Český startup Campiri kupuje portál DoKempu.cz. Karavany začne nově pronajímat také v Polsku

Lukáš Janoušek, zakladatel startupu Campiri

Foto: Campiri

Svobodné cestování v karavanech zažívá v posledních letech nevídaný rozmach, Lukáš Janoušek však věří, že opravdový růst zájmu teprve přijde. Se svým startupem Campiri, který od začátku letošního roku umožňuje zprostředkování pronájmů obytných vozů, proto rozšiřuje nabídku služeb, chystá expanzi do zahraničí a chce se stát komplexním místem zjednodušujícím život všem dobrodruhům.

Z tohoto důvodu a s cílem digitalizovat „karavaning“ nyní Campiri kupuje portál DoKempu.cz, podle odhadu CzechCrunche se transakce pohybovala v řádu vyšších jednotek milionů korun. Jak napovídá i název, DoKempu funguje jako databáze více než devíti tisíc kempů z celé Evropy, z nichž asi tisícovka se nachází v Česku. Portál přímo spolupracuje s více než 300 kempy, které díky tomu mají možnost prezentovat se 350 tisícům návštěvníků měsíčně.

„Spolu s akvizicí DoKempu tak nad rámec etablované značky a velké komunity milovníků kempování kupujeme hlavně databázi tisíců kempů po celé Evropě. Ta nám ve spojení s naší technologií umožní vedle rezervačního systému pro karavanisty spustit také obdobnou verzi pro cestovatele mířící do kempu,“ doplňuje Janoušek, jenž předtím působil jako marketingový šéf a akcionář startupu Twisto, který se letos prodal za více než dvě miliardy.

Díky spojení Campiri a DoKempu získají karavanisté možnost s obytným vozem rezervovat online také místa pro stání na svých cestách, na druhé straně provozovatelé kempů díky online rezervacím mohou získat nové zákazníky. Platforma zároveň plánuje rozšířit databázi o karavanová stání (takzvané stellplatzy) a místa pro glamping, tedy luxusní formu kempování.

campiri2

Český startup Campiri zajišťuje pronájem obytných vozů

Foto: Campiri

„Neméně důležitou součástí je vedle databáze také blog plný obsahu, kde lze nalézt spousty článků na různá témata. Ať už se jedná o tipy na cesty, články o konkrétních kempech, nebo pozvánky na události související s kempingem. Navíc získáme také soutěž Kemp roku, které vrátíme zašlý lesk i prestiž a do budoucna v ní vidíme velký potenciál,“ říká Janoušek.

Ambicí celého projektu je obecně především inspirovat k udržitelnému způsobu cestování, který karavaning přináší, a to ve spojení s dalšími velkými cíli – podporou ekologických pohonů, rozvíjením sdílené ekonomiky a eliminací negativních dopadů hromadného turismu na životní prostředí a lokální komunity.

Rychlý rozjezd i expanze do zahraničí

Nápad na založení samotného Campiri vznikl v loňském roce u podnikatele Michala Tyla, jenž rozpracovaný projekt prodal právě Lukáši Janouškovi a Paulu Tesarovi, kteří jej na trh uvedli začátkem letoška. Na vývoj platformy celkovou částkou 14 milionů korun kromě nich dvou přispěl také angel investor Petr Jahn a skupina Miton, jež investovala i do dalšího projektu v oblasti karavaningu Camperguru.

Půjčování karavanů se v případě Campiri následně rychle rozjelo, a to až natolik, že startup v růstu reálně brzdil nedostatek obytných vozů v Česku. Navzdory tomu, že nabízí nejširší nabídku k pronájmu na tuzemském trhu, poptávka byla několikrát vyšší. Proto musel snížit i očekávané hospodářské výsledky za letošní rok z 50 milionů na 20 milionů korun.

Podle vyjádření pro CzechCrunch přitom jde o objem celkových plateb, které přes platformu protečou – z této částky se tak vyplácí i půjčovny a jen menší část zůstává ve firmě. Campiri navíc nyní jedná o dalším investičním kole. Akvizice minimálně zatím v hledáčku nemá, do budoucna je ale nevylučuje.

Aktuálně Campiri dle svého vyjádření sdružuje více než čtvrtinu všech tuzemských půjčoven a nabízí tak 300 vozů k zapůjčení. Před několika týdny navíc spustilo tzv. peer-to-peer program, který majitelům karavanů umožňuje pronajímat je dalším lidem. Platforma si od tohoto kroku slibuje rozšíření nabídky o další stovky obytňáků.

„Mimo to se nám k dnešnímu dni podařilo obsloužit více než 800 zákazníků, což ani ne rok od startu považuji za velký úspěch. Naše cíle jsou však podstatně větší, a proto již také jednáme o dalších investicích. Spolu s nimi plánujeme v příštím roce výrazně urychlit expanzi a v regionu střední a východní Evropy se chceme stát lídrem v digitalizaci celého karavanismu. Ovšem již dnes si také razíme cestu do segmentu kempingu, který ke karavaningu neodmyslitelně patří,“ říká Janoušek.

Po první sezoně se navíc Campiri rozhodlo expandovat. První cílovou zemí je Polsko, kde už otevřelo pobočku, buduje vlastní tým a do konce ledna chce uzavřít první rezervaci. Do dalších tří středoevropských zemí pak chce startup vstoupit již v příštím roce, konkrétní volby zatím analyzuje.

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: Startupy, technologie, byznys, e-commerce.