Český byznys s hrami dál roste. Herní firmy loni utržily 4,5 miliardy korun a letos mají poprvé překonat 5 miliard

arma3

Foto: Bohemia Interactive

Vojenský simulátor Arma 3 od českého studia Bohemia Interactive

0Zobrazit komentáře

I když je Česká republika v celosvětovém měřítku poměrně malá země, putuje z ní množství velkých úspěchů nejen na poli sportu nebo umění, ale také na poli zábavy. Vedle filmů nebo hudby jsou to především hry, které často slaví úspěch i v zahraničí. Příkladem za všechny může být česko-slovenský hit Beat Saber, středověká RPG hra Kingdom Come: Deliverance, vojenská akce Arma, která se využívá i k armádnímu výcviku, nebo Euro Truck Simulator.

Právě to jsou hry, které ve velkém přispěly v posledních letech k masivnímu růstu tuzemského herního průmyslu. Ostatně jen loni české herní společnosti utržily 4,54 miliardy korun, letos by pak měly poprvé přesáhnout 5 miliard. Ještě v roce 2017 se přitom obrat tuzemského herního průmyslu pohyboval na hranici 2,26 miliardy korun, takže dokázal vyrůst téměř na dvojnásobek.

Na zmíněných 4,5 miliardy korun má podíl celkem 110 herních studií, ze kterých bylo jen v loňském roce čerstvě založeno jedenáct. Roste tím pádem i počet lidí, kteří se do rychle rostoucího odvětví zapojují – konkrétně loni to bylo zhruba 1 750 zaměstnanců od vývojářů přes designéry až po producenty, což je o několik set více než v roce 2018. Přesto mají česká herní studia pocit, že se pro ně nedělá v tomto ohledu dost.

beat-saber-keyart2

Foto: Beat Games

Česká VR hra Beat Saber

Prakticky neexistují školy, které by měly jako jeden z oborů vývoj nebo design her a které by tím pádem produkovaly generaci dalších šikovných tváří na herním trhu. Dnes to tedy funguje tak, že do herního průmyslu v Česku lidé naskakují převážně ze zájmu o hry jako takové a díky vlastnímu studiu, nebo přechází z úplně jiných, ale technologicky obdobných oborů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Podobné problémy nedávno popisoval v CzechCrunch Podcastu také šéf pražské herní společnosti Geewa Miloš Endrle, který se na trhu pohybuje již více než 20 let a za tu dobu získal v tomto ohledu dost zkušeností. Právě Endrle ve spojení s několika dalšími známými tvářemi založil Asociaci herního průmyslu, do které putují peníze na podporu a další vzdělávání lidí, kteří by na hrách v Česku mohli pracovat. Její snahou je také vyjednávání lepších podmínek se státem.

Velkou poptávku po nových tvářích hlásí i pražské Warhorse Studios, které stojí za hrou Kingdom Come: Deliverance a které se loni prodalo za jednu miliardu korun, ale také vůbec největší tuzemská herní firma Bohemia Interactive, která vyvíjí například vojenskou hru Arma 3 nebo novinku DayZ.

ets2

Foto: SCS Software

Nejprodávanější česká hra Euro Truck Simulator 2

Nejprodávanějším českým titulem je nicméně stále Euro Truck Simulator od českých SCS Software, následně právě zmíněné Arma 3 nebo DayZ, ale také Samorost od svérázného studia Amanita Design, které za něj sklízí spoustu tvůrčích cen.

Za nimi jsou s miliony prodanými kusy také například nejprodávanější VR hit Beat Saber, za kterým stojí české studio Beat Saber, spadající po akvizici pod Facebook, nebo Space Engineers od Keen Software House.

Za Ninju vysázel Microsoft miliony dolarů, ale nestačilo to. Svou streamovací službu Mixer zavírá a spojuje se s Facebookem

Jiří SvobodaJiří Svoboda

Ninja – Competitor

Foto: Joe Gall/Red Bull

Tyler „Ninja“ Blevins při hraní Fortnite

0Zobrazit komentáře

Když v roce 2016 koupil Microsoft streamovací platformu Mixer, cílem bylo vytvořit místo, které bude přímo konkurovat známějšímu Twitchi. Přesto, že na na svou platformu přetáhl i nejúspěšnějšího streamera světa Tylera „Ninju“ Blevinse, nyní své snahy v této oblasti definitivně – a tak trochu nenápadně – ukončuje.

