Česko následuje trendy Hollywoodu. Některé filmy včetně oceňovaných Služebníků dorazí nejprve online

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

aerofilms-sluzebnici-ivan-ostrochovsky-5

Foto: Aerofilms

Samuel Skyva a Samuel Polakovič ve snímku Služebníci

0Zobrazit komentáře

Zatímco ve světě se postupně začínají otevírat kina, v Česku film na velkém plátně nejspíš v nejbližší době nezhlédneme. Distribuční společnost Aerofilms se proto rozhodla k velice nezvyklému kroku. Po dlouhém odkládání a domluvě s producentem uvede premiéru očekávaného filmu Služebníci online, exkluzivně na službě Aerovod. Částečně se tak připojuje ke globálnímu trendu proměn filmové distribuce.

Služebníci od režiséra a scenáristy Ivana Ostrochovského měli světovou premiéru jako soutěžní film na festivalu Berlinale. Historické drama zde mezinárodnímu publiku představilo příběh dvojice studentů z Československa 80. let. Jelikož hrdinové chodí na kněžské semináře silně ovlivňované komunismem, musí se rozhodnout mezi sílou vlastní víry a snazší cestou kolaborace.

Ačkoliv snímek ve svém jádru nezpracovává zásadně nové téma, divákům ho zprostředkovává vytříbeným filmovým stylem. Černobílé záběry v akademickém formátu 4 : 3 obsahují mnoho vizuálních metafor a do detailů promyšlené minimalistické kompozice. Díky tomu si Služebníci vysloužili přirovnání k polskému náboženskému dramatu Ida, které v roce 2015 vyhrálo Oscara za nejlepší zahraniční film.

aerofilms-sluzebnici-ivan-ostrochovsky-2

Foto: Aerofilms

České historické drama ukazuje spor víry a vlivu politického režimu

Mezinárodní kritika skvěle reagovala i na estetické kvality českého díla. Pochvalná slova směrem k Ostrochovskému a kameramanovi Juraji Clpíkovi putovala z prestižních periodik jako Variety nebo The Hollywood Reporter. Podle druhého ze zmíněných Služebníci nabízejí „odvážné a sebevědomé zpracování, které od prvního záběru směřuje k citlivému, stylovému a napínavému portrétu moci“. Film loni vyhrál na Febiofestu a byl i nominován na Evropské filmové ceny přezdívané jako „evropské Oscary“.

Tuzemská premiéra chváleného snímku byla kvůli protipandemickým opatřením už několikrát odložena, v Aerofilms se tedy konečně rozhodli to zkusit jinak. Služebníci jsou, počínaje dneškem, dva týdny dostupní na streamovací službě Aerovod za 150 korun pro kohokoliv a za 130 korun pro předplatitele – 15. dubna pak z knihovny zmizí a znovu je půjde zhlédnout až v rámci klasické kinodistribuce.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Streamovací služba, která patří společnosti Aerofilms, tak začíná experimentovat s podobnými modely jako Disney nebo Warner Bros. Tyto firmy své filmy za poplatek nebo v rámci předplatného uvádějí paralelně online i v kinech, přičemž jde o řešení minimálně pro většinu tohoto roku. Ani v případě české společnosti nemá jít o jednorázovou záležitost, ale novou službu v rámci Aerovodu s názvem Premium VOD.

„Premium VOD představuje novou kapitolu fungování naší streamovací služby. Vedle současného předplatného a stahování či streamování filmů přinese exkluzivní uvedení vybraných titulů ještě před jejich kinopremiérou na omezenou dobu,“ vysvětluje ředitel Aerofilms Ivo Andrle. Do podobné situace se shodou okolností nyní dostala i Wonder Woman 1984, která se tento měsíc objeví na českém HBO GO, aniž by vůbec měla stanovené datum tuzemské kinopremiéry.

Pro velký blockbuster takový postup znamená především snahu snížit dopad pirátství a získat nové předplatitele pro streamovací službu. Koncept Premium VOD může naproti tomu podle Aerofilms vytvořit zajímavou distribuční alternativu pro artové filmy, které mají relativně malé rozpočty na marketing a publikum typicky získávají organicky, jak si je lidé doporučují.

„U Služebníků jsme si jistí, že online uvedení návštěvnosti v kinech neublíží, spíše naopak,“ říká pro CzechCrunch tisková mluvčí Aerofilms Hana Kijonka. „Sami jsme kinaři a věříme, že uvedení podobného filmu online na omezenou dobu a za vyšší cenu může být dobrým startem pro jeho následující život v kinech,“ pokračuje. Spustit Premium VOD uvedením Služebníků se ve firmě rozhodli kvůli artovému statusu filmu a zároveň proto, že měli jak distribuční práva pro kina, tak svolení producenta.

