Čeští STRV vytvoří za více než 6 milionů Kč novou platformu pro populární kryptoměnu Dash

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

0Zobrazit komentáře

České vývojářské studio STRV získalo ve Spojených státech další zajímavou zakázku. Jak tuzemská firma prozradila pro CzechCrunch, pro společnost Dash DAO, stojící za populární kryptoměnou Dash, bude vyvíjet novou platformu pro správu návrhů, s nimiž přichází členové komunity. Právě ti o tom, že zakázku získá STRV, rozhodli svým hlasováním.

Dash je aktuálně čtrnáctá největší kryptoměna na světě a vyznačuje se hned několika zajímavými vlastnostmi. Mezi hlavní patří, že je decentralizovaně řízená, a to prostřednictvím organizace DAO (decentralizovaná autonomní organizace), která zároveň řeší také financování. I to má Dash unikátní – 10 procent vytěžených prostředků z každého bloku jde totiž do „společné“ pokladny, z níž se poté financuje další rozvoj kryptoměny.

Část peněz jde na vývojářský tým Dashe a další náklady DAO, ale o tom, na co se utratí zbylé peníze, již rozhoduje celá komunita. Přesněji řečeno majitelé alespoň 1 000 DASH (k 23. červenci 2018 5,4 milionu korun), kteří díky tomu mají rozhodovací pravomoci. Další jejich výhoda, jakožto hlavních akcionářů a členů DAO, je, že se mezi ně rozděluje 45 procent z každého vytěženého bloku. To znamená, že na ostatní, běžné těžaře pak zbývá jen 45 procent z celkového výtěžku v rámci daného bloku.

strv-h

Prostory karlínské centrály STRV

Objem pokladny raketově vzrostl

Když kryptoměna Dash startovala, měsíční rozpočet pokladny byl 17 tisíc dolarů na deset projektů. Dnes se ovšem vyplatí už zhruba 3 miliony dolarů měsíčně, o které se hlásí stále více projektů, a dosavadní platforma, kde se o nich diskutuje a hlasuje, DashCentral, již nestačí.

Dash DAO se proto rozhodla, že vytvoří novou platformu, která bude vyhovovat mnohonásobně vyšším objemům a lépe poslouží k vyhodnocování, které projekty stojí za to podpořit. Tato nová platforma se jmenuje DashNexus a 881 z celkem 1 017 hlasujících (tzv. master uzlů) před několika týdny rozhodlo, že jejím vývojářem bude české STRV. To má nyní v rukou klíčovou platformu pro další rozvoj celé kryptoměny Dash, jejíž komunita schválila nabídku českého studia za necelých 300 tisíc dolarů (zhruba 6,6 milionu korun).

dashnexus

Návrh nové platformy DashNexus

STRV uspělo mezi patnácti dalšími firmami, které měly o vývoj DashNexus zájem, a samo si muselo projít hlasovacím procesem na platformě, jíž nástupce bude nyní stavět. Že nejde jen o formalitu, ukázalo předchozí hlasování. DashNexus totiž nejprve měly vyvíjet Pivotal Labs ze San Franciska, ale komunitě kolem Dashe se zdál jejich návrh příliš drahý a odmítli ho. STRV nabídlo za stejný projekt zhruba o třetinu levnější cenu. Podobně jako u jiných projektů, také v tomto případě bude probíhat veškerý vývoj v pražské a brněnské pobočce STRV.

Nová zkušenost pro STRV

„Pro nás je na tom projektu zajímavé, že o něm můžeme od začátku otevřeně mluvit, což obvykle nemůžeme. Tady je od začátku vše veřejné, každý si může naši nabídku prohlédnout, takže je to pro nás nová zkušenost,“ prozradil CEO STRV Lubo Smid. Zveřejnění své odměny rozhodně není pro firmu standardní, ale jinak má vývoj DashNexus pochopitelně i své výhody.

