jiří Třečák, který působí jako CEO a spoluzakladatel, hlásil ve vyjádření pro CzechCrunch prakticky dokončené investiční kolo ve výši 1,6 milionu dolarů, v přepočtu zhruba 37 milionů korun. „Byť se nám podařilo získat investici opravdu rychle – svou významnou roli samozřejmě hrála i účast ve YC, jen málokterý investor odpovídal našim specifickým požadavkům, protože zdaleka nejde pouze o peníze,“ dodává Třečák.

supernovatym

Tým stojící za startupem Supernova

Investičního kola se zúčastnil český investiční fond Credo Ventures, který má své působiště právě i v Kalifornii a který vložil do startupu celkem půl milionu dolarů, respektive necelých 11,5 milionu korun. Credo Ventures investovalo do Supernovy po půl milionu dolarů už podruhé. Poslední investiční kolo vedl americký fond EQT Ventures, který do startupu vložil celkem 1 milion dolarů, tedy téměř 23 milionů korun. Minoritními investory byli Jakub Nešetřil z původem českého startupu Apiary, který měl Supernovu jako svou vůbec první andělskou investici, a také Jude Gomila ze sanfranciského startupu Golden.

I když startup již další prostředky aktivně nevyhledával, investiční kolo je stále otevřené dalším potenciálním účastníkům. Primární fokus nicméně teď bude mít Supernova na budování nových funkcí a především navyšování počtu aktivních uživatelů. Český tým vyvíjí produkt, přes který je možné v jednodušší formě z vlastního designu tvořit mobilní aplikaci bez nutné znalosti kódu. Nedávno vydala Supernova velkou aktualizaci s vlastním enginem, který ji oprostil od závislosti na grafickém nástroji Sketch.

new-facebook

Přečtěte si takéFacebook chystá největší změny za 15 let. Své aplikace přebarví na bílo a upřednostní komunityFacebook chystá největší změny za 15 let. Své aplikace přebarví na bílo a upřednostní komunity

Podporu chce nicméně rozšířit o další známé nástroje pro designéry, jako je XD od gigantu Adobe nebo čím dál populárnější Figma. To vše může zvýšit potenciál uživatelské základny až na několik milionů uživatelů po celém světě, výhledově se navíc nechce Supernova zaměřovat pouze na vývojáře a designéry aplikací. Startup má aktuálně přes 3 tisíce aktivních uživatelů, ze kterých je několik stovek platících. Základní verze softwaru je nicméně zdarma, poté podle dodatečných funkcí pokračuje v plánech od 12 do 28 dolarů za měsíc.

supernovaapp

Do roka bychom měli být v zisku,“ věří si Třečák. Dlouhodobým cílem je vyladit nástroj do takové dokonalosti, aby nešlo poznat, zda na exportovaných aplikacích pracovalo klasické vývojářské studio, nebo Supernova. I k tomu startup potřebuje naplno nabírat nové lidi, kterých bude v dohledné době kolem patnácti. Od září by se pak měla většina lidí přesunout do Prahy, kde bude pracovat z prostor v rámci nově otevřeného coworkingu WeWorku na pražské Národní třídě.

Část vývojářů ale stále musí pracovat na dálku. „Je prakticky nemožné najít vývojáře se skillsetem, který potřebujeme, pouze v Česku. Proto jsme se museli začít dívat i po zahraničí a s některými pracujeme na dálku,“ dodává Třečák. Většina dnešních uživatelů Supernovy jsou jednotlivci nebo menší týmy zhruba do 10 lidí. Výhledově by ovšem díky dodatečným funkcím mělo být možné zasáhnout i větší korporátní klienty, kteří mohou mít i stovky nebo dokonce tisíce uživatelů.

Další tisíce uživatelů také čekají na doplnění některých zásadních funkcí, které jim prozatím znemožňují využít Supernovu naplno. Dle startupu je ovšem pouze otázka času, než se je podaří obsloužit. Zmíněná investice by měla poskytnout dostatek prostoru na růst a na budování všech funkcí. Ostatně právě zvyšování uživatelské základny je nejzásadnějším cílem, poté už to bude jen konverze v placené uživatele – Supernova totiž funguje na bázi freemium a její základ bude vždy zdarma.

Jiří Třečák zpětně hodnotí i přínos účasti ve Y Combinatoru. I když dle jeho slov nejde z pohledu získávání finančních prostředků o tu nejlepší možnost, nejdůležitější jsou nabrané kontakty a zpětná vazba od lidí, kteří často vybudovali miliardové společnosti a kteří mají mezi sebou ty nejlepší z oboru. Množství kontaktů i „konkurenčních“ týmů si bude Supernova vedle sebe držet i nadále. Samotný Y Combinator má pak navíc ještě možnost na základě kontraktu investovat v příštím investičním kole, tedy v Series A, kterým by se mohla i Supernova ještě více přiblížit dalšímu obrovskému úspěchu na poli českých startupů.