V rámci nové služby se i proto rozhodně nebudou uvádět všechny filmy z nabídky Aerofilms. Jednak bude vždy důležitá shoda s jeho tvůrci, jednak ne každý snímek by z takového modelu těžil. A to má být pro distributora zásadní. „Stylem Premium VOD budeme uvádět jen tituly, u nichž si budeme jistí, že jim to prospěje,“ říká Kijonka. Dodává přitom, že v případě zájmu jsou otevřeni i spolupráci s dalšími distributory.

aerofilms-sluzebnici-ivan-ostrochovsky-1

Foto: Aerofilms

Film Služebníci se vyznačuje promyšlenými, minimalistickými kompozicemi záběrů

Z obecnějšího hlediska v Aerofilms nepředpokládají, že by nové způsoby uvádění filmů online do budoucna výrazně negativně zasáhly do byznysu kin. Většina diváků si je podle společnosti dobře vědoma, že kulturní událost chození do kina a zkušenost ze sledování filmů na velkém plátně doma jen těžko nahradí. „Někteří možná zleniví, ale jiní naopak budou otrávení monitory a budou toužit po společenském zážitku a po nových filmech, které jinde než v kině neuvidí,“ dodává Kijonka.

Nejde přitom jen o předpoklady nebo osobní názory, efekt touhy vrátit se do potemnělých sálů s obrazy většími než život už můžeme pozorovat u našich sousedů. „V Polsku se kina otevřela s omezenou kapacitou a bez občerstvení. Zavřené proto zůstaly multiplexy, kterým navíc chybí větší hollywoodské hity – artová kina ale byla vyprodaná,“ popisuje mluvčí Aerofilms. Snad se podobného návratu v dohledné době dočkáme také v Česku.

Na Netflixu vyjde sci-fi Stowaway o přežití během cesty na Mars. Režisér napínavého thrilleru začínal na YouTube

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

netflix-stowaway-joe-penna-anna-kedrick

Reprofoto: Netflix/YouTube

Anna Kendrick ve sci-fi thrilleru Stowaway

0Zobrazit komentáře

Jen pár měsíců po úspěšném, ač široce kritizovaném sci-fi Půlnoční nebe George Clooneyho se Netflix opět vydává do vesmíru, tentokrát s o něco realističtějším námětem strastiplné cesty na Mars. Ve snímku Stowaway se na posádce rakety s výzkumnou misí potká několik hollywoodských stálic v čele s Annou Kendrick při řešení těžké krize. Stejně zajímavý jako samotný film je ale jeho režisér a scenárista – oba totiž začínali na YouTube.

Ve Stowaway v zásadě navazují na vesmírná dramata o síle lidského ducha a vynalézavosti jako Gravitace nebo Marťan. Celý příběh snímku se odehrává v klaustrofobickém prostředí vesmírné rakety, která má na Mars dopravit misi zkoumající možnosti osídlení cizí planety. První velká komplikace nastane, když se jako nezamýšlený člen posádky ukáže technik, co omdlel v útrobách rakety. Je příliš pozdě se vrátit.

Zpočátku to znamená hlavně psychologickou výzvu pro astronauty i černého pasažéra. Naštěstí se všichni se situací poměrně rychle srovnají a technik se začne začleňovat mezi vědce na důležité vesmírné misi. Záhy se objevivší porucha rakety ale znamená, že je na palubě dostatek prostředků jen pro původní tři členy posádky, ne současné čtyři. Bude řešením naprosté vypětí vynalézavosti, nebo odpověď na nemožnou morální otázku?

netflix-stowaway-joe-penna-3

Foto: Netflix

Herečka Anna Kendrick ve sci-fi thrilleru Stowaway

Stowaway není první celovečerní film v režii původem brazilského filmaře Joe Penny. Ten spolu se scenáristou Ryanem Morrisonem (který pracoval i na novince) vytvořil v roce 2018 pod názvem Arctic. Drama o přežití na severním pólu se původně mělo odehrávat na Marsu, plány tvůrcům ale poněkud narušil Marťan Ridleyho Scotta, který prý vcelku vyčerpal téma realistické zápletky na naší sousední planetě.