TZ_Diktafon s umělou inteligencí, to je americká aplikace Otter, na jejímž vývoji se podílelo STRV_1

Přečtěte si takéČeští STRV se podíleli na vývoji chytrého diktafonu Otter, který získal investici 13 milionů dolarůČeští STRV se podíleli na vývoji chytrého diktafonu Otter, který získal investici 13 milionů dolarů

„Můžeme díky tomu ukázat, že máme o tuto oblast zájem. Není to tak, že jsme přesvědčili dva lidi ve firmě o tom, že jsme dobré studio a zvládneme to, ale přesvědčili jsme celou komunitu. To je pro STRV skvělá reklama pro další působení nejen na americkém trhu,“ přiznává Smid, jehož firma se právě na americké klienty zaměřuje nejvíce.

Napojení na celou komunitu je ale pro STRV důležité i z vývojářského pohledu. Každý krok s ní totiž bude moci konzultovat a bude tak mít jistotu, že vyvíjí něco, co poté všichni budou chtít využívat.

0015-2018-05-16 svi-chris_ciabarra-5865

Lubo Smid, CEO STRV

„Transparentnost a napojení na komunitu sítě Dash jsou pro nás zajímavé, protože právě master uzlové, kteří o projektu hlasovali a schválili ho, jsou zároveň těmi hlavními uživateli platformy, již stavíme. Snažíme se proto na každý náš významnější pokrok v designu a vývoji získat od komunity feedback, abychom si byli jistí, že dodáme to, co budou chtít využívat,“ dodal projektový manažer Fedor Filimonov, jenž má za STRV projekt DashNexus na starosti.

STRV pak při vývoji spolupracuje také se stálými členy Nexus týmu a celkem by mělo vytvoření nové platformy včetně všech nákladů vyjít Dash DAO na něco málo přes 460 tisíc dolarů (přes 10 milionů korun). Pokud půjde vše podle plánu, mohli by master uzlové začít využívat novou platformu na přelomu září a října letošního roku.

STRV

STRV je česká technologická společnost zaměřující se na vývoj softwarových…

Klíčoví lidé

lubo-smid3

Lubo Smid

CEO

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Jak se 20letá Kylie Jenner díky byznysu s valuací 800 milionů dolarů přibližuje statusu miliardářky

Nela VítováNela Vítová

0Zobrazit komentáře

Američanka Kylie Jenner je ve světě známá především jako modelka a herečka. Proslavila se díky reality show Keeping Up with the Kardashians, vysílané dlouhé roky ve Spojených státech, kde Kylie vystupovala spolu se svými rodiči a sourozenci, a který zobrazoval jejich rodinné a osobní problémy. Ačkoliv měl pořad další pokračování, ve kterém se Kylie ještě sama objevila, nakonec se rozhodla věnovat pouze dráze podnikatelky. Ve svých dvaceti letech tak dnes vede vlastní společnost, jejíž hodnota se už počítá ve vyšších stovkách milionů dolarů.

Kromě herečky a podnikatelky je Kylie i filantropkou – nedávno věnovala několik milionů dolarů charitě. V průběhu let se však stala především ikonou, ke které vzhlíží mladá generace z celého světa. Několik let po sobě byla společně se svými sestrami jedním z nejsledovanějších lidí na sociálních sítích, v roce 2010 se dostala dokonce do top deseti nejsledovanějších osob na Instagramu.

jenner

Úplné začátky podnikání Kylie sahají do roku 2012, kdy ve spolupráci s módní značkou PucSun spolu se svou sestrou Kendall vytvořily kolekci s názvem KENDALL + KYLIE. V roce 2015 poté jako sedmnáctiletá založila vlastní kosmetickou značku Kylie Cosmetics, o rok později k tomu přidala ještě vlastní značku oblečení a doplňků Kylie Jenner Shop. Právě Kylie Cosmetics je však nyní hlavním předmětem jejího podnikání, které ve velké míře propojuje se svou slávou na sociálních sítích.