Microsoft v překvapivém prohlášení, které provedl záměrně ve chvíli, kdy celý technologický svět sledovat představování nových produktů Applu, oznámil, že už za měsíc Mixer vypne a své uživatele nasměruje na doteď konkurenční Facebook Gaming. Důvodem je, že platforma mezi většími hráči zkrátka neuspěla tolik, jak bylo v plánu.

Šéf gamingu v Microsoftu Phil Spencer pro magazín The Verge řekl, že „komunita Mixeru bude benefitovat z široké divácké základny na Facebooku.“ Už 22. července se tak veškeré služby a aplikace Mixeru budou automaticky přesměrovávat na korespondující služby ve Facebook Gaming.

Streameři, kteří měli partnerství na Mixeru, budou mít možnost se automaticky stát součástí obdobného facebookového programu Level Up. Právě po stránce streamerů přitom Mixer nabral v posledních měsících těžké kalibry. Zmíněného Ninju, který je nejsledovanějším streamerem světa, přebral Twitchi v exkluzivním kontraktu, jehož hodnota je odhadována na desítky milionů dolarů.

Ninja sám na Mixer přivedl miliony nových diváků jen v prvních týdnech, nicméně teď je jeho kontrakt opět rozvázaný a devětadvacetiletý Američan, který se proslavil hraním hry Fortnite, se může sám rozhodnout, jestli bude pokračovat na Facebook Gaming, nebo se vydá jinou cestou.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Stejné podmínky mají i jiná velká jména, které doposud exkluzivně působila na Mixeru, avšak zatím není jasné, jak se k přechodu na Facebook postaví. S miliony dolarů v kapse se tak mohou vrátit opět například na Twitch, kde se těšili co do počtu diváků mnohem větší pozornosti.

Facebook Gaming nebude dle vyjádření jeho šéfa k novým kontraktům streamery aktivně vybízet. Je ostatně faktem, že obecně vzato sociální gigant neakcentuje exkluzivitu a některá z největších jmen na platformě (například Jeremy „DisguisedToast“ Wang) stále mohou streamovat i na Twitchi.

mixer-ninja

Ninja při hraní Fortnite na Mixeru

Facebook Gaming má nicméně zázemí největší sociální sítě světa a 700 milionů lidí měsíčně si na Facebooku zahraje hru, zhlédne herní video, nebo interaguje ve skupině zaměřené na hry.

Nové synergie mezi Facebookem a Microsoftem

Proč ovšem Microsoft zahodil vlastní platformu a své uživatele dal všanc Facebooku? Je to čistě strategický krok a partnerství, které má co do činění s herní cloudovou službou zvanou xCloud, kterou Microsoft vyvíjí a začne ji nabízet ještě letos jako součást placených členství Xboxu.

Její idea je podobná jako ta v případě Google Stadia, tedy že hráči budou moci hrát hry odkudkoliv, z jakéhokoliv zařízení, bez závislosti na tom, na jakou konzoli nebo počítač byly dříve určeny.

petr-mara

Přečtěte si takéKaždý se bude muset naučit koukat do kamery a mluvit. Digitální komunikace se stane samozřejmostí, říká Petr MáraKaždý se bude muset naučit koukat do kamery a mluvit. Digitální komunikace se stane samozřejmostí, říká Petr Mára

superman-james-gunn-01

Přečtěte si takéNový Superman funguje. Jak dokázal, že superhdinové pořád baví?Nový Superman funguje a lidé se na něj hrnou. Jak dokázal, že únava ze superhrdiny není skutečná?

Integrace s Facebook Gaming by měla ve výsledku znamenat, že lidé, kteří streamery sledují, budou moci okamžitě kliknout a třeba i na svých telefonech začít hrát stejnou hru jako jejich oblíbený streamer. Microsoft má přitom s xCloudem smělé plány – celkově na něj chce přivést dvě miliardy hráčů po celém světě.

Zatím není jasné, kdy přesně se xCloud v rámci Facebook Gaming objeví, nicméně magazín The Verge taktéž upozorňuje, že podobnou strategii nepředvádí Microsoft poprvé. I když s méně významnou službou, před třemi lety ukončil provoz Groove Music a uzavřel strategické partnerství se Spotify.