Český pracovní portál Proudly expanduje na Slovensko. V příštím roce cílí na obrat 50 milionů korun

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

proudly-mm
0Zobrazit komentáře

Před třemi lety začínal portál Proudly s ambicí ukazovat kulturu ve firmách, která je dnes stále důležitější. Vzhledem k dlouhodobě nízké nezaměstnanosti je pro firmy stále těžší hledat nové zaměstnance a dnes je právě jejich kultura jeden z nejdůležitějších aspektů, podle čeho si lidé svou budoucí práci vybírají. Za Proudly stojí Jan Klusoň a rozvoj jeho firmy mu dává za pravdu, že na svou kulturu dnes velké i malé společnosti dbají stále víc.

Během tří let se podařilo na českém trhu z Proudly vybudovat kariérní showroom propojující atraktivní prvky ze sociálních sítí, který si na sebe sám vydělá a chystá se na první expanzi. Proudly každý rok dvojnásobně roste, a to jak co se týče obratu, tak počtu lidí v týmu. Více než dvacetičlenný tým sídlící na pražských Vinohradech by měl letos vygenerovat obrat ve výši 25 milionů korun a příští rok chce vyrůst o dalších sto procent. Pomoci k tomu má i expanze na Slovensko.

„Proudly jsme zakládali s dlouhodobou vizí, že se chceme stát globální platformou, protože naše země je přeci jen relativně malá a v Evropě navíc neexistuje žádné jednotné místo, kde by člověk, co hledá práci, mohl nahlédnout do nitra firem,“ vysvětluje pro CzechCrunch Jan Klusoň. Právě to je princip Proudly – otevřeně ukázat, jak daná firma funguje a jaká je v ní atmosféra, díky čemuž se pak hlásí relevantnější a potažmo i loajálnější kandidáti.

proudly-web

Ideální spojení jako na Tinderu

Když jsme o spuštění Proudly psali v roce 2015, Klusoň platformu přirovnával k pracovní variantě Tinderu. Přestože to prý myslel s lehkou nadsázkou, princip i nadále zůstává. „Díky tomu, že ukážeme firemní kulturu, přihlásí se relevantní lidé, kteří pak mnohem lépe zapadnou. Dojde v tu chvíli k takzvanému ‚culture matchi‘ jako u Tinderu,“ popisuje mechaniku Proudly Klusoň.

Firmy si dnes již stále více začínají uvědomovat, že jim nestačí vystavit klasickou nabídku na pracovním portálu a čekat. Začínají více komunikovat, natáčí různá videa, ukazují se na sociálních sítích. V době, kdy má Česká republika dlouhodobě nejnižší nezaměstnanost v Evropě, je najít vhodné zaměstnance stále obtížnější. Byť peníze vždy hrají svou roli, především pro mileniály a mladou generaci je stále důležitější právě firemní kultura.

„Pro mladé lidi je firemní kultura důležitější, než tomu bylo dřív. Kolikrát jsou vůči firmě, kde se cítí dobře a kde je příjemné prostředí, mnohem více loajální a raději v ní zůstanou, i když jim někdo jinde nabídne třeba o 10 tisíc korun víc,“ popisuje Klusoň. Jeho Proudly proto umožňuje firmám jejich kulturu a prostředí velmi atraktivně a zároveň efektivně představit světu.

jan-kluson

Šéf Proudly Jan Klusoň

Na Proudly je dnes zhruba 100 firemních profilů, přičemž každý byl sestavován na základě mnoha rozhovorů vedených s jednotlivými zaměstnanci ve firmě. I díky tomu pak dokáže Proudly věrně popsat, jak daná firma funguje, protože během mnoha návštěv ve firmě nasaje i zmíněnou atmosféru a částečně i celkovou kulturu. Vše atraktivně nafotit je pak pochopitelně další krok, ale jak Honza Klusoň upozorňuje, dnes už to zdaleka nestačí. Proudly proto firmám pomáhá i s vystavováním pracovních nabídek, komunikací na sociálních sítích nebo využíváním internetových reklam.

