Český startup Rossum učí počítače číst a po velké investici o něm nebylo slyšet. Za rok 2020 ale hlásí trojnásobný růst
Od závěru roku 2019 o tuzemském Rossumu nebylo v podstatě vůbec slyšet. Tehdy startup, jenž zjednodušeně řečeno učí počítače číst složité dokumenty, získal mimo jiné od Mitonu a StartupYardu investici ve výši 3,5 milionu dolarů (tehdy přes 80 milionů korun) a následně se téměř úplně vytratil mimo mediální radar.
„Je to tím, že jsme měli fakt plné ruce práce a nestačili jsme o sobě ani dávat vědět. Koronavirus nás nezpomalil, spíš naopak. Firmy mezi sebou komunikují pořád, a to je to, co jim my usnadňujeme,“ popisuje pro CzechCrunch Tomáš Gogár, ředitel a společně s Petrem Baudišem a Tomášem Tunysem i zakladatel Rossumu.
Trojice doktorandských studentů umělé inteligence Elektrotechnické fakulty ČVUT vlastní startup zakládala s cílem naučit počítače rozumět nestrukturovaným dokumentům. Běžný software je totiž nedokáže číst, zpracovávat tak různé smlouvy či faktury musí lidé ručně. Algoritmy Rossumu si s tímto problémem však dokážou poradit a lidem tak odpadá rutinní a nudná práce.
V konkrétním příkladu své řešení pražský startup prezentoval u analýzy televizních reklam kandidátů na prezidenta Spojených států. Ruční analýza by kvůli množství dokumentů a souborů byla nemožná, díky svým technologiím však Rossum dokázal vytvořit podrobnou mapu států, kde kandidáti za televizní spoty utráceli nejvíc.
Rossum podobným způsobem analyzuje a zpracovává desítky tisíc faktur nebo souborů a podle interních statistik jen v loňském roce dokázal ušetřit přes jednu miliardu úhozů do klávesnice, což odpovídá ekvivalentu 150 let otravné lidské práce. Ve stejném období dokázal ztrojnásobit svůj obrat a ukazatel opakujících se ročních tržeb (ARR) dosáhl jednotky milionů dolarů, tedy řádově desítky milionů korun.
Rychle do firmy přibývali také noví zaměstnanci, jejichž počet se v průběhu loňského roku zdvojnásobil na současných více než sedmdesát, dalších dvacet pak pracuje na učení umělé inteligence. Zákazníky má dnes startup na všech pěti kontinentech a věří mu i některé ze světově největších společností jako Siemens, Bosch, Cushman & Wakefield, Veolia a z českých zástupců pak například Alza, Kofola nebo Mattoni.