Cestovatelský portál Travelking loni vyrostl na 270 milionů. S Němci v zádech mění byznysovou strategii

V říjnu přešel brněnský projekt pod křídla německého Travelcircusu, po fúzi chce nabízet více zážitkových pobytů.

Peter BrejčákPeter Brejčák

peter-kosa-a-tomas-cmelik_1-regular

Foto: Travelking

Peter Kóša a Tomáš Čmelík, zakladatelé Travelkingu

0Zobrazit komentáře

I když byl loňský rok turbulentní, cestovatelský portál Travelking dokázal meziročně v obratu vyrůst o 64 procent a dosáhl téměř 270 milionů korun. Ziskovost se zvýšila na 15 milionů korun z předloňských čtyř milionů. V říjnu zároveň změnil majitele, když v transakci za více než 100 milionů korun putoval do německých rukou. A vzhledem k této fúzi nyní chystá změnu byznysové strategie.

Největší podíl na loňském obratu Travelkingu měly tuzemské pobyty, v průměru jich zákazníci nakupovali 120 denně, přičemž v nabídce je aktuálně v devíti zemích celkem 700 hotelů. Cílem projektu je navýšit tento počet na tisíc.

„Nejvyšší poptávka byla po zážitkových pobytech, kdy kromě ubytování zákazník vybírá i lístky na nějakou atrakci,“ komentuje ředitel Travelkingu Peter Kóša. Desetinu z celého ročního obratu portálu zajistily právě tyto nabídky ubytování spojené se vstupy do filmových studií Harryho Pottera, Disneylandu či aquaparku Tropical Island.

Podobně jako i předloni přitom portál v průběhu roku zaznamenal výrazné výkyvy v poptávce. „Leden byl poznamenaný covidovými opatřeními, následoval šok z válečného konfliktu, kdy bezprostředně po něm obecně klesl zájem o cestování. Naopak květen byl nejsilnějším květnem za celou historii firmy. Češi už se zkrátka nemohli cestování dočkat,“ komentuje Kóša.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jak dodal, podzimní měsíce se nesly ve znamení výrazného nárůstu zájmu o zájezdy do Polska, což loni zaznamenal také konkurenční portál Slevomat. Zájem byl podle Kóši také o Maďarsko, převážně o termální lázně, u kterých se poptávka zdvojnásobila.

Pro rok 2023 je v plánu změna byznysové strategie s ohledem na fúzi s berlínským startupem Travelcircus. „Po celou dobu fungování byl Travelking v zisku, a to i v době covidu. Nyní se však orientujeme primárně na růst s cílem stát se v kategorii zážitkových pobytových balíčků evropskou jedničkou,“ dodává Kóša.

E-shopy se zaměřily na oslovování stávajících zákazníků. Český Ecomail loni překonal rekord

Pražská služba loni rozeslala o polovinu e-mailů více než rok předtím. Její obrat vyrostl téměř o polovinu a překonal hranici 80 milionů korun.

Peter BrejčákPeter Brejčák

ecomail-15-of-40-min

Foto: Ecomail

Spoluzakladatelé Ecomailu Jan Tlapák (vlevo) a Jakub Stupka

0Zobrazit komentáře

České internetové obchody loni vůbec poprvé ve své historii zaznamenaly propad obratu – a i kvůli rostoucím cenám musely ve větší míře pozornost zaměřit na své náklady. Na silně konkurenčním trhu, jakým e-commerce u nás je, přitom platí, že retence zákazníků je levnější než oslovování nových. Z toho pak loni těžila česká e-mailingová služba Ecomail, která hlásí další úspěšný rok.

Vypjatá ekonomická situace, která je spojená s růstem cen energií a slábnoucí kupní sílou lidí, se loni začala podepisovat pod klesající maloobchodní tržby obecně – podle nejaktuálnějších dat Českého statistického úřadu z listopadu došlo k meziročnímu propadu sedm měsíců v řadě. To ovlivnilo i trh e-commerce, který loni zaznamenal propad o dvanáct procent. Samotné e-shopy přitom kromě slábnoucí poptávky musí čelit zvýšeným nákladům například za sklady a dopravu.

„Pokles e-commerce se promítá také do současných marketingových rozpočtů, ve kterých se začíná krátit a škrtat. I z toho důvodu očekáváme, že se značky zaměří zejména na retenci stávajících zákazníků,“ komentuje Jakub Stupka, který Ecomail zakládal s Janem Tlapákem před devíti lety.

„Správně nastavená retenční strategie může navýšit objem prodejů u stávajících klientů,“ doplňuje Stupka. Právě větší zaměření na oslovování již existujících zákazníků platforma pozorovala již loni, což se v Ecomailu podepsalo i na meziročním růstu počtu rozeslaných e-mailů o polovinu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jako další faktory tohoto nárůstu platforma označuje navýšení počtu svých klientů o dvacet procent, mezi konkrétní jména patří investiční platforma Portu, sdílené elektrické skútry BeRider, digitální antikvariát Knihobot nebo módní řetězec Orsay. To vše se projevilo i na byznysových ukazatelích firmy, jejíž obrat vyrostl o 42 procent na 84 milionů korun.

solarni-panel

Přečtěte si takéVelká rána pro solární byznys. V úpadku je pionýr oboruVelká rána pro byznys se soláry na střechách domů. V úpadku je pionýr oboru s miliardovými tržbami

Zakladatelé Ecomailu ale upozorňují, že tržní prognózy nejsou příznivé ani pro letošní rok. Odhadují, že některé menší subjekty mohou mít existenční problémy, a to zejména s ohledem na sníženou kupní sílu, vysoké nájmy skladů nebo dražší dopravu. Tyto faktory pak mohou vést k zániku některých internetových obchodů, případně k jejich slučování.

Ecomail jako firma se pak letos chce nadále věnovat rozvoji expanze. Zatímco historicky službu využívali hlavně klienti z Česka a Slovenska, postupně se jí daří oslovovat i anglicky mluvící uživatele z celého světa, a to například díky integraci na globální e-shopové platformy jako Shopify. Nejvíce zahraničních klientů má v Americe, Japonsku a Brazílii.