Čínský výrobce elektromobilů NIO chce při vstupu na burzu vybrat 1,3 miliardy dolarů a konkurovat Tesle

Jiří SvobodaJiří Svoboda

nio1
0Zobrazit komentáře

Americké automobilce Tesla začíná na záda dýchat čínský konkurent NIO. Minulý týden jsme informovali o jeho záměru vstoupit na americkou burzu a detailech, které vzešly z první dokumentace pro americkou Komisi pro kontrolu cenných papírů. Nyní však tento teprve čtyři roky starý startup zveřejnil čísla, která poodhalují, o jak velké IPO se má vlastně jednat.

NIO oficiálně zaregistrovalo 160 milionů akcií s cenami mezi 6,35 a 8,25 dolaru, což by znamenalo příliv až 1,3 miliardy dolarů v novém kapitálu. Hodnota startupu by tak mohla dosáhnout až na 8,5 miliardy dolarů. Zároveň si však CEO firmy, Bin Li, a jeho významný investor, čínský holding Tencent (který drží od roku 2017 také 5 % v Tesle), udrží podíl ve firmě s tím, že budou nadále vlastnit 14,5 %, respektive 12,9 % firmy.

Pro srovnání, když svůj vstup na americkou burzu před osmi lety zažívala zmíněná Tesla Elona Muska, jednu akcii při IPO prodávala za 17 dolarů a po prvním dni uzavřela obchodování na 23,89 dolaru za akcii. Celkově se jednalo o 13,3 milionu akcií a Tesla tak zbohatla o 226,1 milionu dolarů – to vše při valuaci 1,7 miliardy dolarů. Dlouhodobý trend však hovoří jasně a ten, kdo investoval do Tesly v den IPO, mohl po osmi letech zvýšit hodnotu svého podílu čtrnáctkrát. Hodnota Tesly se nyní pohybuje okolo 55 miliard dolarů.

nio2

NIO tedy v případě výše načrtnutého scénáře bude mít po finanční stránce alespoň z burzovního pohledu lepší startovní pozici než Tesla. To však neznamená, že by firmu Elona Muska měl čínský dravec automaticky ve všech ohledech předčit. Na trhu má například zatím pouze jeden model, zvaný ES8, a prodává ho jen v Číně.

Jedná se o sedmimístné elektrické SUV, představené v prosinci minulého roku, které bylo prvním zákazníkům doručeno v červenci. Dodáno však bylo zatím pouze 500 kusů, přestože dle první dokumentace pro SEC je ve frontě přes 17 tisíc rezervací. Co víc, po menším modelu ES6, který by měl začít brázdit silnice příští rok, není ani památky.

iptes

Přečtěte si takéTesla začala prodávat vlastní designovou bezdrátovou nabíječku pro chytré telefonyTesla začala prodávat vlastní designovou bezdrátovou nabíječku pro chytré telefony

Exkluzivní dvoučlenný klub výrobců elektromobilů

Tím, že se NIO dostane na burzu, si zajistí vstupenku do exkluzivního klubu veřejně obchodovatelných výrobců zaměřených na elektromobily, které zároveň mají fungující produkt. Ten doteď měl jediného člena: Teslu. Plán tak zní vybrané peníze použít na zvýšení produkce, ale zároveň i na globální expanzi. Oproti americké firmě se totiž NIO doteď soustředilo pouze na čínský trh, a proto o něm v západním světě nebylo často slyšet.

modelx

Tesla Model X

Právě počátek v Číně přitom může pro NIO být největší výhoda. Dá se předpokládat, že oproti Tesle, která produkuje svá vozidla ve Spojených státech, bude moci nabídnout lepší ceny, a ukázala to ostatně už na modelu ES8. Ten v Číně začíná na 68 tisících dolarů (zhruba 1,5 milionu korun), přičemž Tesla Model X, jakožto jeho hlavní konkurent, zde kvůli importní dani stojí téměř dvojnásobek. I mimo čínský trh je však nepatrně dražší Tesla Model X s počáteční cenovkou 71 tisíc dolarů.

NIO již v rizikovém kapitálu vybralo přes 2,1 miliardy dolarů a na globální expanzi se připravuje i prostřednictvím kanceláří v San Jose, Mnichově, Londýně a osmi dalších lokacích v Číně. Například v Pekingu svoje servisní centrum otevřelo NIO hned vedle pobočky Tesly.

es8c

Interiér NIO ES8 se viditelně inspiroval u Tesly