Čínská sociální síť TikTok hlásí velkou americkou posilu. Nového šéfa mu bude dělat zkušený Kevin Mayer z Disney
TikTok je sociální síť, která se krátce po svém vzniku stala dominantní mobilní aplikací především pro teenagery po celém světě. Formát krátkých videí a virálních zvuků však nenalákal jen stovky milionů uživatelů, ale i nového a vskutku vysoce postaveného výkonného ředitele.
Funkci bude od června zastávat Kevin Mayer, který kvůli tomu odchází ze zábavního giganta Disney, jak v noci na dnešek oznámily obě strany. Pro TikTok se jedná o velmi cenný úlovek, což dokazuje i skutečnost, že se Mayer zároveň stane rovnou i provozním ředitelem mateřské firmy ByteDance.
„Stejně jako všichni ostatní jsem se zájmem sledoval, jak se na TikToku povedlo něco mimořádného – vybudování pozitivní, globální a kreativní komunity. Jsem nadšený, že pomůžu ByteDance s další částí jeho cesty v době, kdy pokračuje s expanzí svých produktů po celém světě,“ říká Mayer ke svému přestupu do TikToku.
Mayer zastával vedoucí role v Disney více než dekádu, byl považován za jednu z jeho nejvýraznějších postav, a když v únoru zábavní konglomerát opustil šéf Bob Iger (aby se kvůli krizi zase na čas vrátil), měl být jeden z nejvážnějších kandidátů na jeho nástupce. Tento post sice nakonec nezískal, nicméně i tak nadále zůstává v představenstvu firmy.
V posledních letech se soustředil Mayer ve své divizi především na videoformáty. Jedním z jeho největších úspěchů byla streamovací platforma Disney+, která v den svého listopadového spuštění získala 10 milionů předplatitelů a dnes se drží na 50 milionech.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsStejně tak ale Mayer stál i za službami, jako je streamovací platforma Hulu, sportovní ESPN+ a jak píše magazín The Verge, po boku Boba Igera pomohl také s obřími a klíčovými akvizicemi čtyř velkých firem: Pixar, Lucasfilm, Marvel Studios a 21st Century Fox.
Jeho roli bude nově v Disney zastávat Rebecca Campbellová. Ta v Disney pracuje více než dvě dekády a dříve měla na starost například zábavní parky Disneyland.
Příslib většího rozšíření TikToku na západě
V TikToku bude mít Mayer za úkol především pokračovat v globální expanzi, která se čínskému gigantovi za poslední léta opravdu daří. Podle analytické firmy Sensor Tower si TikTok po celém světě stáhly už více než dvě miliardy lidí a například v prvním čtvrtletí roku 2020 byla vůbec nejstahovanější aplikací na celém světě.
Mayer bude v TikToku přímo spolupracovat s globálním výkonným ředitelem ByteDance, Jimingem Zangem. Právě kvůli čínskému vlastnictví se v minulosti stával TikTok terčem kritiky. Například jsou prokázané případy, kdy byl na síti cenzurovaný obsah o Ujgurech nebo masakru na náměstí Nebeského klidu. Firma kritiku dlouhodobě odmítá a tvrdí, že i přes čínské vlastnictví nespadá pod vliv tamního režimu, což mnozí zpochybňují. V březnu proto TikTok spustil například centrum pro transparentní moderaci obsahu.
Předpokládá se, že nový americký CEO dokáže kritiku rozmělnit a zároveň lépe odpovídat na obavy západních zákonodárců. Vedlejším efektem by mělo být i to, že se pro TikTok podaří sehnat americké partnery nebo na něj nalákat hollywoodské celebrity. Ostatně pro větší zásah na americkém, potažmo celém západním trhu, nedávno čínská firma otevřela nové kanceláře v USA.
Kromě samotné aplikace bude mít Mayer v celém ByteDance na starost i divize gamingu a streamování. Kromě globálního TikToku vlastní koncern například i čínskou verzi TikToku zvanou Douyin nebo další, primárně na čínský trh zaměřené aplikace. S více než miliardou kombinovaných uživatelů a valuací okolo 75 miliard dolarů jde o jednu z největších, soukromě vlastněných firem světa.
Rychlý růst a konkurence pro Facebook
Podle deníku The Wall Street Journal má TikTok po celém světě 700 milionů denně aktivních uživatelů. Je tak násobně větší než například Twitter nebo Snapchat a roste rychleji než aplikace z impéria Facebooku, tedy Instagram, WhatsApp nebo jeho samotná hlavní aplikace.
Oproti jiným sociálním sítím má ale relativní nevýhodu převahy příliš mladé cílové skupiny, která nabízí jen omezené možnosti monetizace. Ačkoliv samotná aplikace je povolena oficiálně od třinácti let, není problém na ní i v Česku najít profily desetiletých dívek.
Týdeník Respekt letos v lednu uvedl, že má TikTok v Česku 700 tisíc uživatelů, oficiální statistiky ale firma odmítá zveřejnit. Ze statistik CzechCrunche vychází, že nejodebíranější čeští tiktokeři mají přes půl milionu odběratelů.