Česko má nové esportové šampiony v NHL 20 a FIFA 20. Nejlepší hráči si z turnaje Jirky Krále odnesli desítky tisíc korun

Jiří SvobodaJiří Svoboda

xboxmasters_ezgif-com-webp-to-jpg

Foto: Jakub Zeman

Adam „ItzDzouvi“ Menšík, vítěz turnaje v NHL 20

0Zobrazit komentáře

Dvacet čtyři hráčů, jeden den a ve hře téměř čtvrt milionu korun. Takové bylo sobotní finále jednoho z největších esportových turnajů v Česku zvaného Xbox Masters. Šestitýdenní kvalifikace vyvrcholila v pražském klubu Zetko, kde se hráči utkali ve hrách NHL 20 a FIFA 20. Turnaj uspořádal influencer a bývalý youtuber Jirka Král a CzechCrunch byl jako mediální partner akce u toho.

Celkově se do turnaje přihlásilo 350 hráčů a na velké finále do Prahy se kvalifikovalo osm nejlepších v NHL 20 a šestnáct ve hře FIFA 20. Nejmladším účastníkům bylo 14 let, nejstaršímu hráči 36 let. Dopoledne nejdříve všech čtyřiadvacet soutěžících bojovalo ve skupinách a jak se den přehoupl do druhé poloviny, ze skupin postoupili čtyři hráči hokeje a osm hráčů fotbalu.

Vítězem turnaje v NHL se stal Adam „ItzDzouvi“ Menšík, který hrál za tým Washington Capitals. K herní sérii NHL se prý dostal díky tátovi a dokonce většinu své herní kariéry hrál na Playstationu.

xbox-masters-2019-fifa

Finále turnaje ve FIFA 20 bylo pořádně napínavé

„Ze začátku to byla akce hledání někoho, kdo by mi Xbox půjčil, protože já primárně hraju na Playstationu. Naštěstí mi ho můj spolužák půjčil a mně stačilo jen dokoupit NHL 20,“ popsal Adam Menšík svou cestu na Xbox Masters.

Za první místo obdrží 50 tisíc korun, skleněnou trofej ve tvaru xboxového ovladače a notebook Asus. Za peníze prý chce prarodičům koupit dovolenou. „Babička je sice proti, ale snad se mi je povede přesvědčit,“ říká s úsměvem mladý výherce.

Sedmdesátiminutové drama

Jinak než velkým dramatem snad nešlo nazvat finále souběžného turnaje ve FIFA 20. Soupeři spolu hráli dlouhých sedmdesát minut (skutečných, nikoliv herních). Po dvojzápase bylo skóre nerozhodné 3:3, a tak následoval další zápas, kdy už platilo, že kdo dá gól, tak vyhrál. Ani v následujících dvou zápasech však nepadl jediný gól, a tak rozhodl až celkově pátý zápas.

veleslavin-boxed-min

Přečtěte si takéTudy se bude jezdit vlakem na letiště. Praha ukázala budoucí podobu nádraží VeleslavínTudy se bude jezdit vlakem na letiště. Praha ukázala budoucí podobu nádraží Veleslavín

První místo, trofej, notebook a 50 tisíc korun si tentokrát odnesl Dominik „Lengi“ Lengal, který hrál za tým Francie. Sám prý ještě neví, co s výhrou udělá, ale nemá v plánu ji jen tak utrácet. Na turnaj podle svých slov trénoval 4 až 5 hodin denně a prošel si i fázemi, kdy ho hra už vůbec nebavila.

xbox-masters-2019-lengi2

Foto: Jakub Zeman

Dominik „Lengi“ Lengal, vítěz turnaje ve FIFA 20

Event se mi líbil strašně moc, přístup všech lidí, ať už hráčů nebo organizátorů, byl úžasný. Bylo vidět, že něco takového zorganizovat dá velkou práci a o to víc si vážím toho, jak to bylo připravené a že se mi něco takového podařilo vyhrát,“ řekl Lengal.

Herní série FIFA a NHL mají oproti jiným esportům výhodu základu v reálných sportech, a tak se na první pohled zdá, že jim i širší veřejnost dobře rozumí. Obě dvě hry mají své oficiální ligy zaštítěné právě americkou Národní hokejovou ligou (NHL) a Mezinárodní federací fotbalových asociací (FIFA).

Zejména na fotbalovém poli se do esportů zapojily v minulosti už mnohé velké fotbalové kluby, například Schalke 04, Manchester City a Paris Saint-Germain a v poslední době i italský Juventus, kde nový tým pro počítačové hry představil sám Pavel Nedvěd. Pozadu nejsou ale ani české kluby. Své týmy pro Fifu mají už Sparta, Plzeň, Teplice nebo Bohemians.

V globálním světě esportů ale minimálně po finanční stránce FIFA ani NHL ještě nedosahují na částky, které si vydělávají ti nejlepší ve hrách jako DoTa nebo Fortnite. Na doposud největších turnajích v těchto hrách se celkové ceny vyšplhaly nad 30 milionů dolarů. Turnaj FIFA eWorld Cup nabídl celkově 500 tisíc dolarů.

juventus-esport

Foto: Juventus

Nový esportový tým Juventusu spolu s viceprezidentem klubu Pavlem Nedvědem

League of Legends jako inspirace pro luxusní módu. Louis Vuitton uvádí „herní“ kolekci s outfity za více než 100 tisíc

Filip HouskaFilip Houska

lv-league-of-legends

Foto: Louis Vuitton

Nová kolekce od Louis Vuitton v kolaboraci s Riot Games

0Zobrazit komentáře

Ještě před deseti lety by si jen málokdo dokázal představit, že budou esportové turnaje vyprodávat obří haly a lákat miliony fanoušků ke sledování online. Z hraní počítačových her se stal seriózní byznys, který začíná prosakovat do řady zemí světa včetně Česka, ale také do módního průmyslu. Francouzský Louis Vuitton je toho nejnovějším důkazem.

