Čínsko-švédská automobilka Polestar ukázala první elektrické SUV. Ujet má až 600 kilometrů

Polestar 3 se bude vyrábět v Číně i v USA. Cena přesáhne dva miliony korun, za které nabídne výkon 517 koní a rychlost přes 200 km/h.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

polestar3_5

Foto: Polestar

Elektrické SUV Polestar 3

0Zobrazit komentáře

V Česku je zatím možné potkat vozy značky Polestar jen výjimečně, ale v následujících letech by o nich mělo být slyšet stále více. Čínsko-švédská automobilka, jež vyrostla zpod křídel Volva, teď ukázala svůj další čistě elektrický vůz, který chce začít produkovat příští rok a vůbec poprvé ho bude vedle Číny vyrábět také ve Spojených státech. Jedná se o výkonné pětimístné SUV zvané Polestar 3, jehož cena začne na 84 tisících dolarů, což je v přepočtu přes 2,1 milionu korun. Půjde o nejdražší variantu, přičemž přijít by měly i levnější.

Polestar očekává, že letos doručí svým zákazníkům po celém světě 50 tisíc vozidel. Před lety vznikl jako sportovní značka švédského Volva, podobně jako má Mercedes-Benz své AMG nebo BMW řadu M. Dnes je z Polestaru samostatně fungující elektromobilka, která stejně jako Volvo patří čínskému koncernu Geely, a v následujících letech chce představit ještě několik modelů. Příští rok do výroby pošle SUV Polestar 3, které přijede s více než pěti sty koňmi a dojezdem, který má dle režimu WLTP překonat 600 kilometrů, což umožní baterie o kapacitě 111 kWh.

Prozatím Polestar ukázal nejvyšší a nejvýkonnější verzi. To znamená dvojici elektromotorů s maximálním výkonem až 510 koní, pokud si pořídíte takzvaný Performace Pack. Z 0 na 100 kilometrů v hodině se pak má auto dostat za 4,7 sekundy a maximální rychlost bude atakovat 210 kilometrů v hodině. Vedle zmíněného dojezdu je třeba zmínit také rychlé nabíjení – díky 250kW výkonu lze Polestar 3 dobít z 10 na 80 procent za 30 minut. Zároveň nabídne obousměrné nabíjení, kdy můžete z auta dodávat energii zpět do sítě.

polestar3_7

Foto: Polestar

Elektrické SUV Polestar 3

Ve své kategorii se elektrické SUV značky Polestar postaví například proti BMW iX, Audi e-tron nebo Modelu Y od Tesly. Po sedanu Polestar 2, který zase jde přímo proti Modelu 3 od Tesly, se jedná o druhé čistě elektrické SUV od švédských konstruktérů. Původní Polestar 1 bylo hybridní coupé, které se již nevyrábí. Brzy však má přijít také další SUV Polestar 4, v přípravě je čtyřdvéřový sedan Polestar 5 a již potvrzen i poodhalen byl model Polestar 6. Ten vychází z původní koncepce Precept a bude se jednat o elektrický sporťák, který je podobný tomu, co slibuje Tesla od svého Roadsteru.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ale zpět k Polestaru 3, o němž toho víme již mnohem víc. Do výroby v čínských továrnách má přijít koncem příštího roku, napřesrok se pak má rozjet také produkce ve Spojených státech, kde se využije továrna Volvo Cars v Jižní Karolíně. K prvním zákazníkům se má elektromobil dostat ve čtvrtém kvartálu roku 2023.

Také Polestar 3 bude nabitý technologiemi a podobně jako Polestar 2 nabídne plnou integraci s operačním systémem Android. Za volantem se nachází devítipalcový displej, přičemž ovládání se odehrává přes vertikálně posazený displej s úhlopříčkou 14,5 palce.

polestar3_9

Foto: Polestar

Interiér elektrického SUV Polestar 3

Všechny modely Polestar 3 budou zpočátku standardně vybaveny paketem Plus, který obsahuje například měkké zavírání dveří, filtraci vzduchu v kabině, vyhřívaná zadní sedadla a stereo Bowers & Wilkins s pětadvaceti reproduktory. Nechybí ani 360stupňová parkovací kamera a řada asistenčních funkcí včetně radarového systému, který dokáže rozpoznat, zda se ve voze nacházejí děti nebo domácí zvířata, a podle toho upravit nastavení klimatizace, či kamera pro sledování očí, která rozpozná únavu řidiče.

V rámci dalších paketů je k dispozici také parkovací asistent, adaptivní tempomat či head-up displej a Polestar 3 je taktéž do budoucna připraven na možnost autonomního řízení. Celkem má v sobě k dispozici pět radarových modulů, pět externích kamer a dvanáct ultrazvukových senzorů. Koncem příštího roku má být k dispozici i paket s technologií LiDAR, který zahrnuje tři další kamery a čtyři další ultrazvukové senzory pro snímání okolí v reálném čase. Polestar 3 je navíc prvním vozem této značky, který pohání centrální počítač Nvidia Drive.

