Český výrobce mobilního příslušenství Fixed plánuje vstup na pražskou burzu. Získat chce 45 milionů korun
Na pražskou burzu míří další tuzemská firma. Vstup chystá českobudějovická společnost Recall, která vyrábí mobilní příslušenství pod značkou Fixed, každoročně roste dvouciferným tempem a plánuje získat finance na zahraniční expanzi i na rozvoj dalších vlastních produktů. Zakladatelé chtějí nabídnout zatím nespecifikovanou výši minoritního podílu v ceně zhruba 45 milionů korun.
„Nabídnutý podíl bude věcí ocenění firmy a zpracování dalších podkladů. Bude se ale jednat o minoritní podíl, neboť si jako zakladatelé a tahouni růstu potřebujeme udržet kontrolu,“ uvádí pro CzechCrunch k plánovanému vstupu na burzu hlavní akcionář a zakladatel firmy Daniel Havner. Primární úpis akcií (IPO) na trhu Start Burzy cenných papírů Praha společnost spustí v období října až listopadu letošního roku.
„Donedávna byly naše aktivity lokální, postupně ale rosteme i na zahraničních trzích. Nyní přišel ten správný čas stát se globálním hráčem. V našem segmentu jsou v mezinárodním měřítku možnosti růstu takřka neomezené. Máme potřebné zkušenosti, skvělé produkty a potřebujeme zdroje pro financování růstu. Proto přicházíme s přeměnou na akciovou společnost FIXED.zone a.s. a veřejnou nabídkou akcií investorům,“ vysvětluje Daniel Havner.
Ještě větší expanze do zahraničí
Společnost Recall vznikla před dvaceti lety a tehdy měli její zakladatelé cíl stát se distributorem příslušenství k mobilním telefonům. To se jim podle Daniela Havnera povedlo po deseti letech. V roce 2014 převzali výrobní závod v Prostějově a rozjeli výrobu pouzder na mobily pod značkou Fixed. Vlastní produkty jim nyní dělají tři čtvrtiny tržeb.
Za loňský rok dosáhla firma tržeb ve výši 251 milionů korun a zisk před započtením daní, úroků a odpisů (EBITDA) činil zhruba patnáct milionů korun. Letos cílí na obrat až 300 milionů korun, ale jak připomíná Daniel Havner, jde o odhady. Dosavadní vývoj však nasvědčuje růstu tržeb i marží.
Kromě České republiky dnes Recall prodává svou vlastní značku Fixed, což jsou jak kožené doplňky, tak i elektronické příslušenství jako nabíječky či sluchátka, na Slovensku, v Rumunsku, Maďarsku, Německu, Velké Británii, Portugalsku, Francii, Skandinávii a zemích Beneluxu.
„Zahraničí by mělo tvořit v letošním roce devět procent celkových tržeb. V letošním roce plánujeme otevření nových kanálů a nárůst na dvacet procent, do pěti let by měl export tvořit padesát procent produkce,“ doplňuje Havner. Otevírání nových trhů je pro firmu způsob, jak růst rychleji. Všechny investice včetně vývoje nových produktů jsou však dlouhodobé a žádají si i dlouhodobější investiční financování.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsProto se majitelé Recallu rozhodli pro burzu. „Zaujala nás nejen relativní jednoduchost celého procesu, ale i jistý komunitní rozměr, kdy čeští investoři investují do českých značek a ty podporují a pak i částečně vlastní. Jsme hrdá firma s vlastním produktem a dlouhou tradicí, věříme, že náš příběh investory osloví a na burze bude úspěšný,“ uvádí Havner.
Doposud firma svůj růst, dosahující zpravidla deseti až dvaceti procent ročně, financovala z bankovních zdrojů a reinvesticí zisků. „Mám obrovskou radost, že na trh Start přichází další tuzemská regionální firma, která má minimálně celoevropské ambice a potenciál. Pražská burza tak dostane zajímavý růstový titul v oblasti technologií, hardware a IoT,“ hodnotí Tomáš Morava, zakladatel poradenské společnosti Liftia, která Recallu s IPO pomáhá.
„Jsem rád, že se na vstup na trh Start připravuje další zajímavá emise, která případně rozšíří portfolio oborů, jež jsou zde zastoupeny. Držím společnosti palce a doufám, že se jí podaří investory úspěšně oslovit,“ říká Petr Koblic, generální ředitel Burzy cenných papírů Praha, který v loňském slavil úspěšný vstup lékáren Pilulka rovněž na trh Start.
Loni se společnost Recall, stejně jako všichni další prodejci závislí na prodeji v kamenných obchodech, musela vyrovnat s dopady covidu ve formě zavřených prodejen. Ve výroční zprávě v obchodním rejstříku je zmiňován jeho negativní vliv na tržby ve výši dvacet milionů korun a na marži osm milionů.
„Firma od počátku pandemie intenzivně pracovala na vnitřním přerodu a tvorbě nových prodejních kanálů, aby provozně fungovala efektivněji a dále nahradila zavřené maloobchodní prodejny pomocí online kanálů. Takže nejen, že se vliv pandemie podařilo eliminovat, ale navíc se firma vnitřně připravila na mnohem větší význam online prodeje, který bude v dalších obdobích tahounem růstu,“ uvádí k tomu Havner.