Chytrá zařízení by nám doma měla ulehčovat život a nedělat z nás otroky, říká David Beneš z Jablotron Cloud Services

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

benes-jcs3

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

David Beneš, šéf Jablotron Cloud Services

V jabloneckém Jablotronu vyvíjí už přes třicet let zabezpečovací technologie. Zatímco samotný alarm se za tu dobu vlastně příliš nezměnil, vzniká celá řada dalších produktů, které mají dělat naše domácnosti chytré. Pospojovat je tak, aby z nás nakonec nebyli jen otroci, kteří klikají do mobilů kvůli rozsvícení světla, se snaží David Beneš, jenž v Jablotronu šéfuje aplikacím.

„Začínali jsme tím, že jsme chtěli střežit. Jak se technologie posouvaly, přišli jsme po samotných alarmech také se softwarovou částí, a tak je dnes náš systém bránou do objektu, na který jde napojit většina technologií, jež doma používáme. My se přitom snažíme uživatelům poskytnout při využívání chytrých zařízení co největší komfort,“ říká v CzechCrunch Premium Podcastu David Beneš z Jablotron Cloud Services.

Sedmačtyřicetiletý šéf cloudové a softwarové divize jablonecké skupiny, jejíž celkové tržby se počítají v miliardách korun, se kolem zabezpečovacích systémů a souvisejících řešení pohybuje celý život, a tak ví, kde uživatele tradičně něco trápí. „Naším cílem je odstínit člověka od technologie, aby se netrápil, jaké typy zařízení má, jakou mají verzi nebo jak se ovládají,“ říká.

V podcastu David Beneš popisuje, že ideální stav chytrých zařízení v domácnosti – od alarmu přes topení a světla až po rolety – je, když většinu času fungují a reagují bez vědomí či zásahu uživatele. Jak daleko od takového scénáře jsme? I o tom se bavíme v podcastu, který si můžete pustit v přehrávači níže nebo v podcastových aplikacích včetně Spotify, Apple Podcastů a Google Podcastů:

O čem dalším byla v CzechCrunch Premium Podcastu s Davidem Benešem řeč?

***

„Lidé jsou naučení automaticky při odchodu svůj byt či dům zakódovat. My na to zakódování dokážeme navázat spoustu akcí – třeba zatáhnout žaluzie, vypnout zásuvky, které nejsou potřeba, přenastavit topení nebo dát rekuperaci do úsporného módu. Díky tomu, že máme všechna zařízení propojená v cloudu, se může vše dít automaticky,“ vysvětluje David Beneš.

V divizi Jablotron Cloud Services řídí právě cloudovou infrastrukturu a na ni napojené aplikace, v nichž se propojují všechna zařízení. Těch má Jablotron ve správě několik stovek tisíc a využívá je zhruba 600 tisíc uživatelů. To je podle Beneše slušné číslo i s ohledem na to, že bezpečnostní produkty Jablotronu podléhají legislativní kontrole a uživatel si je doma na rozdíl od produktů některých jiných výrobců nenainstaluje sám.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Na první pohled to může znít jako překážka, protože třeba kameru nebo senzor otevření dveří si můžete koupit od různých výrobců a doma si je během chvíle nasadit sami, nicméně veškerá zodpovědnost i případná rizika, kdy se třeba do vaší domácí kamery někdo nabourá, jdou za uživatelem. Jablotron proti tomu nabízí komplexní službu, jejíž součástí je i vlastní fyzická ostraha. Jen upozornit notifikací totiž mnohdy nemusí stačit.

„Bezpečnosti se věnujeme velmi intenzivně. Jednak je segment bezpečnostních zařízení svázán legislativou a jednak je pro nás jedno z největších potenciálních rizik, kdyby se nám někdo naboural do systému a ovládal alarm u někoho doma. To by pro nás byl v podstatě konec byznysu. I proto naše systémy instalují profesionální montéři,“ vysvětluje David Beneš.

V podcastu se bavíme o tom, jaká bezpečnostní rizika mohou představovat třeba chytré domácí kamery z Číny, kdy si David Beneš o víkendu pustí oblíbené ragby, aniž by musel používat čtyři ovladače, nebo co se vlastně skrývá pod někdy trochu tajemným označením internet věcí. Poslouchat ho můžete na Spotify, Apple Podcastech nebo Google Podcastech i ve svých oblíbených podcastových aplikacích.

Partnerem podcastu a CzechCrunche je společnost Jablotron Cloud Services. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.

V 17 letech odjel studovat do USA a už se nevrátil. Jan Bednář v podcastu popisuje, jak se ShipMonkem žije svůj americký sen

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

jan-bednar-boxed

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Jan Bednář, zakladatel startupu ShipMonk

0Zobrazit komentáře

Přeletět Atlantik a začít žít ve Spojených státech svůj americký sen může znít jako ta nejotřepanější podnikatelská fráze, ale u Jana Bednáře ji nejde nepoužít. Čerstvě třicetiletý podnikatel odjel do Ameriky v sedmnácti studovat a už se nikdy naplno nevrátil. Na Floridě rozjel velký byznys v logistice, jeho startup ShipMonk, který se zařadil i do našeho výběru CC25, počítá tržby ve stovkách milionů dolarů a miliardy korun už dnes ukazuje i konto samotného Bednáře. V CzechCrunch Podcastu teď svůj podnikatelský příběh představuje.