V září letošního roku vyšel Nicolas Ghesquiere, kreativní ředitel dámského oddělení této luxusní značky, se zprávou, že chystá navrhnout unikátní kolekci skinů pro postavy League of Legends – hry, která patří mezi naprosto zásadní tituly, co se týče profesionální esportu. Dohodl se proto s Riot Games, jejím vydavatelem, a začal pracovat na designech.

Vydání takzvané in-game kolekce bylo načasováno na konec mistrovství světa v League of Legends, které se letos prezentovalo pod názvem Worlds 2019 a hostilo špičkové týmy z celé planety včetně mistrů z FunPlus Phoenix. Jak se ale ukazuje, nešlo o jedinou kolaboraci, kterou Louis Vuitton s Riot Games udělal.

lvxlol-2

Foto: Louis Vuitton

Ikonický šátek LV pro herní fajnšmekry

Před pár dny totiž pařížský módní dům představil skutečný sortiment oblečení a doplňků s motivy League of Legends, které bude nabízet exkluzivně na svém e-shopu pod označením LVxLOL. A podle očekávání jde o zboží, pro které bude nutné výrazněji otevřít peněženku – většina kousků bude stát i několik tisíc dolarů.

Směs luxusu a herní tematiky

Louis Vuitton si už dlouhé desítky let drží svůj standard, co se týče designů. Hnědo-zlaté siluety s výraznými symboly včetně ikonického LV drží nespočet zákazníků, kteří pro svůj život vyžadují precizní zpracování oděvů a návazných kožených doplňků. Jinak tomu není ani v rámci nové herní kolekce.

Ať už jde o pánskou mikinu, minimalistický dámský křivák, šátek, kabelku nebo batoh, je poznat, že v tom mají ruce lidé z Louis Vuittonu. Některé kusy se inspirují maskáčovými motivy v kombinaci modré, hnědé, bílé a černé barvy, které reflektují boje probíhající přímo ve hře. V podobném stylu nabízí i například kravatu.

lvxlol-3

Foto: Louis Vuitton

Maskáčová mikina LVxLOL

Ceny se pochopitelně velmi liší podle toho, o jaký typ zboží se jedná. I když zatím není kolekce oficiálně v prodeji a začne se prodávat během února nebo března příštího roku, částky se předběžně ví. Tak třeba za parku ve zmíněných motivech budou zájemci muset zaplatit 4 450 dolarů, v přepočtu zhruba 102 tisíc korun. Pánský outfit s tričkem, sportovními kalhotami, mikinou a dokonce i teniskami pak bude stát téměř dvakrát tolik.

Nejdražším kusem je však stříbrná motorkářská bunda pro dámy, která vychází v přepočtu na zhruba 130 tisíc korun. Při pohledu na ni navíc není ani patrné, že je inspirována League of Legends – to byl ostatně i směr Louis Vuittonu, který nechtěl, aby jeho nová herní kolekce vyloženě vycházela z herního děje a postav (jako třeba chystané tričko s Qiyanou).

lvxlol-1

Foto: Louis Vuitton

Součástí kolekce jsou i „běžné“ legíny pro ženy i sportovní trička

lvxlol-4

Foto: Louis Vuitton

Tričko s Quiyanou

lvxlol-5

Foto: Louis Vuitton

Známé motivy značky se dostaly i na kulatou kabelku

Ve hře je i Nike

Riot Games tvrdí, že spoluráce s Louis Vuittonem přináší vůbec „první kolekci oblečení ve spolupráci s herním vývojářským studiem a luxusní módní značkou“. Rozhodně ale nejde o první kolaboraci tvůrce League of Legends s jakoukoliv jinou značkou oblečení.

Ve hře je totiž již nějakou dobu i Nike, který navrhl sportovní dresy pro profesionální čínské hráče. Ty vychází z klasických fotbalových střihů, což ještě více zdůrazňuje, že i esport má být brán jako regulérní sport.

daniel-ek-spotify

Přečtěte si takéJak jsme se naučili poslouchat cokoliv kdykoliv? Netflix natočí seriál o vzestupu SpotifyJak jsme se naučili poslouchat cokoliv kdykoliv? Netflix natočí seriál o vzestupu Spotify

V zákulisí se navíc hovoří také o speciální herní kolekci od Adidasu, na které má pracovat i Tyler Blevins alias Ninja, jeden z nejvýraznějších hráčů a streamerů populární hry Fortnite, který před nedávnem rozvázal partnerství s Twitchem (Amazon) a přešel na konkurenční streamovací platformu Mixer (Microsoft). Ten s německým gigantem na poli sportovních doplňků již uzavřel spolupráci, byť se zatím přesně neví, o co konkrétního půjde.

blevins-adidas

Foto: Adidas

Profesionální hráč a streamer Tyler „Ninja“ Blevins a jeho partnerství s Adidasem