Chrudimský Vivantis loni pokračoval v rychlém růstu a překlopil se do zisku. Před prodejem Mall Group se ze skupiny vyčlení
V noci ze čtvrtka na pátek se definitivně ukončily měsíce dlouhé spekulace – polská e-commerce skupina Allegro totiž oficiálně potvrdila akvizici tuzemské Mall Group. Transakce ve výši 23,6 miliardy korun je jednou z vůbec největších za poslední dekádu, kdy zahraniční investor koupil ryze českým kapitálem ovládanou firmu.
Ještě před podepsáním smlouvy však došlo k vyčlenění několika entit ze skupiny, kromě online supermarketu Košík.cz, internetové televize Mall.tv a platební služby Mall Pay jde nakonec také o skupinu Vivantis, jež sdružuje například e-shopy Vivantis.cz, Parfemy.cz, Hodinky.cz nebo Prozdravi.cz.
„Vivantis je samostatná firma, která navíc představuje jinou vertikálu. Firma pojede i nadále ve stejném směru, který jsme si stanovili jako strategii už před časem. Zároveň spolupracuje a bude spolupracovat s Mallem, je přítomná na jeho tržišti,“ komentuje rozhodnutí Jakub Havrlant, zakladatel a šéf Rockaway, který Mall Group vlastnil společně s PPF a EC Investments Daniela Křetínského a Patrika Tkáče.
V posledním fiskálním roce se přitom z Vivantisu stal výdělečný byznys. Loňský rok začínala chrudimská skupina e-shopů poprvé ve své historii překonáním magické miliardové hranice v tržbách. Hned na to však musela řešit nastupující pandemii koronaviru, která ovlivnila fungování celého maloobchodního trhu.
Celá oblast e-commerce ostatně loni v tuzemsku vystřelila ke 200 miliardám korun a zvýšený zájem zákazníků o nakupování na internetu se podepsal také na Vivantisu. Podle publikované závěrky za fiskální rok 2021, který u společnosti začal loni v dubnu a skončil v letošním březnu, utržila 1,46 miliardy korun.
Vivantis tak meziročně dokázal vyrůst o 26 procent z úrovně 1,2 miliardy korun. Navíc se skupině loni podařilo překlopit do zisku – zatímco v roce 2020 dosáhla ztráty devět milionů korun, za fiskální rok 2021 vykázala čistý zisk ve výši 58 milionů korun.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs„Tempo růstu společnosti se tak drželo v hranicích, které zabezpečovaly udržitelnost poměru růstu a pozitivního výsledku hospodaření,“ komentuje výsledky ředitel a člen představenstva Vivantisu Michal Špak. Jako cíl pro současný rok označil právě udržení tohoto poměru, kdy firma roste a zároveň se udržuje v zisku.
Vivantis na trhu působí od roku 2001, kdy jej zakládal Martin Rozhoň, jenž se aktuálně věnuje investicím do startupů a „bohumilých“ projektů a do rukou Mall Group skupinu prodával v roce 2017. Kromě domovského českého trhu Vivantis provozuje vlastní e-shopy také na Slovensku, v Rumunsku, Maďarsku a Rakousku a zaměstnává celkem 250 lidí. Během pandemického roku obecně zaznamenal zvýšený zájem hlavně v segmentu zdraví, což logicky vyplývalo z negativní pandemické situace.
„Již před tímto obdobím byla naše společnost dobře zásobena, mimo jiné ochrannými prostředky, a byli jsme tak schopni velmi dobře vykrývat poptávku zákazníků napříč trhy, kde působíme. Poptávka se mimo segment zdraví s postupujícím časem profilovala i do segmentu mass market kosmetiky a drogistických produktů,“ doplňuje Špak s tím, že pokles během prvního kvartálu skupina zaznamenala v prodeji hodinek, šperků, módy, parfémů a luxusní kosmetiky.