Český gastronomický startup Storyous představil nové terminály. Pomůžou s expanzí do zahraničí

Michal PtáčekMichal Ptáček

stor
0Zobrazit komentáře

Už od roku 2012 let na českém internetu funguje služba Storyous, která vyvíjí vlastní pokladní systém pro gastronomické podniky, umožnující jim jednoduchým způsobem sledovat tržby nebo skladové hospodářství.

Nyní startup spadající pod investiční skupinu Rockaway Jakuba Havrlanta, představil novou, po hardwarové i softwarové stránce vylepšenou verzi svých terminálů, která by mu měla usnadnit především plánovanou expanzi na zahraniční trhy. Momentálně totiž Storyous kromě Česka působí pouze v Polsku, což by se mělo brzy změnit. Startup totiž plánuje vstup na trh v Německu, Turecku a Maďarsku.

klima

Přečtěte si takéJakub Zíma z Yogoterie: Frozen yogurt má v ČR potenciál, naše tržby dosahují 30 milionů korunJakub Zíma z Yogoterie: Frozen yogurt má v ČR potenciál, naše tržby dosahují 30 milionů korun

Nové pokladní terminály jsou určeny především pro podniky od 60 míst a výše a kromě pokladny slouží spíše jako hlavní centrum pro řízení procesů uvnitř podniku. Novinkou je například 14palcový terminál s designovým stojanem od designéra Jakuba Stediny, pokročilejší skladové hospodářství, vzdálená správa podniku nebo automatizace jednotlivých procesů (např. automatizace objednávek nebo doplňování skladů podle průběžné inventurizace), která by měla vést k implementaci takzvané chytře řízené gastronomie, ve které Storyous vidí budoucnost trhu s gastronomií.

Storyous_terminal_web

Nový Storyous terminál

„Ze Storyous se stal komplexní gastronomický systém. Podkladní funkce je dnes již jen jedna z mnoha. V uplynulých měsících jsme hodně zapracovali například na skladovém hospodářství a přinesli možnosti srovnatelné s nejdražšími systémy na našem trhu. Dále rozšiřujeme zapojování třetích stran, jako je DámeJídlo.cz, Makro nebo YourPass, které nám pomohou s automatizací některých procesů a zajištění důležitých úspor při řízení podniku,“ říká Igor Třeslín, CEO Storyous.

Podle posledních údajů společnosti, jinak pokladny Storyous využívá okolo 3000 gastronomických podniků.

Zakladatel startupu ShipMonk, Jan Bednář: zařazení do žebříčku Forbes 30 pod 30 vděčím svému týmu

0Zobrazit komentáře

O českém startupu ShipMonk, který převážně americkým klientům poskytuje služby fulfillmentu, tedy stará se o skladování zboží, balení či odesílání objednávek zákazníkům, se začalo v posledních týdnech opět mluvit. Jeho zakladatel Jan Bednář, kterému je teprve 26 let se totiž dostal do žebříku 30 pod 30 amerického časopisu Forbes.

Je tak po Janu Řežábovi ze Socialbakers teprve druhým Čechem, kterému se to podařilo. My jsme proto společně s Bednářem připravili kratší rozhovor, který popisuje to, jak se v 16 letech dostal do USA, od studia až k firmě se 70 zaměstnanci a milionovými obraty, ale třeba i jak se ShipMonk aktuálně daří, jaké problémy během dvouletého fungování řešil a jaké jsou plány do budoucna.

Ahoj Honzo, čemu vděčíš za zařazení do amerického Forbes 30 pod 30?

Tak především svému týmu v ShipMonk a nastavení všeho tak, že jsme dokázali růst velmi rychle s unikátním produktem / servisem v oboru, který není běžně tak úplně zaměřený na tech. Logistika je obor ve kterém podnikají především „old school firmy“, pro které technologie nejsou na prvním místě. A my se na to koukáme přesně naopak.

I díky tomu jsme pro spoustu zákazníků mnohem atraktivnější varianta oproti klasickým firmám, které to samé dělají posledních 30 let především proto, že v e-commerce vzniká spoustu startupů, které jsou řízeny millenials a oni se inovací tak trochu bojí, věří ve zlatou střední cestu.

cash

Přečtěte si takéPete Cashmore prodává svůj tech web Mashable za 50 milionů dolarů vydavatelství Ziff DavisPete Cashmore prodává svůj tech web Mashable za 50 milionů dolarů vydavatelství Ziff Davis

Tyto klasické firmy se ovšem derou dopředu především za maximálním ziskem. Jste vy se svým přístupem ziskoví?

Ano, ShipMonk je ziskový vlastně úplně od svého počátku. Nejsem moc velký fanda typických „Silicon Valley“ startupů, které vyberou obrovské peníze a budují hodnotu jenom na růstu. Myslím si, že je to proti všem ekonomickým pravidlům a hodně z těchto firem to nakonec neudrží. Takže od začátku buduji firmu tak, aby zisková byla. Zatím veškerý zisk investujeme zpátky do růstu firmy, vývoje webové aplikace a systému, automatizace a do náboru nových lidí.