Od herečky k úspěšné podnikatelce

Během několika posledních let nejmladší dcera rodičů Jennerových dokázala, že již dávno není pouze dítětem, jež účinkuje v reality show o životních dramatech, ale především úspěšnou a schopnou podnikatelkou i matkou. V únoru tohoto roku Kylie porodila svou první dceru, jejímž otcem je rapper Travis Scott. Dnes mladá rodačka z Kalifornie vede jednu z nejúspěšnějších kosmetických společností na světě, ve které vlastní 100% podíl.

Kylie Jenner_cover Forbes

Kylie Jenner na obálce červencového vydání amerického Forbes

Značka Kylie Cosmetics vznikla před třemi lety (v té době známá ještě pod názvem Kylie Lip Kits), kdy byl uveden do prodeje její první produkt. Tím byla sada rtěnky a ladící tužky na rty ve stejném odstínu. Od té doby do nabídky přibyla celá řada produktů včetně očních stínů, korektorů či řasenek s cílem uspokojit poptávku svých zákazníků. Společnost od založení prodala kosmetiku v celkové hodnotě 630 milionů dolarů, přičemž více než polovinu vygeneroval jen loňský rok. Americký Forbes letos hodnotu Kylie Cosmetics vyčíslil na 800 milionů dolarů, tedy 17,7 miliardy korun.

Vzhledem k penězům, které si Kylie vydělala účinkováním v televizních pořadech, propagací produktů značky Puma či spoluprací s módní společností PacSun, je její jmění odhadováno na 900 milionů dolarů, což ji ve věku 20 let řadí mezi nejmladší a nejbohatší americké podnikatelky. V nejvyšších světových žebříčcích však nebojuje pouze v ženské kategorii. Pokud bude její podnikání nadále růst stejnou rychlostí, odhaduje se, že se za rok stane nejmladší podnikající dolarovou miliardářkou, čímž by předehnala i Marka Zuckerberga, který se stal miliardářem „až“ ve svých 23 letech.

Provoz společnosti prakticky nulový

Ačkoliv je její firma miliardovým byznysem, zdá se až nepravděpodobné, že společnost má pouhých sedm stálých zaměstnanců a pět brigádníků. O většinu provozu se totiž starají externí firmy. Výrobu a balení zařizuje kalifornská společnost Seed Beauty, o prodej se stará online prodejce Shopify, finance a PR produktů zase zajišťuje její matka výměnou za desetinu z tržeb.

Velkou výhodou firmy je pro Kylie fakt, že se do velké míry stará o marketing prostřednictvím svých sociálních kanálů a to, že společnost nemá, stejně jako je tomu u začínajících startupů, prakticky žádné náklady. Proto také většina zisku putuje přímo „do její kapsy“.

Kylie Jenner_sourozenci

Kylie se svými sestrami. Zleva: Kendall Jenner, Kylie Jenner, Khloe Kardashian

Právě sociální sítě tvoří bezpochyby jednu z největších výhod jejího podnikání. Díky tomu, že ji sledují desítky milionů lidí, Kylie využívá své kanály chytře jako nástroj marketingu. Několikrát denně na svém Instagramu i Snapchatu zvěřejňuje fotografie s popiskem odstínu rtěnky, kterou má právě na sobě, nebo radí, jak vlastně produkt používat. Mezi její marketingové praktiky patří také videa, ve kterých fanouškům ukazuje produkty, jež chystá nově uvést na trh.

Díky tak velkému počtu fanoušků si Kylie Jenner marketing tedy řeší prakticky sama. Řada potenciálních zákazníků však přichází také ze sociálních sítí jejích sourozenců, kteří mají v okruhu svých fanoušků většinu cílové skupiny.

„Sociální sítě jsou úžasným nástrojem. Díky nim mám skvělý přístup ke komunikaci se svými fanoušky i zákazníky,“ říká Kylie Jenner v rozhovoru pro americký Forbes, kde je tento měsíc na obálce tištěného vydání.

Záliba v kosmetice se změnila v miliardový byznys

V rodině Kardashianových-Jennerových se každý vydal svou vlastní cestou, která je postupně navedla k úspěchu. Velkým prvním krokem však pro všechny z nich bylo vůbec samotné účinkování v televizní show Keeping Up with the Kardashians (Držte krok s Kardashians), kde působili její rodiče Kris a Caitlyn Jennerovi (dříve Bruce Jenner, který později podstoupil změnu pohlaví) i sourozenci.

