Český Šarlatán zabojuje o Oscara. Životopisné drama s Ivanem Trojanem je ve výběru 15 mezinárodních filmů
Rok 2020 byl na české (a nejen na ně) filmové premiéry velmi skoupý, i tak se ale podařilo přijít se snímky, které mají ambice uspět na celosvětové scéně. Tím nejlepším příkladem je Šarlatán režisérky Agnieszky Holland s Ivanem Trojem v hlavní roli, jenž uspěl u kritiků a diváků a nyní zabojuje o Oscara, nejprestižnější filmovou cenu planety.
Životopisné drama Šarlatán, inspirováno skutečnými osudy léčitele Jana Mikoláška, jenž byl pronásledován komunisty, se dostalo do užšího výběru patnácti filmů v kategorii mezinárodní hraný film, který sestavuje americká Akademie filmového umění a věd. „Upřímně řečeno jsem to trošku čekala,“ řekla pro ČTK polská režisérka Agnieszka Holland.
„Byli jsme zmiňováni mezi filmy, které mají šanci. To bylo znamení, že máme naději. Ale pochopitelně občas to takhle nefunguje, takže jsme byli nervózní. Když s ničím nepočítáte, tak můžete mít jenom dobrou zprávu. A když s něčím počítáte, a ono se to nepodaří, tak je to zklamání,“ dodává absolventka pražské FAMU.
Cesta k zisku cenné sošky je však pro Šarlatána ještě poměrně vzdálená. Z patnácti „semifinalistů“ se totiž ještě vybírá seznam pěti nejlepších, jež o Oscara bojují ve finále, které se uskuteční v neděli 25. dubna na slavnostním udílení. Postupující budou ohlášeni 15. března.
Vedle Šarlatána je v seznamu cizojazyčných filmů i například guatemalský thriller La Llorona, francouzská Taková láska nebo dánská tragikomedie Chlast. Zastoupení má i Tunisko, Bosna a Hercegovina, Tchaj-wan či Pobřeží slonoviny a konkurence mezi nejužší patnáctkou už je tak logicky vysoká.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsČesko se v posledních letech neobjevuje v nominacích Oscarů poprvé. Na Cenu Akademie bylo loni nominováno koprodukční Marhoulovo drama Nabarvené ptáče, přičemž tentýž rok Češi uspěli v kategorii krátký animovaný film, kde byl do užšího výběru zařazen krátkometrážní snímek Dcera studentky pražské Filmové a televizní fakulty Akademie múzických umění (FAMU) Darji Kaščejevové.
Opomenout nesmíme při debatě o českých oscarových zářezech ani režisérské legendy typu Jiří Menzela (Ostře sledované vlaky), Miloše Formana (Přelet nad kukaččím hnízdem, Amadeus) nebo Jan Svěráka (Kolja).