Československé retro s investičním potenciálem. V Řecku se draží Favorit s nájezdem 34 kilometrů
Proč tímhle Favoritem nikdo nikdy nejezdil, je tak trochu záhadou. Díky tomu se však jedná o atraktivní investorskou příležitost.
O Favoritu se dnes již dá hovořit jako o legendě československého automobilového průmyslu. Celkem bylo vyrobeno téměř 800 tisíc kusů, přičemž valná většina z nich jezdila v tehdejším Československu, respektive Česku a Slovensku. Některé vozy však šly i na export, což je také případ dokonale zachovalého exempláře z Řecka, jehož tachometr ukazuje nájezd pouhých 34 kilometrů. Do jeho dražby se můžete zapojit i vy.
Škoda Favorit pomalu, ale jistě začíná překonávat dobu, kdy na něj bylo pohlíženo jako na memento socialistického automobilového průmyslu odpočívající v garážích našich dědečků. Naopak se začíná dostávat do hledáčku sběratelů a investorů.
Najít někoho, kdo Favorit prodává, není těžké. Internet je plný inzerátů nabízejících více či méně zachovalé kousky, které lze pořídit za pár desítek tisíc korun. Ovšem narazit mezi nimi na takový kus, který splňuje potřeby sběratelů, tedy auťák s minimálním nájezdem, originálními díly a bez koroze, to už je skutečná výzva.
O to neuvěřitelněji působí Favorit, který je nyní nabízen v řeckých Aténách. Na webu Collecting Cars se objevil exemplář vyrobený v roce 1993, tedy rok předtím, než byla produkce slavného „fáčka“ ukončena.
Vůz je vybaven 1,3 litrovým řadovým čtyřválcem párovaným s manuální pětistupňovou převodovkou. Jeho karoserie je oděna do bílého lakování s elegantními bočními pruhy. Přední a zadní nárazníky – stejně jako boční zrcátka – lakované nejsou a vytvářejí tak k vozidlu černý kontrast.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs
Vůz stojí na 13palcových ocelových discích s krytkami nábojů, které jsou obuté do originálních pneumatik značky Barum. Ještě zabalená sedadla jsou čalouněna šedou látkou, okénka se ovládají klasickými švihadly a zadní okno je vyhřívané.
Tím vůbec nejzajímavějším je ovšem stav vozu. Ukazatel najetých kilometrů ukazuje pouhých 34 kilometrů, čemuž také odpovídá míra opotřebení. V podstatě jedinou vadou na kráse jsou malé oděrky a prohlubně na vnějším laku, které byly nejspíše způsobené během skladování.
Vůz si měl v květnu tohoto roku projít technickou kontrolou, která zjistila, že je plně pojízdný, jen je nutné vyměnit pneumatiky. Vyměněny také byly některé díly jako palivové čerpadlo, vodní pumpa, brzdové destičky a další.
Aktuální majitel auto nabízí v rámci aukce, přičemž aktuální nejvyšší nabídka činí 1 500 eur, tedy bezmála 37 tisíc korun, což je suma vyloženě směšná vzhledem k zachovalosti vozu. Je ovšem nutné počítat s poplatkem prodávající společnosti, která si účtuje pět procent z prodejní hodnoty vozu, minimálně však 500 eur. Prodávající nabízí možnost zajistit na vlastní náklady dopravu vozu z Atén do německého Frankfurtu.