V jakém řádu se tedy loni pohyboval obrat ShipMonk a jak na tom skončí letos?

Loňský rok jsme ukončili s obratem 3,9 milionů dolarů (84,6 milionů korun) a letos dosáhneme na 10 milionů dolarů (217,17 milionů korun). Náš cíl pro příští rok je dostat se na hranici 20 milionů dolarů.

Využili jste v minulosti externího financování?

Prozatím jsme kompletně self-funded.

Hledáte případně investory pro rychlejší expanzi?

Pohráváme si nějakou dobu s myšlenkou, že začneme s nějakým investorem pracovat, máme totiž v poslední době celkem dost nabídek. Problém je ten, že nám jde především o to, abychom pracovali s někým, kdo nám přinese větší hodnotu, než jen tu finanční.

shipmonk

Přišla do ShipMonk během doby fungování i nějaká nabídka k prodeji?

Na prodej vyloženě zatím ne, na to je ještě brzo. Můj osobní cíl je firmu prodat do 4 let, takže do té doby je potřeba vybudovat co nejvyšší hodnotu pro nového kupce. Od investorů už nějaké nabídky máme a jednáme s dalšími. Problém je, že každých 6 měsíců co odmítneme investici rapidně roste hodnota firmy, takže je otázka, jestli je to pro nás ta nejlepší cesta.

Každopádně v příštím roce chceme spustit novou divizi firmy, která bude prodávat software, na kterém poslední dva roky pracujeme, což je pro investory mnohem atraktivnější, než tzv. „asset heavy“ logistická firma.

Jaké další plány máte na příští rok?

Plánujeme naplno rozjet náš sklad na západním pobřeží, spustit SaaS produkt (Bamboo), což je kompletní software logistické řešení pro firmy, které si řeší logistiku samy ve vlastním skladu (pro malé a střední firmy). Bude to fungovat jako „Zenefits pro logistiku“ (Zenefits je jedna z nejoblíbenějších HR platforem na americkém trhu, pozn. red.) a také plánujeme dále růst, nabírat lidi, případně ke konci roku otevřít i náš třetí sklad.

Už jsi to v krátkosti zmiňoval na začátku rozhovoru, nicméně, v čem je tedy ShipMonk tak diametrálně odlišný od konkurence?

V jednoduchosti tři základní věci. Technologie, tedy náš software, který kompetně automatizuje celý zásobovací řetězec. Automatizace, kdy se snažíme náš sklad maximálně automatizovat, což nám umožňuje zvyšovat marži a v případě, kdy je to potřeba tak bojovat agresivnější cenou. A v neposlední řadě osobní přístup, kdy má každý náš zákazník dedikovaného „Happiness Engineera“, který se kompletně stará o jejich účet.

Je to expert na logistiku, který je provádí od nastavení účtu až po výběr nejlepšího způsobu dopravy, řešení problémů apod. Logistika je jeden z nejdůležitějších pilířů každého e-commerce byznysu a pokud to dáte celé několik na starosti (někomu, kdo se v tom opravdu vyzná), je důležité, aby zákazníci cítili, že nám mohou věřit, kdykoliv zavolat, kdykoliv dostanou hned odpověď a že se o ně skvěle postaráme.

shipm

Čemu ses věnoval ještě před ShipMonk? Jak ses dostal k myšlence na takový projekt?

Byla to celé trochu shoda náhod. Byznys jsem začal na škole, když jsme s kamarádem začal posílat různé zboží z USA, asi jako skoro každý, kdo v USA žije (smích). Později jsem založil firmu Poslimito.cz, kterou jsme později přejmenovali na BedaBox. V té době jsem vyhrál tři byznys plán soutěže a dostal se do akcelerátoru na Floridě, kde jsem poznal spoustu startupů, které po nás chtěli abychom jim řešili celou logistiku (order fulfillment).

Poté co jsem si udělal průzkum trhu a zjistil, že je na něm jen pár hráčů, kteří to umí dělat dobře a že segment rapidně roste, rozhodli jsme se udělat radikální rozhodnutí a začali jsme nabízet zmíněný order fulfillment. To bylo zároveň asi nejlepší rozhodnutí, co jsem kdy udělal, protože se k nám zákazníci začali doslova „sypat“ a růst byl pohádkový.

V lednu 2016 jsme změnili jméno z BedaBox Fulfillment na ShipMonk a od té doby podnikáme pod tímto jménem. Původní BedaBox, tedy přeposílání balíků z USA do ČR, se nám podařilo úspěšně letos v září prodat naší konkurenci Stackry.

apple-severance-emmy

Přečtěte si takéSkvělé komedie, sci-fi i kriminálky. Je Apple TV+ nové HBO?Skvělé komedie, napínavé sci-fi, chytré kriminálky a F1. Je Apple TV+ nové HBO?

Díky za čas na rozhovor, Honzo!

Taky děkuji.