Český designér postavil startup s digitálními avatary. Teď ho za miliardy prodal Googlu

Robin Raszka dlouhodobě žije v USA, kde ve startupu Alter stavěl nástroje pro tvorbu digitálních avatarů. Po investici od Twitteru přilákal i Google.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

robin2Insider

Foto: Alter

Robin Raszka jako jeden z virtuálních avatarů, které vyvíjel jeho startup

0Zobrazit komentáře

Robin Raszka byl od začátku přesvědčen, že v digitálních avatarech, které nás budou zastupovat ve virtuálních světech nebo online komunikaci, je potenciál. Když ale začal před pěti lety vyvíjet technologii, která je pohání, určitě tomu nevěřili zdaleka všichni. Dnes se o takzvaných metaverzech, v nichž se má odehrávat část našich životů, mluví všude a mezi jejich hlavní proponenty patří i zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg. Jaká budoucnost nás skutečně čeká, není jisté, ale český designér se svými kolegy vytvořil tak zajímavý produkt, že si ho teď pro jistotu koupil Google. A zaplatil za něj miliardy.

„Za loňský rok jsme utržili více než milion dolarů, tudíž můžu říct, že se nám daří. Na tržby se ale tolik nezaměřujeme, zajímá nás hlavně růst,“ říkal před rokem pro CzechCrunch Robin Raszka, když jeho startup Facemoji oznamoval zisk nové investice. Od Twitteru, Play Ventures a dalších získal tři miliony dolarů. Od založení v roce 2017 se mu podařilo nabrat celkem 4,5 milionu dolarů, v přepočtu kolem 110 milionů korun, a letos si došel pro další zásadní milník. Už pod novým názvem Alter celý projekt prodal Googlu, a to zcela v tichosti už před pár měsíci.

Alter vyvíjí nástroje pro vytváření animovaných 3D avatarů, které jdou snadno integrovat do různých aplikací, her či webů. Mohou připomínat například takzvané Memoji, které představil ve svých aplikacích Apple. Jelikož do virtuálních světů různým způsobem investuje i řada dalších technologických obrů, představoval Alter zajímavou investiční příležitost.

Tu nakonec využil Google, který za newyorský startup s českými kořeny podle magazínu TechCrunch zaplatil kolem 100 milionů dolarů. To je v přepočtu zhruba 2,5 miliardy korun, přičemž podle informací CzechCrunche by mohla být celková suma ještě o něco vyšší.

alter

Foto: Alter

Část týmu startupu Alter, zakladatel Robin Raszka druhý zleva

Samotný zakladatel Alteru je vázán mlčenlivostí. Šestatřicetiletý Robin Raszka pro CzechCrunch pouze potvrdil, že k transakci skutečně došlo. Bez dalších podrobností ji pro TechCrunch potvrdil také Google. Přestože americký technologický gigant nemá ve virtuálním světě tak jasnou vizi jako třeba Mark Zuckerberg – byť zatím ve vývoji metaverza topí miliardy dolarů a akcie jeho společnosti Meta zásadně padají –, lze předpokládat, že akvizicí startupu Alter bude chtít Google posílit svou pozici v této oblasti. Virtuální avatary ostatně mají celou řadu využití.

„Avataři jsou budoucností toho, jak se budeme připojovat online. Jejich technologie je ovšem stále na úrovni, kde byly platby v roce 2009, než se objevila firma Stripe. Vytvářet digitální prostory nové generace a úžasně vypadající 3D obsah, který není spojen s neohrabaným uživatelským prostředím, je nákladné, pomalé a obtížné. My to ale měníme,“ vysvětloval loni pro CzechCrunch technologický šéf Alteru Karel Petránek. Většina týmu by měla i nadále působit pod hlavičkou Googlu a vyvíjet stávající produkty.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jedná se o další velký startupový úspěch s českou stopou. Robin Raszka v zámoří postavil úspěšný mezinárodní tým, který čítal pár desítek lidí. Jeho součástí byl na začátku také další český designér Tom Krcha, který v roce 2020 odešel do česko-slovenského startupu Around. Právě ten nedávno také oznámil svůj prodej, který se nesl v podobném duchu. Americká technologická společnost Miro ho taktéž koupila v tichosti a zaplatila za něj přes 6 miliard korun.

Za více peněz se nikdy žádný tuzemský startup neprodal. Také Alter se nyní zařadil mezi historicky největší exity s českou stopou po bok firem jako Beat Games, Integromat, Socialbakers, Twisto, Apiary či Ytica.

Ne každá mladá firma musí být startup. Hledáme ty, které dokáží rychle růst, říkají investoři Kaya VC

Venture kapitálové investice jsou pro velmi úzkou a specifickou skupinu firem, které dokáží velmi rychle růst. A to nezvládne zdaleka každá.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

kaya

Foto: CzechCrunch

Investoři Karel Zheng a Tomáš Obrtáč z Kaya VC

0Zobrazit komentáře

K dispozici mají zhruba dvě miliardy korun a hledají v Česku a dalších zemích střední a východní Evropy ty nejnadějnější startupy, které by podpořili a nakopli k dalšímu růstu. Investoři z venture kapitálového fondu Kaya VC se na trhu, dříve pod značkou Enern, pohybují už od roku 2010, a tak rozvoj tuzemského startupového ekosystému sledovali z první ruky. „Když jsme začínali, tak u nás venture kapitálový svět ještě prakticky neexistoval. Dnes už je tu hráčů mnohem více a je tak větší konkurence,“ říká v novém díle CzechCrunch Podcastu generální partner Kaya VC Tomáš Obrtáč.

