Chceme kupovat firmy v západní Evropě, říká šéf Portivy, která digitalizuje prodej aut a investuje do energetiky i nemovitostí
Pavel Svoreň, generální ředitel investiční skupiny Portiva
Energetika, nemovitosti a prodej aut poháněný technologiemi. Na první pohled jde o poměrně rozličné aktivity, které však mají jednoho společného jmenovatele – investiční skupinu Portiva, která vznikla na energetickém byznysu veřejnosti prakticky neznámé brněnské podnikatelky Ivy Šťastné a dnes už se rozpíná do dalších oblastí. Díky penězům z větrných a fotovoltaických elektráren se podařilo vybudovat skupinu, která by měla mít letos ve správě aktiva až za 10 miliard korun.
„Paní Šťastná chtěla diverzifikovat aktiva a zabezpečit svůj byznys z dlouhodobého hlediska,“ popisuje v rozhovoru pro CzechCrunch vznik skupiny Portiva Pavel Svoreň, který je od jejího vzniku před třemi lety jejím generálním ředitelem. Postupně začal s kolegy investovat do nemovitostí, což pro podobné skupiny není nic neobvyklého, ale pak si vyhlédl segment, který už je zajímavější i technologicky a geograficky.
Pod hlavičkou holdingu European Auto Group, který Portiva financuje, vzniká skupina několika technologických firem, jež mají jeden hlavní cíl – modernizovat prodej nejen ojetých vozů po celé Evropě a zákazníkům přinést možnost objednávat je bez obav online. Nejviditelnější je zatím startup Carvago, ale Pavel Svoreň v rozhovoru pro CzechCrunch prozrazuje, že to není zdaleka jediné želízko v ohni. Plány jsou velké a dobývat chce Portiva i západní Evropu.
Píšete, že děláte investice v rodinném kruhu. Co to v případě Portivy znamená?
Nejsme standardní investiční skupina. Jsme family office, který původně spravoval majetek paní Ivy Šťastné, a byť už jsme se dnes rozšířili, stále působíme jako poklidná domácnost. Celá Portiva vznikla na základech společnosti Eldaco, která dnes představuje naši energetickou divizí a již paní Šťastná budovala posledních 25 let.
Než jsme založili Portivu, šlo do velké míry o garážovou firmu, která fungovala ve třech kancelářích, a přitom spravovala miliardová aktiva s poměrně velkým obratem, aniž by o ní někdo mimo obor věděl. Až v roce 2018 jsme začali celý byznys diverzifikovat a vytvářet nové pilíře našeho podnikání, což přineslo nezbytnost vejít více do povědomí.
S jakou ambicí skupina Portiva vznikala?
Když jsme v roce 2018 Portivu zakládali, bylo hlavním cílem připravit hladké přistání pro celou firmu, pro zaměstnance a pro rodinu paní Šťastné pro období, kdy skončí podpora obnovitelných zdrojů a těm stávajícím skončí životnost. V první fázi jsme chtěli do roku 2023 rozvětvit pilíře skupiny, aby byla i v budoucnu životaschopná, což se nám povedlo s předstihem již nyní.
Energetika produkuje dostatek financí, abychom mohli budovat další divize. Investujeme do komerčních realit, zejména do obchodních center a kanceláří, které představují konzervativnější část byznysu, a také do digitalizace automobilového průmyslu, kde konsolidujeme IT společnosti a dodavatele dat. Zde vidíme velký potenciál v možnosti konsolidace a modernizace segmentu.
Jak jste se s Ivou Šťastnou potkali?
Narazili jsme na sebe poprvé při mém působení v energetické divizi DRFG, když jsme jednali o akvizici části jejích aktiv. Tehdy jsme se nedohodli, ale zůstali jsme v kontaktu, a když jsem naznal, že energetika není v DRFG klíčová, rozhodli jsme se spojit síly. Paní Šťastná chtěla diverzifikovat aktiva a zabezpečit svůj byznys z dlouhodobého hlediska, já se chtěl rozvíjet i mimo energetiku. Ani jeden z nás však nepočítal, že se Portiva rozjede tak rychle.
Jak velká byla Portiva, když jste do ní přicházel?
Portivu jsme založili v červnu 2018. Tehdy jsme měli aktiva za 1,2 miliardy korun, ke konci loňského roku tvořila konsolidovaná aktiva 3,5 miliardy a celkově jsme měli pod správou přes 8 miliard korun. Z 250 milionů na více než půl miliardy v roce 2019 vyrostla EBITDA (zisk před započtením úroků, daní a odpisů – pozn. red.) a také obrat vyrostl ze 300 milionů na zhruba 2,6 miliardy korun. Nejvíc je ale náš růst vidět na objemu našich aktiv. Letos budeme atakovat v celkové správě aktiva za 10 miliard a vlastní konsolidace se přehoupne přes 5 miliard.
Souhrnný zisk EBITDA společností ve skupině činil v roce 2019 522 milionů, loni 290 milionů. Propad způsobila pandemie?
V našich třech hlavních pilířích se nás pandemie prakticky nedotkla. Jejich fundament se ukázal jako extrémně silný. Pandemie se však dotkla našeho oportunistického aktiva ve Slovinsku, kde vlastníme největší lokální papírny. Celý trh s novinovým papírem spadl o zhruba 70 procent, což se extrémně projevilo na tržbách i na marži. Na konci letošního roku bychom se ale měli vrátit na stejnou trajektorii, kde jsme byli před pandemií.
S jakými penězi operujete – jsou to výhradně prostředky Ivy Šťastné?
V energetice a real estate pracujeme stejně jako na začátku výhradně s našimi penězi v kombinaci s bankovním financováním. V rámci digitalizace automobilového sektoru stavíme vlastní projekty jako Carvago, které financujeme z vlastních zdrojů, a také provádíme akvizice, které financujeme z našich peněz, bankovních úvěrů i dluhopisů.
Kam se posouváte v energetice? Budujete další větrné farmy nebo solární parky?
Budovat nové elektrárny je těžké. V České republice to zvládá jen pár subjektů, navíc v relativně malém rozsahu. My jsme byli vždy silní v solárních a větrných elektrárnách, kde teď trochu přešlapujeme na místě. Letos jsme se nicméně poprvé od založení Portivy do energetiky vrátili. Nakoupili jsme tři teplárny na střední Moravě a vytipováváme další zdroje. Vidíme příležitosti v rámci České republiky, ale také v Polsku či Maďarsku. Chceme růst formou výstavby vlastních elektráren i akvizic stávajících.