Česko-islandská Orka vyrostla na malých úvěrech. Teď nabídne vlastní kartu i zpětné rozložení plateb
Orka Ventures Ondřeje Šmakala se chce stát moderní bankou a spouští alternativu k odloženým platbám, s nimiž nedávno přišla i Air Bank.
Ondřej Šmakal, spoluzakladatel skupiny Orka Ventures
V Česku ještě tak známé jméno byznys Ondřeje Šmakala nemá. Na Islandu už ale s jeho produktem přišla do styku více než třetina obyvatel, která využila možnost vzít si krátkodobou půjčku. Právě na ty se dosud skupina Orka Ventures, která je zatím rozkročená převážně mezi Českou republikou, Islandem a Velkou Británií, soustředila. Na Islandu si během třinácti let vydobyla silnou pozici, celkově rozpůjčovala v přepočtu už přes čtyři miliardy korun a teď přichází s novým produktem, který ji má posunout v misi stát se takzvanou neobankou. Tak se označují moderní banky, které fungují zpravidla online a přes mobilní aplikace.
Právě novou mobilní aplikaci spolu s platební kartou nyní Orka Ventures spouští. Aplikace Orka Card odstartuje během prvního čtvrtletí na Islandu, ale v průběhu letošního roku by měla dorazit také do České republiky a několika dalších evropských zemí. Zpočátku přinese alternativu k takzvaným odloženým platbám, se kterými mohou zákazníci za své nákupy platit až o několik týdnů později. Jejich princip však otočí a nabídne službu „zaplať teď, financuj později“ – to znamená, že klienti budou moci získat formou půjčky peníze zpět za zboží, které již svou Orka kartou uhradili.
S obdobnou službou přišla minulý týden také Air Bank, které reaguje na to, že stále více lidí v Česku má problémy s většími výdaji. Oproti Orce umožní rozložit zpětně na tři splátky i platby hrazené bankovním převodem, což bývají například úhrady za energie. Šmakalova Orka Ventures dlouhodobě cílí na zákazníky, pro které banky často nemají vhodné produkty, případně jim z různých důvodů nechtějí úvěr poskytnout. Sám Šmakal je navíc přesvědčen, že zpětné financování vybraných nákupů je mnohem zdravější vůči finanční kondici klientů než v případě odložených plateb, které v Česku nabízí například Twisto, Skip Pay či Klarna.
„Chceme, aby naše skupina rostla udržitelným způsobem díky citlivému rozvoji klientské základny a dodatečné monetizaci stávajících zákazníků. Tím, že nabídneme klientům užitečné služby, které by jim velké banky většinou vůbec neposkytly, docílíme růstu výnosů a oslovíme více lidí. Z perspektivy klienta je cílem nového prémiového produktu Orka Card přinést výhodné a udržitelné spotřebitelské půjčky i lidem, kteří jsou z nabídky kreditních produktů často zbytečně vyloučeni, přestože u nich skóringové modely ukazují velmi nízké riziko nesplácení úvěru,“ říká Ondřej Šmakal, generální ředitel skupiny Orka Ventures.
Zatímco oficiální sídlo má Orka Ventures v Londýně, celý provoz je řízen z Prahy, kde sídlí IT, marketing, risk management i produktový vývoj. Skupina se od roku 2009 zaměřovala především na online poskytování spotřebitelských úvěrů, teď se chce postupně proměnit na plnohodnotnou neobanku, která bude nabízet i řadu dalších produktů. Pomůže k tomu i partnerství s finskou společností Enfuce, která nabízí cloudové řešení pro vydávání platebních karet a bude pohánět zmíněnou Orka Card. O tom, jaké má Ondřej Šmakal se skupinou plány, jak se jí daří a jakými službami chce v budoucnu oslovovat zákazníky také v Česku, mluvil v rozhovoru pro CzechCrunch.
Největší zákaznickou bázi máte na Islandu. Kolik uživatelů máte celkově?
Stěžejní část našeho byznysu je stále na Islandu, kde máme 130 tisíc registrovaných zákazníků. To je více než třetina obyvatel této ostrovní země. Jde o klientský kmen, který jsme získali za více než dekádu na islandském trhu – zjednodušeně řečeno je to počet lidí, kteří od nás již někdy čerpali financování. Z této báze je v každém okamžiku aktivních zhruba deset procent klientů, což odpovídá zhruba sedmi procentům ekonomicky aktivní populace Islandu.
Neznamená to ale, že by zbylých 90 procent byli klienti, kteří se k nám už nikdy nevrátí. S ohledem na to, že poskytujeme krátkodobé úvěry a jejich průměrná délka činí jeden měsíc, se během jednoho roku skladba aktivních klientů dynamicky mění. Někteří lidé si od nás berou krátkodobou půjčku i vícekrát do roka, poté co předchozí úvěr splatí. V květnu 2020 jsme vstoupili do Dánska s tím, že plnohodnotnou licenci jsme po uplynutí přechodného období obdrželi v roce 2021. Naše služby dosud v Dánsku využilo zhruba šest tisíc klientů, někteří z nich opakovaně.
Jak velké máte tržby, respektive kolik přes vás proteče peněz?
Za loňský rok jsme klientům poskytli nové úvěry za celkem 18 milionů eur (přes 430 milionů korun). Od založení skupiny Orka Ventures v roce 2009 činí celkový objem poskytnutých úvěrů již 177 milionů eur (4,2 miliardy korun).
Jste v zisku?
Náš úvěrový byznys je sám o sobě konstantně a dlouhodobě profitabilní. Vzhledem k obrovskému potenciálu oboru, ve kterém působíme, ale peníze okamžitě vracíme zpět na investice do technologií a dalšího růstu skupiny. Po zohlednění těchto nákladů, které navíc v posledních dvou letech s naplňováním vize povýšit náš byznys na neobanku ještě vzrostly, Orka Ventures účetně v zisku není. Osobně to ale vnímám jako investici do budoucna, která se později mnohonásobně vrátí. Klíčové pro mě je, že náš byznys model funguje a dokáže generovat zisk.