Chceme být mezi největšími hráči na trhu, říká šéf Chytrého Honzy. Je připraven kupovat konkurenci
Finančně-poradenská skupina Chytrý Honza má apetit také ve startupech. Zejména do finančních služeb chce investovat kolem 100 milionů.
Jiří Havrlant, výkonný ředitel Chytrého Honzy
Ukázali jsme, že jsme zdravá firma, a teď jsme připraveni šlápnout do našeho rozvoje. Takový vzkaz směrem k finančně-poradenského trhu vysílá Jiří Havrlant, výkonný ředitel Chytrého Honzy, který se loni poprvé během své existence dokázal přetočit do černých čísel a má velký apetit na další růst. Byť si je sedmadvacetiletý Havrlant vědom možných nástrah v podobě neutěšené ekonomické situace, věří, že se jeho půlmiliardové firmě podaří posilovat pozici a pomalu růst směrem k největším hráčům.
Byl to právě Havrlant, který dostal před dvěma lety Chytrého Honzu na starost. Firma si tehdy neprocházela zrovna růžovým obdobím, měnili se majitelé, vedení a aktivity i pozornost byly roztříštěny. Sám Havrlant dříve působil v Rockaway Capital a DRFG. Oběma skupinám přitom historicky patřil i Chytrý Honza. Dnes je jeho jediným vlastníkem DRFG a Havrlantovi se podařilo firmu postavit zpět na nohy. Důkazem je zvětšená síť poradců i více než půlmiliardový obrat a také zisk.
V rozhovoru pro CzechCrunch nyní výkonný ředitel Chytrého Honzy popisuje, jaké má další plány, proč hodlá investovat do startupů a jaké příležitosti vidí pro další rozvoj celé skupiny. Brzy by se totiž rád přiblížil těm vůbec největším finančně-poradenským firmám v Česku.
Co se teď děje na trhu s bydlením? Jak se chovají zákazníci?
V některých oblastech, jako jsou právě hypotéky, vidíme ochlazení. Pokud lidé vůbec na hypotéku dosáhnou, tak splátky už mohou být tak vysoké, že zvažují, zda ji vůbec vzít. Navíc nevíme, jak bude vypadat situace na podzim a začátkem příštího roku. V minulosti jsem říkal, že si neumím představit scénář, kdy sazba půjde k osmi procentům. Dnes jsme na sedmi a vypadá to, že bychom na ní mohli zůstat, ale předvídat lze teď vývoj jen těžko. Na druhou stranu v životním pojištění zase zažíváme nejsilnější období za poslední čtyři roky.
Co lidi žene konkrétně k životnímu pojištění?
Táhnou to pojišťovny, které aktualizují pojistné podmínky a také zavádějí nové produkty. V průběhu covidu se poradci na životní pojištění příliš nezaměřovali, a tak teď dohánějí mezeru, kterou během posledních dvou let nabrali. Roli hraje i zdražování, které se projevuje ve výši pojistných částek. Poradci vnímají, že stávající pojistné limity a parametry už nemusejí v aktuální situaci stačit, a tak podmínky smluv aktualizují.
Při ekonomické konjunktuře se hodně řešily investice, platí to pořád? O jaké produkty mají lidé největší zájem?
Jako regulovaná instituce zprostředkováváme investiční produkty regulované Českou národní bankou. Máme čtyři licence, díky kterým řešíme spotřebitelské úvěry, životní a neživotní pojištění, investiční produkty a doplňkové penzijní spoření. Nejdeme do alternativních investic typu kryptoměn. Věnujeme se primárně tomu, čemu opravdu rozumíme a kde vidíme dlouhodobou udržitelnost. Nabízíme podílové fondy, dluhopisy, fondy kvalifikovaných investorů nebo ETF. Před lety byly v trendu dluhopisy, dnes hodně roste segment otevřených podílových fondů a za posledního tři čtvrtě roku pozorujeme dramatický nárůst zájmů o fondy kvalifikovaných investorů.
Co dělá největší část vašeho byznysu, jsou to pořád hypotéky?
Hypotéky loni tvořily historicky největší část našeho obratu, zhruba polovinu. Celkově jsme zaznamenali rekordní objem produkce, v obratu jsme dosáhli na 538 milionů korun. Většina, až 90 procent, přitom přišla z naší distribuční sítě, zbytek z onlinu. Chytrý Honza zároveň historicky nebyl příliš silný v investicích, ale po příchodu specializovaných investičních poradců tento segment vyrostl asi na třetinu celkové produkce. Letos bychom se měli dostat do situace, kdy si hypotéky, životní pojištění a investice rozdělí naši produkci na třetiny.
Chytrý Honza začínal jako srovnávač hypoték. Čím jste dnes?
Jsme standardní finančně-poradenská skupina a nyní se řadíme mezi středně velké společnosti, ovšem naše ambice je dostat se do pěti let do top tří největších hráčů na trhu. Věříme, že tomu pomohou investice do digitalizace, rozšiřování online služeb a akvizice, stejně tak konsolidace trhu. V této strategii nám věří náš akcionář a my vidíme, že na trhu i díky digitalizaci bude docházet ke konsolidaci čím dál silněji. Malí hráči budou mít problém. Dnes obsluhujeme zhruba 800 finančních poradců. Nejsme však strukturální společnost, ale poolová organizace.
Co to znamená?
To znamená, že v naší síti máme profesionální poradce. Tradičně to funguje tak, že mají poradci nějakou kariérní strukturu a postupují po žebříčku podle plnění stanovených kritérií, tedy takzvaný multi-level marketing. To u nás nemáme. K nám poradci přicházejí s tím, že hledají náš servis dodávaný centrálou a dosáhnou na vyšší marži, než jim dá multilevelový model. Našim poradcům dáváme vyšší míru svobody v produktové oblasti, zároveň si nenecháváme tak vysokou marži.
Dnes se primárně profilujeme jako online-to-offline finanční poradenská skupina, na tom Chytrý Honza nejvíce vyrostl. Když v roce 2014 získal skupinu Bonnet, dokázal zásobit a posbírat z onlinu poptávky a efektivně je dostat do naší sítě, v níž probíhá obchodní aktivita. Právě v propojení online světa s tradičním byznysem jsme dle tržních dat největší a nejsilnější.