Značka Kaya vznikla teprve začátkem loňského roku. Tehdy se tuzemská investiční skupina Enern rozhodla po deseti letech investování do evropských technologických startupů oddělit své venture kapitálové aktivity a přejmenovat je. S tím přišla i nová strategie, kapitál a také několik nových tváří. Generálními partnery dnes jsou Pavel Mucha, Tomáš Pačinda, Martin Rajcan a zmíněný Tomáš Obrtáč, který v podcastu o tom, jak dnes Kaya VC funguje a jaké má plány, promluvil spolu s kolegou Karlem Zhengem.

Před více než deseti lety směřovala první venture kapitálová investice Enernu do Slevomatu. „V Kaya VC se dnes zaměřujeme na investice do projektů v té nejranější fázi, jsme často první institucionální partner startupů. Investujeme převážně v Česku, na Slovensku a v Polsku,“ popisují v podcastu investoři, kteří mají ve svém portfoliu společnosti jako Rohlik.cz, Woltair, Twisto, Supernova, Footshop nebo Better Stack. Poslechnout si ho můžete níže nebo v podcastových aplikacích včetně Spotify, Apple Podcastů, Google Podcastů a také na YouTube.

Zatímco pětatřicetiletý Tomáš Obrtáč je v Kaye, potažmo Enernu už dlouhé roky, jeho o devět let mladší kolega Karel Zheng má za sebou v posledních letech řadu zajímavých štací. Po studiích se vydal do světa konzultačních firem, aby následně zakotvil právě u investorů v Enernu, kteří mu po čase položili otázku: Karle, jak chceš být dobrý parťák startupům, když si to nevyzkoušíš sám? „Tak jsem si šel vyzkoušet vlastní startup,“ popisuje Karel Zheng, který s Patrickem Havlíčkem založil projekt Accomango.

S vlastním startupem to nakonec nedopadlo příliš slavně a Zheng se brzy vrátil zpět mezi investory, přičemž po krátké kryptoepizodě v Mitonu opět zakotvil v Kaye. I tak to ale pro něj byla velmi dobrá škola. „Jeho poznatky jsou teď uvěřitelnější, když je zakladatelům popisuje, protože je sám zažil. Například ví, co to znamená propustit polovinu týmu, to jsou nepřenositelné zkušenosti,“ doplňuje Tomáš Obrtáč. Společně s dalšími kolegy v Kaya VC teď hledají další nadějné mladé projekty, které mají potenciál vyrůst do velkých rozměrů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Právě to je bod, u něhož se Obrtáč zastavuje. Zdaleka ne každá nová a mladá firma, která vznikne, totiž musí být nutně startup, byť se z toho stal už takový evergreen a nazývá se tak kdekdo. „Je to věc, o které se tolik nemluví, ale mělo by se,“ míní investor. Podle něj mnoho mladých firem vůbec takzvaný rizikový kapitál od investorů nepotřebuje, byť o něj často usilují. Nemají ale pro něj mnohdy správný profil nebo dokáží růst efektivněji i bez něho. Zároveň upozorňuje, že když firma od investorů prostředky nezíská, automaticky to neznamená, že je špatná.

„Venture kapitálové investice jsou pro velmi úzkou a specifickou skupinu firem, které dokáží velmi rychle růst. Je to obvykle velmi složitá cesta, ale na konci může být obrovský výsledek,“ říká Tomáš Obrtáč a Karel Zheng ho doplňuje: „Není to tak, že někam dáme peníze a čekáme, jestli to vyjde. Musíme mít vše dobře spočítané.“ Investování do startupů je vždy svým způsobem loterie, ale v Kaya VC musí vždy vidět možný scénář, kdy se jim jejich investice za několik let mnohonásobně vrátí a ideálně jim zaplatí celý fond, který v sobě nyní ukrývá kolem dvou miliard korun.

V novém díle CzechCrunch Podcastu došlo také na tato témata:

  • Jak přemýšlí v Kaya VC o tom, do jaké firmy zainvestují?
  • Jak funguje investiční proces?
  • Jak vypadá den venture kapitálového investora?
  • Proč všechny firmy nejsou startupy a proč všechny nepotřebují rizikový kapitál?
  • Co jsou největší problémy současného venture kapitálového světa?
  • Jak je na tom startupové Česko v rámci regionu střední a východní Evropy?

To všechno a ještě mnoho dalšího se dozvíte v novém díle CzechCrunch Podcastu, který si můžete pustit ve vašich podcastových aplikacích včetně Spotify, Apple Podcastů, Google Podcastů a také na YouTube.