Nasát atmosféru předem

Každý měsíc se na Proudly hlásí pár desítek nových firem a každá sleduje trochu jiný cíl. Některé využívají prostor především pro prezentaci vlastní značky a chtějí ukázat, jak se u nich pracuje. Jiné mají kampaň zaměřenou na výkon a jde jim o každé získané vodítko na potenciálního zaměstnance. Prý se ještě nestalo, aby se nějaké firmě na Proudly nikdo neozval, ale Klusoň potvrzuje, že jsou lidé hodně vybíraví. Průměrně odpoví na necelé dvě (1,7) pracovní nabídky. Pro všechny strany je to ale vlastně pozitivní.

virtual-medicine

Přečtěte si takéSlovenský startup otevřel v Česku první dvě virtuální učebny anatomie. Jedna stojí 1 milion korunSlovenský startup otevřel v Česku první dvě virtuální učebny anatomie. Jedna stojí 1 milion korun

„Díky Proudly jsme eliminovali například to, aby někdo přišel na pohovor do firmy v obleku, když tam jsou všichni v triku. Lidé atmosféru nasají už předem a když pak poprvé do firmy skutečně přijdou, cítí se mnohem komfortněji,“ popisuje příklady z praxe Klusoň. Sám kdysi v pruhovaném obleku do jedné reklamní agentury nakráčel a už ve dveřích poznal, že to nebude to pravé ořechové.

S firmami dnes proto začíná vytvářet i virtuální realitu, díky které si mohou zájemci celými kancelářemi opravdu projít. Na Proudly se dnes představují jak velké společnosti jako Unicorn nebo Škoda Auto, které mají po lidech největší hlad, tak menší firmy a startupy.

jan-kluson-proudly

V Česku si Proudly za tři roky ověřilo, že jeho koncept kariérního portálu ukazující kulturu ve firmách funguje, a proto přichází další logický krok. Od října začíná Proudly fungovat také na Slovensku, kde by chtělo první rok odstartovat stejně jako v Česku. „Rádi bychom na Slovensku dosáhli v prvním roce na stejný obrat jako v prvním roce v Česku, což je zhruba 5 až 6 milionů korun. Na Slovensku je trh sice o něco menší, ale máme zase tři roky zkušeností, které jsme u nás neměli,“ věří Klusoň.

Slovensko, Polsko a dál po Evropě

Také na Slovensku chce Proudly firmy mnohem více otevřít a komunikovat to, jak fungují. Žádná podobná platforma u našich východních sousedů nefunguje, na druhou stranu tam panuje trochu jiná situace než u nás. Přestože například Bratislava má podobně nízkou nezaměstnanost, jako je v Česku, trápí Slováky jiný problém. Podle Klusoně zhruba 5 procent Slováků pravidelně odchází do Čech a zatímco jich u nás máme 375 tisíc, Čechů je na Slovensku jen 47 tisíc.

„Slovenské firmy mají často problém s tím, že nemají tak dobrý příběh. Praha je zajímavější a poutavější město, než když se řekne Bratislava, a firmy nevědí, jak lidi přilákat zpět,“ naráží Klusoň zejména na mladé lidi, kteří do Česka odejdou při studiích a už tu zůstanou. Často pak mluví o větší kvalitě firem, pracovních nabídek i celkově vyšší životní úrovni. „Přitom jak jsme si sami ověřili, i na Slovensku jsou velmi zajímavé firmy, jen o nich ani sami Slováci často neví,“ doplňuje Klusoň.

