Čínská automobilka Nio letos vyrostla už o více než 1 000 %. Po šesti letech na trhu je hodnotnější než GM, Ford či BMW

nio-ec6

Foto: Nio

Elektrické SUV kupé Nio EC6

0Zobrazit komentáře

Poslední roky mladým automobilkám vyloženě přejí a platí to především o těch, které se od začátku soustředí na elektromobilitu. Rivian nabírá miliardy dolarů, Nikola až donedávna též předváděla spanilou jízdu a Teslu Elona Muska snad ani není potřeba zmiňovat. Tento boom se však netýká jen Spojených států. I na druhém konci planety, v Čínské lidové republice, rostou automobilky jako houby po dešti. Na rozdíl od amerických kolegů je o nich ovšem slyšet jen pomálu.

Xpeng či Li Auto jsou poměrně mladé čínské automobilky, jejichž hodnota akcií v tomto roce rostla o desítky procent, a přesto je u nás zná málokdo. Mnoho Evropanů nezná ani automobilku Nio, která byla založena teprve v roce 2014, ale zejména v Číně si buduje velmi slušnou pozici. Navíc Nio postupně začíná vystrkovat růžky i mimo rychle rostoucí asijský trh, za což vděčí raketovému růstu, kterého se dočkala během posledního roku.

Zatímco ještě v lednu byly její akcie na newyorské burze nabízeny za částku 4 dolary za kus, během ročního rallye zaznamenaly nárůst více o tisíc procent. Hodnota automobilky se díky tomu vyšplhala až na částku přesahující 65 miliard dolarů, díky čemuž má vyšší kapitalizaci než například veterán automobilového průmyslu, jakým je General Motors.

nio-es8

Foto: Nio

Sedmimístné elektrické SUV Nio ES8

Čínské Nio prozatím uvedlo na trh jen tři modely: pětimístné elektrické SUV s označením ES6, jeho sedmimístnou variantu ES8 a také elektrické SUV kupé EC6. Navíc s ohledem na mohutné investice a zatím stále malý počet prodaných vozů není automobilka zisková. Její tržní kapitalizace nicméně aktuálně přesahuje 60 miliard dolarů, což je o pár miliard více než v případě zmíněného GM, ale také mnohem více než například Ford či BMW.

Co bylo klíčem k takovému úspěchu? Čína je lídrem v prosazování elektromobility a analytici odhadují, že do roku 2035 budou elektromobily představovat polovinu jejího trhu. Proto se do čínských elektromobilek investuje téměř bezhlavě. Za Niem navíc stojí vládní investice ve výši 1 miliardy dolarů, což společnosti dodalo na kredibilitě, a zapomínat nesmíme ani na dotační program Pekingu, který hraje výrobcům elektromobilů do karet.

Dotační program na podporu nákupu elektromobilů měl původně trvat do letošního roku. Vláda se však rozhodla prodloužit dotační program pro levnější osobní vozidla o další dva roky a oznámila dotační podporu firmám, které vyrábějí automobily s vyměnitelnými bateriemi, bez ohledu na cenu jejich vozů. A právě technologie vyměnitelných baterií je hlavním esem v rukávu Nia.

nio-es6

Foto: Nio

Pětimístné elektrické SUV Nio ES6

Tyto okolnosti vedly k tomu, že se Nio odrazilo téměř od úplného dna a jen tak tak se vyhnulo svému bankrotu, aby se dostalo do výše zmíněných raketových růstů. Oproti situaci před rokem jeho akcie vyrostly dokonce o více než 2 300 procent. Aktuálně sice v Číně prodává nejvíce elektromobilů Tesla, odborníci ovšem očekávají, že to bude právě Nio, které vyzve automobilku z Kalifornie na souboj. A to i přesto, že jsou objemy její produkce oproti jiným konkurentům prozatím nepatrné.

Agentura Bloomberg připomíná, že letos v říjnu Nio poprvé během jednoho měsíce prodalo přes pět tisíc svých elektromobilů. Tesla během stejného období podle státní China Automotive Information Net prodala zhruba 11 až 12 tisíc vozidel, oficiální čísla však automobilka Elona Muska na měsíční bázi nezveřejňuje. Nio má navíc v plánu představovat v každém dalším roce po novém modelu.

Do roku 2035 chce mít Čína všechny nově prodané vozy tzv. eco-friendly, což znamená, že mimo onu polovinu elektromobilů bude další prodávaná polovina plug-in hybridní, popřípadě vodíková. Ostatně elektromobily, vozy na vodík i plug-in hybridy by měly již do tří let představovat pětinu trhu, což z Číny dělá světovou jedničku v přístupu k elektrifikaci svého vozového parku.