Ve věku pouhých deseti let Kylie začala účinkovat v jednom z nejsledovanějších amerických pořadů, což ji v obrovské míře přidalo na popularitě, a dnes je díky tomu světoznámou osobností. I přesto, že se během života věnovala kromě herectví i modelingu, nakonec se rozhodla tvořit něco vlastního, a to se jí podařilo v oblasti, která ji zajímala již odmala.

Kylie Jenner matka

Kylie se svou matkou Kris Jenner

„Chvíli jsem bojovala s tím, abych našla svou vlastní cestu v podnikání.“

Díky tomu, že prakticky vyrostla před televizní kamerou a později se živila jako modelka, kladla Kylie vždy velký důraz na svůj vzhled. Přiznává, že vždy milovala líčení, a zkoušet nejrůznější barevné kombinace stínů i make-upu ji bavilo již od základní školy. Sama tvrdí, že ji make-up pomáhal cítit se více sebevědomě. Zároveň říká, že již od mladých let neměla ráda tvar svých rtů. Odsud také vznikla myšlenka prvního produktu, který se rozhodla uvést na trh, což byla sada rtěnky a tužky na rty. Tužku používala Kylie právě pro zvýraznění rtů a pro jejich optické zvětšení.

model3

Přečtěte si takéTesla spustila online objednávky Modelu 3. V konfigurátoru začíná na 49 tisících dolarechTesla spustila online objednávky Modelu 3. V konfigurátoru začíná na 49 tisících dolarech

V roce 2014 si nakonec nechala rty zvětšit operativně, což vedlo k velké vlně kritiky z prostředí jejích sledujících. Nakonec přiznala, že vyplnění rtů bylo pouze dočasné a základna fanoušků se s faktem smířila, ačkoliv v první řadě po dlouhou dobu sklízela posměch prostřednictvím videí i fotografií na sociálních sítích. Chytře se však v té době rozhodla na způsobeném skandálu vydělat. Své úspory vložila do zadání výroby prvních 15 tisíc kusů sad rtěnek.

Kylie Jenner_

Prvních 15 tisíc sad vyprodáno za méně než minutu

Velkou fanouškovskou základnu využila pro marketing, kde dlouhé měsíce před prvním uvedením na trh na produkt upozorňovala, a nakonec den předem oznámila i přesný den prodeje. Její plán očividně zafungoval, když se 30. listopadu 2015 všech 15 tisíc sad vyprodalo během méně než jedné minuty. Produkt zakoupený za 29 dolarů začali překupníci ihned přeprodávat na eBay za tisíc dolarů jako „jedinečné kusy“. V reakci na velký úspěch produktu, a jeho až neuvěřitelně rychlý prodej, se rozhodla sadu nabízet a prodávat přes internetový obchod Shopify, který využívá pro prodej dodnes.

Otázkou nyní je, jak vlastně plánuje podnikatelka svůj byznys posouvat dále. Ačkoliv sama zavrhuje myšlenku, že by firmu v blízké době prodala, její matka, která zajišťuje finance společnosti, tento nápad podporuje. Lidé z byznysu se dohadují, zda by se vyplatilo z něčeho tak velkého odejít, na druhou stranu však podle nich jako známá osobnost může stejně snadno rozjet podnikání i v úplně jiném odvětví.

KYLIE JENNER

Kylie Jenner na udělování cen od Disney TV

Kylie Cosmetics během tří let své existence dokázalo vygenerovat 230 milionů dolarů čistého zisku (zhruba 5 miliard korun) a stále roste. Během následujícího roku je k tomu velmi pravděpodobné, že Kylie převezme „titul“, který již několik let drží zakladatel Facebooku, Mark Zuckerberg, a to titul nejmladšího „self-made“ miliardáře.

Foto: reprofoto Youtube, Disney | ABC Television Group/Flickr