Po přehodnocení možností se tak tvůrci rozhodli děj drsného thrilleru přesunout na jedno z nejnehostinnějších míst na Zemi, což jim zároveň umožnilo zjednodušit premisu zápletky. I díky tomu se mohli více zaměřit na náročné výzvy, které musí hrdinové filmu překonat. Nakonec se pro Arctic do hlavní role podařilo získat Madse Mikkelsena a film měl světovou premiéru na festivalu v Cannes jako součást oficiálního výběru.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Nikdy bych nečekal, že uvidím svůj debutový celovečerní film v oficiálním výběru Cannes,“ řekl Penna magazínu Deadline. Dostat se do hledáčku možná nejprestižnějšího filmového festivalu na světě je náročné pro kohokoliv, ale Penna možná zvlášť přihlížel ještě ke své dřívější kariéře. Zatímco příběhy hudebních hvězd jako Justina Biebera nebo Eda Sheerana, které začaly na největší globální platformě pro sdílení videa, jsou široce známé, tvorba filmařů často YouTube výrazněji nepřesáhne.

Joe Penna je zajímavou výjimkou. Tvorba filmů ho zajímala vždy, ale šest let poté, co se ve třinácti s rodinou přestěhoval z Brazílie do Spojených států, začal studovat medicínu. Život s kamerou v ruce ho stále táhl, takže v roce 2006 na YouTube založil kanál s názvem MysteryGuitarMan a nahrál první video, kde náhodným lidem s chutí na Snickers zpíval a hrál originální píseň o „šťastných arašídech“.

Následovalo plno dalších vtipných videí na různá témata, jejichž konstantou byly hlavně sluneční brýle a kytara. Virální úspěch – a dokonce zmínku v amerických televizích – ale poprvé zažil už se třetím videem, když se dostalo na hlavní stránku platformy. S rostoucími počty odběratelů a zábavné tvorby se pak začaly objevovat zajímavé příležitosti. V roce 2009 pracoval na marketingové kampani pro Ford a následovaly reklamy pro firmy jako Coca-Cola nebo McDonald’s.

V tomto bodě už neměl příliš daleko ke kariérám jiných úspěšných filmařů. Na YouTube dále pokračoval a do roku 2019 měl přes 2,7 milionu odběratelů. K jeho komediální tvorbě a občasným reklamám se pak připojil i interaktivní webový seriál a krátké filmy, z nichž se jeden dostal na filmový festival Tribeca. Důležitý zlom ale nastal, když se jeho scénář dostal mezi padesát nejlepších v soutěži Academy Nicholl Fellowship, kterou pořádá Akademie udělující Oscary.

V roce 2017 spolu s kolegou Ryanem Morrisonem dal dohromady scénář k filmu Arctic. Uznávaný herec Mads Mikkelsen později devatenáctidenní natáčení na Islandu označil za tu vůbec nejnáročnější zkušenost své kariéry. Ve snímku totiž hraje člověka, který se po havárii ocitne s minimem prostředků sám na Arktidě. Jeho postupné snahy o přežití a přivolání záchrany zásadně naruší objevení zraněné ženy.

Její čas se rychle krátí, takže se s ní hrdina vydává na extrémně náročnou cestu napříč zasněženou krajinou, kde čeká mnoho nástrah ve formě nevyzpytatelného počasí, skrytých propastí i ledních medvědů. Film s poměrně jednoduchou zápletkou, ale napínavým průběhem se dočkal veskrze nadšeného přijetí a zmínek o jednom z nejlepších příběhů o přežití.

joe-penna-youtube-mysteryguitarman

Reprofoto: Joe Penna/MysteryGuitarMan

Joe Penna alias MysteryGuitarMan

footshop-sparta-adidas-mvp-x

Přečtěte si takéSparta Praha dostala nový dres. Navrhl ho FootshopSparta chce být víc cool a světová. Footshop jí navrhl nový dres a designové oblečení do ulic

Stowaway na něj bude přinejmenším filozoficky poměrně úzce navazovat, stejně jako na už zmíněného Marťana Ridleyho Scotta. První trailer naznačuje na jedné straně zajímavé obeznamování se se životem na realistické vesmírné misi, na druhé pak láká na drama vycházející z nehostinnosti vesmíru.

Jelikož se jedná o originální scénář, kromě základní premisy neznáme žádné další detaily, soudě podle debutu tvůrců by ale mohlo jít o vzrušující podívanou. Po boku Anny Kendrick, jinak známé spíše z odlehčených komedií, se ve Stowaway objeví Daniel Dae Kim spojovaný nejčastěji s rolí Jima Kwona v seriálu Ztraceni, Toni Colletteová a Shamier Anderson. Premiéra filmu na Netflixu je naplánovaná na 22. dubna.