„Když mi bylo 17, začal jsem v Americe kupovat věci, které tu byly levnější a u nás se vůbec neprodávaly, a vozil jsem do Česka,“ popisuje středoškolské začátky svého podnikání Jan Bednář, který v podcastu odhaluje, jak z malého přivýdělku na škole nakonec vznikl jeden z nejrychleji rostoucích startupů v oboru, kde je dnes velká konkurence. Navíc se bavíme o americkém trhu, tedy o tom možná vůbec nejsložitějším.

Sám dlouho podnikal bez investorů, na vše si musel s kolegy vydělat sám, i proto je ShipMonk dlouhodobě v zisku. Svůj podíl ve firmě začal prodávat až v poslední době, kdy za něj inkasoval několik miliard korun. A teď hlásí: „Počkejte ještě pár týdnů a bude z nás další jednorožec.“ Český startupový svět by tak měl po Rohlíku Tomáše Čupra brzy poznat další firmu, jejíž hodnota překročí miliardu dolarů.

V podcastu Jan Bednář popisuje, co člověk potřebuje k tomu, aby ve Spojených státech uspěl, proč nefandí firmám, které jsou přefouknuté obrovskými investicemi, a také vysvětluje, co ho v byznysu dál žene kupředu. Nový díl CzechCrunch Podcastu si můžete pustit v přehrávači níže nebo ve vašich podcastových aplikacích, včetně Spotify, Apple Podcastů a Google Podcastů:

O čem dalším byla v podcastu s Janem Bednářem řeč?

***

Do svých šestnácti hrál Jan Bednář na juniorské úrovni slušně hokej, pak se ale zranil a nakonec se místo sportovní kariéry rozhodl pro tu byznysovou. Vydal se proto studovat do USA, kde se učil podnikatelské poučky, účetnictví či marketing, a sám pak mohl nové poznatky ihned uplatňovat v praxi, protože při studiích stále více rozvíjel byznys s posíláním zásilek, nejprve hlavně do Česka a postupně i dál.

Díky studiím se naučil dobře anglicky, pochopil, jak americké prostředí funguje, a po škole se pustil do podnikání naplno. „Velká výhoda lidí, kteří přijdou do Ameriky odjinud, je, že se dokážou na věci koukat jinak a inovovat je. Zároveň to ale chce velký kus práce, aby je lidé brali vážně,“ popisuje tradičně náročné podnikatelské začátky Jan Bednář, který původně přiletěl studovat na Floridu a už na jihovýchodním pobřeží USA zůstal.

V CzechCrunch Podcastu popisuje, jak se postupně jeho projekty vyvíjely, když začal stoupat dolar a nákupy v USA už nebyly pro Čechy tak výhodné a zajímavé. Tehdy se Jan Bednář dal do řeči s větším e-commerce hráčem, který chtěl pomoci právě s logistikou, a přestože tehdy Jan Bednář se svými kolegy o tomto trhu příliš nevěděl, na nabídku okamžitě kývl.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Řekl jsem mu, že to nějak vymyslíme, a hned jsme začali hledat další zákazníky,“ popisuje Bednář s úsměvem začátky ShipMonku, jak se dnes jeho startup jmenuje. Na začátku sice nevěděli, jestli jdou správnou cestou, ale nakonec se ukázalo, že takzvaný fulfillment byl trefa do černého. I díky tomu, že se v následujících letech ještě více rozjelo nakupování na internetu, které na logistice do velké míry stojí.

ShipMonk dnes svým partnerům zajišťuje vše od skladování, balení až po rozesílání zásilek, má aktuálně přes 1 200 zaměstnanců a rozloha jeho skladů dohromady dosahuje na 100 tisíc metrů čtverečních. V loňském roce nakopnutém pandemií, která nakonec firmám navázaným na e-commerce spíše pomohla, ShipMonk utržil 150 milionů dolarů (přes 3,26 miliardy korun) a letos to má být znatelně víc.

jan-bednar2

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Jan Bednář, zakladatel startupu ShipMonk

„Jsme důkaz toho, že i bez peněz investorů se dá postavit silná firma, když jste kreativní. Peníze, které se vyberou od investorů, jsou ne vždy správná cesta a ne vždy mají správný dopad,“ říká Jan Bednář a v podcastu dál podrobně rozebírá, proč od začátku nechtěl přijímat velké investice od externích partnerů a raději budoval ShipMonk pozvolna a tak, aby si na sebe od začátku dokázal vydělat.

kingdom-come-deliverance-warhorse-studios-103

Přečtěte si takéFilm Kingdom Come 2 od Warhorse Studios jde pustit onlinePusťte si film Kingdom Come: Deliverance 2 online. Za přehrání zaplatíte méně než za lístek do kina

Až když firmu dobudoval do určité velikosti, začal ji odprodávat. Koncem loňského roku prodal část svého podílu za více než šest miliard korun, pár týdnů nato přidal další deal za více než miliardu a nyní říká, že již brzy přijde další velký obchod, který by měl podle všeho hodnotu ShipMonku přenést přes bájnou hranici miliardy dolarů. Z Bednářova startupu se tak stane takzvaný jednorožec. Kdy přesně to však bude, zatím neprozrazuje.

V CzechCrunch Podcastu se Jan Bednář zamýšlí také nad budoucností celé firmy, proč by s ní chtěl vyrazit na burzu a zda už ví, co bude dělat, až nebude v ShipMonku. Poslouchat ho můžete na Spotify, Apple Podcastech nebo Google Podcastech i ve svých oblíbených podcastových aplikacích.