Dělala v divadle, pak přišla do palírny nastartovat Hanáckou vodku. Otec mě dlouho lákal, říká
Lucie Libra v rozhovoru říká, že má ráda diverzitu, a je to znát – studovala práva a produkovala muzikály, teď pomáhá budovat rodinnou firmu.
Lucie Libra začínala v divadle, teď je jejím světem tvrdý alkohol
Lucie Libra o sobě říká, že je perfekcionistka a má sklony nechat se zcela pohltit tím, co právě dělá. Šestatřicetiletá černovláska i během rozhovoru srší energií, dobrou náladou a zcela zjevnou oddaností své práci. Tou je pro ni posledních bezmála deset let svět tvrdého alkoholu. Spolu se svým otcem se totiž vrhla do obnovy jedné z nejstarších palíren v Evropě, která vznikla v Prostějově, v domě U Zeleného stromu. Její původní kariérní plány přitom byly úplně jiné.
Dnes na její vizitce stojí „členka představenstva Palírny U Zeleného stromu“, začínala tu ale jako juniorní brand manažerka. Firma, která svým názvem odkazuje až do roku 1518, patří mezi tři největší výrobce lihovin v Česku a posledních téměř patnáct let je jejím majitelem Luciin otec Milan Hagan. Ten platí za výraznou osobnost polistopadové ekonomické transformace – byl například nejmladším šéfem ČKD a úspěšným krizovým manažerem, který provedl změnou řadu českých podniků a získal pověst tvrdého byznysmena.
„Pracovat s otcem jsem dlouho nechtěla, vím, jak dokáže být v byznysu neoblomný. Na druhou stranu on zase moc dobře věděl, na co mě nalákat,“ říká pro CzechCrunch Libra, která do firmy naskočila z produkování muzikálů v Divadle Hybernia a za úkol dostala povzbudit potácející se značku Hanácká vodka. „Bylo to těžké, v určité fázi jsme skoro nebyli schopní v klidu absolvovat ani rodinný oběd,“ dodává žena, jež ve firmě dnes řídí marketing, zatímco její otec se věnuje strategickým otázkám.
Kromě Hanácké vodky patří Palírně U Zeleného stromu také například Stará žitná myslivecká nebo rum Heffron, podnik aktuálně zaměstnává 112 lidí a jeho tržby se pohybují okolo miliardy korun ročně. Jeho otěže Libra jednou možná převezme úplně, původně si ale myslela, že se stane státní zástupkyní, a snila o kariéře psycholožky. Proč do firmy naskočila, jak se jí s otcem spolupracuje a proč si myslí, že tvrdý alkohol má svou společenskou funkci? O tom všem mluví v rozhovoru pro CzechCrunch.
Nejstarší palírna s nepřetržitým provozem v Evropě
- Palírna U Zeleného stromu datuje svou historii do roku 1518, kdy v Prostějově vznikl stejnojmenný „podnik“, jenž svůj provoz od té doby nepřerušil. Proto o sobě prohlašuje, že je nejstarším podnikem s doloženým nepřetržitým provozem.
- V moderní historii nesla různá jména, naposledy Starorežná Prostějov, jako takovou ji v roce 2011 koupil Milan Hagan.
- V jeho rukou už tehdy byla ústecká likérka Granette, která mu zůstala po prodeji pivovarnické skupiny Drinks Union Heinekenu. Získal za ni přes dvě miliardy korun, o výrobce tvrdého alkoholu ale neměl nadnárodní kolos zájem.
- Obnovená Palírna U Zeleného stromu vznikla spojením a následným přejmenováním obou firem.
- Podle Forbesu jde o 158. největší českou rodinnou firmu.
Co si dáte k pití, když si chcete udělat hezký večer?
V poslední době většinou nealko, protože piju míň. Ale dřív jsem měla hodně blízký vztah k vodce. Zní to divně, ale neznamená to, že bych si ji dávala každý den. Zabývala jsem se jí i pracovně, a když se do něčeho pustím, tak to beru se vším všudy. Jednu dobu jsem si třeba nakupovala azurové oblečení, protože to byla barva Hanácké vodky… A protože jsem s nimi pracovala, tak jsem si našla cestu i k whiskám. Mám ráda v životě diverzitu, nestylizovat se jedním směrem. Baví mě zkoušet různé věci. Ale vyrůstala jsem spíš jako pivařka a třeba vínu jsem dlouho nemohla přijít na chuť.
Takže když o Hanácké vodce říkáte, že je to vaše srdcovka, tak není jen pracovní, ale i chuťová?
Je chuťová, ale i značková. Vím, že to pro spoustu lidí může znít nepochopitelně, ale já vidím, jak ta značka vzniká, jaká je její osobnost, a tak jsem si k ní vytvořila vztah. Mám tendenci ji hájit a chránit a chci, aby vypadala dobře. Myslím samozřejmě i na lidi, kteří ji mají rádi a pijí ji. Chci, aby jim přinášela to, co má přinášet. Tedy radost, hezké chvíle v životě, byť chápu, že v kombinaci s alkoholem to může pro někoho znít zvláštně. My ale pořád věříme, že alkohol je sociální věc pro společenská setkání a má při nich své místo.
Než jste se do tohoto všeho vrhla, tak jste skoro deset let pracovala v divadle a předtím jste chtěla být státní zástupkyní, to jsou všechno hodně rozdílné profese…
Státní zástupkyně byla moje původní představa na gymplu, i když přihlášky jsem si podávala od sociologie přes ekonomii po práva. Zvažovala jsem i divadelní vědu a mým velkým snem byla psychologie. Jenže ta se zrovna ten rok neotvírala. Ze všech možných testů studijních předpokladů mi ale vycházelo, že mám jít spíš na něco technického nebo matfyz, případně ta práva, protože mi šlo logické uvažování…
Matfyz má vystudovaný váš otec, že?
Ano, kromě jiného. Evidentně jsem k němu vždycky směřovala (smích). Vedle práv jsem začala dělat i Fakultu humanitních studií, kterou jsem ale docela rychle opustila. A už tak od třetího ročníku na právech jsem tušila, že ani tam to nebude ono.
Proč ne?
Tou dobou jsem už dělala v divadle a úplně mě to pohltilo. Začínala jsem na těch nejmenších brigádách, třeba jako šatnářka, ale postupně jsem se vypracovala k produkci a na asistentku režie. Na školu přestával být čas. A taky moje představy o tom, jak fungují státní zástupci, úplně neodpovídaly realitě. Dostala jsem se do pátého ročníku, ale pak jsem studium přerušila a už se nevrátila.
Ve kterém divadle jste vlastně pracovala?
Primárně v Divadle Hybernia, ale i v Divadle Broadway a částečně ve Studiu DVA, hlavně tedy na muzikálech.
Ty jste chtěla dělat záměrně, nebo to tak nějak přišlo samo?
Spíš to byla náhoda, nejvíc mě bavila svoboda, která je s divadlem spojená. Že je nějaký projekt, kdy se sice maká od nevidím do nevidím, člověk tím žije, ale má to začátek a konec. Na to ráda vzpomínám. Ale samozřejmě to má i svá pro a proti, protože jsem byla hodně navázaná na konkrétní lidi. Tehdy jsem spolupracovala hlavně s Filipem Renčem, a když se stane, že režisér nedostane zakázku nebo se něco zkomplikuje, tak s ním jdou pryč i lidi okolo. A tak se to sešlo, že u mě zase přišel čas na změnu.