Každou neděli vám naservírujeme nejdůležitější zprávy týdne.

Newsletter Weekly | Poslední vydání

Čínské Nio rozjíždí svou expanzi po Evropě. Elektromobily nebude prodávat, ale pouze pronajímat

Mezi ambiciózní výrobce elektromobilů v Číně patří Nio. V Evropě se chce postavit Tesle nebo Volkswagenu, a to netradičním obchodním modelem.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

nio-el7

Foto: NIO

Elektrické SUV Nio EL7

0Zobrazit komentáře

Čínská automobilka Nio představila plány na expanzi do Evropy. Své elektromobily, které se vyznačují mimo jiné tím, že mají vyměnitelnou baterii, začne prodávat v Německu, Nizozemsku, Dánsku a Švédsku. I když termín prodávat tu není úplně správný. Progresivní firma se totiž chystá své tři modely nabízet výhradně prostřednictvím předplatného. Ceny startují v přepočtu na 30 tisících korun měsíčně a Nio si slibuje, že to bude správný recept, jak se v Evropě prosadit. Konkurence tu roste, ale to již Nio zná z Číny, kde je nástup elektromobility ještě rychlejší.

V Evropě už automobilka se sídlem v Šanghaji, která vznikla v roce 2014, působí v Norsku. Tam si začala starý kontinent oťukávat i vzhledem k tomu, že jsou Norové v adopci elektrických vozů nejdále. Od startu sériové produkce v roce 2018 dokázala právě tam a na svém hlavním čínském trhu prodat necelých 250 tisíc vozidel. Jejich cena se pohybuje v přepočtu od 1,2 do 1,7 milionu korun, přičemž záleží nejen na modelu, ale také na tom, zda si zákazník koupí baterii, nebo jen pronajme. Netradiční byznys model přenese Nio i do dalších zemí.

„Auta nebudeme prodávat,“ uvedl v rozhovoru pro agenturu Reuters výkonný ředitel Nia William Li, když v novém berlínském showroomu představoval evropskou expanzní strategii. Na místní trhy vstupuje Nio se třemi modely, které již nabízí v Číně – jde o vlajkový sedan ET7, menší sedan ET5 a také SUV EL7, které je v Číně zvané ES7, ale v Evropě drží práva na toto označení Audi.

K prvním zákazníkům mají dorazit elektromobily Nio v počátečních měsících příštího roku a zájemci si budou moci pronajmout auta s baterií o kapacitě 75 kWh za 1 199 až 1 295 eur (29 300 až 31 600 korun) podle délky předplatného, které může trvat klidně jen měsíc.

nio-et7

Foto: NIO

Vlajkový elektrický sedan Nio ET7

Jedná se o další inovativní model, který Nio do světa elektromobility přináší. Od začátku sází i na pronájem baterie, jež je nejdražší součástí elektrických vozidel a zákazníci si ji u Nia nutně nemusejí kupovat. Navíc ji nemusejí ani nabíjet, pokud mají v blízkosti výměnou stanici, kde čínská automobilka baterie v automobilech během několika minut prohodí. Prozatím je staví hlavně v Číně, ale v Evropě jich chce do konce příštího roku nainstaloval alespoň 120.

William Li pro Reuters uvedl, že na investice je jeho firma připravena, vše bude trvat především kvůli byrokratickým úkonům. Minulý měsíc Nio oznámilo otevření své první továrny na výrobu výměnných stanic v Maďarsku a jakmile v Evropě dosáhne v prodejích baterií ekvivalentu 10 gigawatthodin, zváží i lokální produkci baterií. „Výhodou našeho podnikání spočívajícího v oddělení automobilu od baterie je, že u baterií můžeme dosáhnout úspor z rozsahu rychleji než u automobilů,“ vysvětluje šéf Nia.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Automobilka dosud vyráběla na základě objednávek a nedržela velké skladové zásoby. Zároveň se bude i nadále podobně jako Tesla soustředit na přímý prodej, mimo jiné i proto, že v Norsku je méně atraktivní zdanění modelů předplatného a v Číně platí omezení týkající se registračních značek. Příjmy společnosti Nio vzrostly ve druhém čtvrtletí meziročně o 22 procent. Čistá ztráta se přitom více než zčtyřnásobila na 410 milionů dolarů (10,3 miliardy korun). V září automobilka dodala necelých 32 tisíc vozů, což představuje meziroční nárůst o téměř třicet procent.

V Evropě by teď Nio rádo promluvilo do souboje o nejvyšší příčky v prodejích elektromobilů, kde je vpředu Tesla či Volkswagen. Velkou konkurenci ale musí odrážet také v Číně, kde je silná rovněž Tesla, ale také podobné ambiciózní startupy jako XPeng či Hozon. Nejsilnějším a největším lokálním výrobcem je ale aktuálně BYD.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.