Český startup ClaimAir pomáhá se získáním kompenzací za opožděné lety či ztracená zavazadla
Letecká doprava je v globalizovaném světě stále zásadnější a se zvyšujícím se počtem cestujících logicky stoupá i počet problémů, které se na cestách objeví. Nepříjemností se tak může stát zrušený nebo zpožděný let, ztracené či poškozené zavazadlo nebo odepření nástupu na palubu v důsledku přeplněné kapacity.
Se všemi těmito problémy už takřka dva roky pomáhá i český startup ClaimAir, který sídlí v Praze a byl součástí inkubátoru StartupYard v roce 2016. Za dobu své existence řešil tým dvaadvaceti lidí takřka 3500 případů a uvádí, že ve vymáhání kompenzací má 95% úspěšnost.
“Každý den cestuje po světě letadlem 9 milionů lidí, přičemž 800 tisíc z nich má let zpožděný, zrušený, nebo jim aerolinka nedoručí zavazadlo. Dá se říci, že 160 tisíc cestujících má každý den nárok na kompenzaci v průměrné výši 11 tisíc Kč,”
uvádí Jakub Havej, CEO ClaimAir, kterého napadlo startup vytvořit po tom, co sám vypracovával bakalářskou práci na téma práv cestujících v letecké dopravě. ClaimAir si v případě úspěšného vymáhání účtuje 25 % ze získané částky, podobně jako jeho konkurence. Za rok 2017 získalo v tržbách 2,4 milionu korun, kromě toho nově uvádí na trh produkt ClaimBag.
Ten funguje jako chytré cestovní pojištění za pět euro a v případě ztráty nebo zpoždění zavazadla jeho vlastník dostává okamžitou hotovost 300 euro a proplacení dodatečných potřebných výdajů.
Byznys díky složité legislativě
Přestože pasažéři mohou o kompenzace zažádat sami, mnohdy se setkávají s nevolí aerolinek, které mají prostor využívat složité legislativy. Například pokud pasažér využívající evropského dopravce letí z nebo do zemí Evropské unie, má nárok na kompenzaci ve výši 250-400 euro už za tříhodinové zpoždění.
Toto pravidlo se však, jak píše britský The Telegraph, nevztahuje na situace, kdy je zpoždění způsobeno bezpečnostními problémy, extrémním počasím, restrikcemi od řízení letového provozu nebo i stávky zaměstnanců letiště.
Většina aerolinek tak ihned proplácí jen kompenzace závislé přímo na jejich direktivě, například vlivem “neočekávaných bezpečnostních nedostatků letu”, ale třeba kompenzace kvůli technickému problému letadla mohou zamítnout jako “skrytý výrobní defekt” a tudíž chybu výrobce letadla. Ještě složitější je pak situace v případě zrušení či zpoždění letu v USA, kdy v některých případech cestující žádné nároky na kompenzaci nemá, píše server AirHelp.
Nejedna konkurence
Nastolené právní prostředí tak dalo za vznik společnostem jako je ClaimAir, nejedná se však zdaleka o jediný projekt svého druhu. Od roku 2015 funguje například americký ClaimCompass a od roku 2010 německý FlightRight, ty však oproti ClaimAir nenabízí služby spojené s kompenzacemi za zpožděné či poškozené zavazadlo.
Foto: ClaimAir