proudly-sk

Na Proudly.sk už jsou první slovenské firmy

Jedním z úkolů pro Proudly na Slovensku tak bude i právě tyto firmy mnohem více otevřít a představit široké veřejnosti včetně toho, jak se v nich pracuje. Slovenskou expanzi chce Proudly pokrýt z vlastních zdrojů, i vzhledem k tomu, že je firma finančně soběstačná a pravidelně v lehkém zisku. Klusoň již nyní ale vyhlíží také další země, přičemž tou třetí by se nejspíš mělo stát Polsko. U něj již není vyloučeno, že Proudly nějakého investora hledat bude, ale zatím je to daleko. Ve hře jsou pro následující roky a rozšiřování platformy také Maďarsko či Rumunsko.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Slovenský startup otevřel v Česku první dvě virtuální učebny anatomie. Jedna stojí 1 milion korun

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

virtual-medicine

Zleva Michal Tkáč (Chief Designer), Tomáš Brngál (Co-founder & CEO), Miloš Svrček (Co-founder & CTO) a Filip Šandor (Chief Developer)

0Zobrazit komentáře

Virtuální realita je technologie, jež se v různých užitích prosazuje napříč obory, a jedním z nich je také vzdělávání. Slovenský startup Virtual Medicine díky VR mění způsob, jakým mohou nejen studenti poznávat lidské tělo, a po úspěšných projektech na Slovensku nyní otevírá první dvě virtuální učebny lidské anatomie také v Česku. S pomocí brýlí pro virtuální realitu se budou učit žáci na středních zdravotnických školách v Mladé Boleslavi a Šumperku.

Slovenský startup Virtual Medicine založili během svých vysokoškolských studií Tomáš Brngál a Miloš Svrček. Zatímco první jmenovaný studoval Lékařskou fakultu Univerzity Komenského a snažil se vymyslet, jak co nejefektivněji vizualizovat lidské tělo, aby ho lépe pochopil, druhý se zase na Slovenské technické univerzitě věnoval technologiím. Nakonec své obory propojili a rozhodli se, že právě do virtuální reality přenesou stovky stránek skript věnujících se anatomii a fyziologii.

Výsledkem je dnes jak komerční aplikace Human Anatomy VR, určená pro vysokoškolské studenty medicíny, kterou si již stáhli uživatelé ve více než 150 zemích světa, tak také speciálně upravená verze určená právě pro výuku na školách. Díky aplikaci Virtuální anatomické učebně (VAU) si mohou studenti s headsetem na hlavě zobrazit látku spojenou s anatomií a fyziologií v prostoru, tedy ve 3D, což může pochopení celého fungování lidského těla značně usnadnit.

tomas-brngal-milos-svrcek-virtual-medicine

Spoluzakladatelé Virtual Medicine Tomáš Brngál a Miloš Svrček

Dosavadní praxe je obvykle taková, že se studenti učí poznávat lidské tělo z obrázků v učebnicích, ale aplikace VAU jim umožní vidět vše z jiných perspektiv. Jednoduše je možné si zobrazit, jak se navzájem překrývají kosti, svaly i jednotlivá ústrojí nebo projít si v různých pozicích podrobným řezem lidského těla. Vzhledem k tomu, že jde o vzdělávací pomůcku, nechybí v aplikaci ani podrobný popis jednotlivých částí našeho těla.

V České republice se první dvě virtuální učebny otevírají ve Střední zdravotnické a Vyšší odborné škole zdravotnické v Mladé Boleslavi a ve Střední zdravotnické škole Šumperk. Slovenský startup na projektu v Česku spolupracuje s Samsungem a společností Penta Hospitals. Samsung dodává kompletní sadu pro virtuální realitu, která se skládá z telefonu Galaxy S8, brýlí Gear VR a samotné aplikace VAU. Zároveň každá učebna získává dotykovou interaktivní obrazovku a Google Chromecast, díky kterému je možné učivo zrcadlit právě na velkou obrazovku.

