Český startup Dateio se napojuje do České spořitelny. Unikátními odměnami za nákup kartou na míru osloví 1,5 milionu klientů
Dlouho se české banky s tuzemskými startupy jen tak oťukávaly, ale zdá se, že nyní se od slov skutečně přechází k činům, a ukazuje se, že spolupráce konzervativních velkých institucí s mladými dravými firmami může fungovat. Ukázaly to již Budgetbakers a Upvest s Komerční bankou a nejnovějším důkazem je Česká spořitelna a Dateio.
Pražský fintechový startup Dateio není na trhu žádným nováčkem a je třeba říct, že se mu daří bořit mýty o tom, že banky se startupy u nás ve skutečnosti prakticky nespolupracují, již delší dobu. Naposledy o něm bylo slyšet koncem loňského roku, kdy do něj investovaly Erste a Air Bank – a právě tato investice teď nese první větší ovoce.
Jde o zahájení velké spolupráce s Českou spořitelnou, která patří do skupiny Erste. Největší tuzemská banka ve své mobilní aplikaci George spouští program Moneyback, který nabízí zákazníkům ve vybraných obchodech odměny za nákup kartou, a klíčové je, že celou technologii pohání právě Dateio.
„Spuštění programu Moneyback je pro nás zásadním momentem, díky spolupráci s největším vydavatelem platebních karet v Česku, Českou spořitelnou, jsme zdvojnásobili počet uživatelů na platformě a nyní tak našim partnerům z řad obchodníků nabízíme možnost oslovit více než 1,5 milionu vlastníků platebních karet v České republice,“ komentuje Ondřej Knot, spoluzakladatel Dateia.
Samotné odměny za nákup kartou by nebyly tak speciální, avšak díky Dateiu budou odměny zákazníkům nabízeny na míru, na základě jejich předchozích karetních transakcí. Právě na analýzu transakčních dat z platebních karet se Dateio dlouhodobě specializuje a Moneyback u České spořitelny je jedním z jeho produktů.
Pražský startup, jehož obrat se pohybuje v nižších jednotkách milionů eur (desítky milionů korun) a meziročně roste o vysoké desítky až stovky procent, dnes spolupracuje po celém světě již s 12 bankami a finančními institucemi. Spolupráce s Českou spořitelnou je nicméně předzvěstí k velké expanzi, která má probíhat na trzích, kde působí mateřská Erste Group.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsDateio chce ještě letos svou marketingovou platformu spustit v Rakousku a v první polovině příštího roku v Chorvatsku a Maďarsku. Jeho platforma je založena na reálných karetních transakcích uživatelů a hlavní síla je právě v personalizaci, což je nyní velký trend například ve Spojených státech.
Tzv. CLO (card-linked offers) marketing dokáže efektivně nahradit tradiční marketingové kampaně skrze kupóny nebo zákaznické karty, protože vše je propojeno automaticky přes platební kartu. „Prodejce tak nekupuje zajíce v pytli, ale ví naprosto přesně, jak mu kampaň funguje i během jejího průběhu,“ komentuje výhody nové formy marketingu Knot.
Budoucí evropský lídr
„Věříme, že Dateio je už teď lídrem v regionu a časem možná i Evropě, proto jsme spojili síly. Společně pracujeme na rozšíření Dateia na všechny naše trhy a zpřístupnění nové služby všem našim klientům,“ říká Martin Kobza, ředitel Digitálních iniciativ ve skupině Erste Group.
Právě na skupinové platformě George, která funguje i v České spořitelně, by se teď měl čtyřicetičlenný startup svézt a dál růst. „Naše partnerství s Dateio ukazuje, jaký může naše skupinová platforma George, integrovaná přes 6 zemí a s více jak 5 miliony uživatelů, mít potenciál pro akceleraci byznysu startupů a jejich expanzi v rámci CEE regionu,“ dodává Kobza.
Úspěch Dateia je založen i na skutečnosti, že je v Česku jedinou firmou, která podobný nástroj na cílené oslovení zákazníků v mobilní aplikaci nabízí. Ostatně Ondřej Knot přiznává, že začátky nebyly jednoduché, protože musí být technologické řešení integrováno přímo do aplikací jednotlivých bank, ale jakmile jednou Dateio uspělo, už šlo vše jednodušeji.
„Banky integrují naše řešení do vlastního mobilního bankovnictví, musíme jim být 100% spolehlivým partnerem. Dostat do pilotního provozu našeho prvního klienta nám tak trvalo více než rok, dnes to máme mnohem snazší díky tomu, že naše platforma funguje u jejich konkurentů či sesterských bank v jiných zemích,“ vysvětluje Knot.
V rámci zmíněného loňského přeskupení investorů z Dateia vystoupil fond J&T Ventures a vedle Erste Group se přidala také Air Bank. S ní již startup spolupracuje delší dobu. Na stejné platformě jako Moneyback od České spořitelny běží v Air Bank od roku 2018 tzv. Odměny za placení.
Nejen tuzemským bankám v čele s Raiffeisenbank, ale také například Twistu pak Dateio dodává ještě svůj druhý produkt, který se jmenuje TapiX. Jedná se o obohacení transakčních dat, kdy Dateio dokáže ke každé transakci přidat informace, jako je název obchodu včetně jeho loga, adresu, GPS a další zařazení.