Zmíněné školy v Mladé Boleslavi a Šumperku získají každá po 16 setech, přičemž jejich cena je dohromady zhruba půl milionu korun. Samsung nyní v rámci svých CSR projektů daruje oběma školám veškerý hardware zdarma. Nejsou to však jediné náklady, protože zhruba dalších půl milionu korun stojí také samotná aplikace VAU s doživotní licencí pro využití ve školách. I to prozatím hradí Samsung.

aplikace-vau-virtual-medicine

Aplikace Virtuální anatomická učebna

Jak pro CzechCrunch potvrdil šéf Virtual Medicine Tomáš Brngál, kompletní virtuální učebna s vybavením pro 16 studentů tedy nyní stojí zhruba 1 milion korun (40 tisíc eur) a bez významné podpory současných partnerů by ji školy prakticky nebyly schopné realizovat. Na Slovensku se již tento startup snažil s možnou spoluprací oslovit i ministerstvo školství, zda by bylo možné na virtuální učebny čerpat zdroje například ze strukturálních fondů Evropské unie, ale prozatím nepochodil.

Vedle Samsungu je druhým partnerem celého projektu společnost Penta Hospitals, která patří pod československou investiční skupinu Penta Investments a od roku 2016 v Česku provozuje několik nemocnic a zdravotnických zařízení. Její finanční podpora pomohla aplikaci VAU přeložit do češtiny a dokončit její vývoj. V aplikaci tak studenti najdou autorské texty, na nichž se podíleli i pedagogové z mladoboleslavské zdravotnické školy.

kratky3

Přečtěte si takéLiftago se u soudu domohlo, aby konkurenční Taxify v Česku využívalo pouze licencované řidičeLiftago se u soudu domohlo, aby konkurenční Taxify v Česku využívalo pouze licencované řidiče

Startup Virtual Medicine od roku 2016 úspěšně otevřel na Slovensku už celkem tři virtuální učebny, dvě v Bratislavě a jednu v Michalovcích, a podle Tomáš Brngála zatím sbírá velmi pozitivní feedback a zájem hlásí i další školy. Na Slovensku se na projektu podílí společnost Svet Zdravia, která je sesterskou firmou české Penta Hospitals a rovněž patří pod Penta Investments. Právě tato investiční skupina ostatně do samotného startupu letos vstoupila investicí v řádech vyšších desítek milionů eur. Hodnota Virtual Medicine se díky tomu pohybuje kolem 6 milionů eur (přes 150 milionů korun).

virtual-medicine-vau

Studenti si mohou díky aplikaci VAU zobrazit lidské tělo ve 3D

Na Slovensku a v Česku se slovenští podnikatelé pochopitelně nechtějí zastavit. Vzhledem k tomu, že jejich aplikace Human Anatomy VR patří k nejstahovanějším v rámci svého oboru napříč všemi platformami (dostupná je například v obchodu pro Oculus VR Gear nebo v Google Play), registrují zájem i z jiných zemích. Nejvíce je aktuálně lákají Spojené státy, kde je trh s virtuální realitou vůbec největší a aplikace je tam také nejstahovanější. Celkem již Human Anatomy VR používají tisíce studentů a dalších uživatelů po celém světě.

Tomáš Brngál, jehož letos slovenský Forbes zařadil do svého seznamu 30 pod 30, nicméně ví, že další expanze chce hlavně čas. I první dvě učebny v Česku se realizovaly více než rok, protože prosazení podobných inovací a drahých technologií ve školství není vždy jednoduché. Ve Virtual Medicine proto chtějí pracovat také na více variantách svých školních licencí, aby se jejich aplikace mohla stát v některých případech dostupnější.

Aktuálně je k dispozici pouze doživotní licence pro celé školy za zmíněných zhruba půl milionu korun. Tato verze na rozdíl od komerční aplikace Human Anatomy VR, kterou si může stáhnout každý (ale také není zdarma), nabízí navíc multiplayer, gamifikační testy i podrobnější studijní materiály. Samotná Human Anatomy VR není pro využití ve školách určena.

virtual-medicine

Zleva Michal Tkáč (Chief Designer), Tomáš Brngál (Co-founder & CEO), Miloš Svrček (Co-founder & CTO) a Filip Šandor (Chief Developer)

Foto: Virtual Medicine