ČNB podle očekávání snížila základní úrokovou sazbu, jde o první změnu pod vedením Aleše Michla

Základní úrokovou sazbu národní banka snížila na 6,75 procenta. Důvodem je stagnující ekonomika a klesající inflace.

Luboš KrečLuboš Kreč

ales-michl20-regular

Foto: ČNB

Guvernér České národní banky Aleš Michl

0Zobrazit komentáře

Po více než dvou letech velmi přísné měnové politiky začala Česká národní banka s opatrným rozvolňováním. A podle očekávání drobně, o 0,25 procentního bodu snížila základní úrokovou sazbu na 6,75 procenta. Od ní se pak odvíjejí i úroky komerčních bank na hypotékách nebo spořicích účtech. Další snižování bude pravděpodobně pokračovat i v novém roce.

Úrokové sazby se změnily poprvé od června 2022 a je to první změna, k níž ČNB přistoupila pod vedením guvernéra Aleše Michla. Většina analytiků snížení základní sazby v tomto rozsahu očekávala, protože inflace postupně klesá níž a níž.

Od sazeb centrální banky se odvíjejí úroky bankovních vkladů a úvěrů. Podnikům vyšší úroky přinášejí dražší úvěry na investice a provoz, domácnostem zase dražší půjčky na bydlení. Zároveň ale při vyšších úrocích roste zhodnocení vkladů na účtech.

Většina analytiků očekávala, že ČNB sazby sníží. Podle nich pro to hovoří vývoj ekonomiky, která stagnuje, zároveň se v příštím roce očekává výrazný pokles inflace. Experti současně ale upozorňovali, že bankovní rada mohla při svém rozhodování dát větší váhu obavám z tradičních lednových změn ceníků, které významně ovlivní inflaci pro celý příští rok.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Vedle základní úrokové sazby snížila bankovní rada i lombardní a diskontní úrokovou sazbu. Lombardní sazba, za kterou si obchodní banky mohou půjčit u centrální banky peníze proti zástavě cenných papírů, je nově 7,75 procenta. Diskontní sazba, na kterou jsou například navázána penále za nesplácené úvěry, klesla na 5,75 procenta.

Se zvyšováním úrokových sazeb začala ČNB už v roce 2021 pod vedením bývalého guvernéra Jiřího Rusnoka. Jím vedená rada je postupně zvedla až na sedm procent kvůli rostoucí inflaci, Aleš Michl byl tehdy setrvale proti takovému růstu. Po svém nástupu do guvernérského křesla je ale nechtěl snížit.

Snížení základní úrokové sazby o čtvrt procentního bodu na 6,75 procenta podpořilo všech sedm členů bankovní rady ČNB, řekl Michl. Při zdůvodnění kroku uvedl, že nákladové i poptávkové inflační tlaky v české ekonomice odeznívají a předběžné ukazatele naznačují hospodářskou stagnaci ve čtvrtém čtvrtletí. Na začátku příštího roku ČNB čeká pokles inflace ke třem procentům.

Michl upozornil, že i přes nynější snížení se budou úrokové sazby v nadcházejících čtvrtletích nacházet výš, než by předpokládala makroekonomická prognóza ČNB. Zdůraznil, že bankovní rada je připravena adekvátně reagovat na případné naplnění rizik prognózy. Tato rizika hodnotí jako proinflační, je to zejména riziko ztráty ukotvenosti inflačních očekávání a dopad změn nepřímých daní na ceny.

S přispěním ČTK

Když má firma problémy, musí si majitel občas připustit, že na to už sám nestačí, říkají šéfové JPF

Jiří Jemelka a Arnošt Čáp se v JPF zaměřují na řízení firem, které potřebují pomoct. V podcastu popisují, s jakými případy se setkávají.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

Brandstories JPF

Foto: CzechCrunch

JPF v novém díle podcastu BrandStories

V životě každé firmy přijdou okamžiky, kdy se tolik nedaří a je třeba na to reagovat. S řadou problémů a výzev si rychle poradí sám její majitel se svým týmem, ale občas na to nestačí. Může jít o sérii špatných rozhodnutí, které ho zaženou finančně nebo jiným způsobem do kouta, o odchod klíčových zaměstnanců a absenci fungujícího managementu nebo třeba o to, že majitelé v pokročilém věku nemají svou firmu komu předat. S tím vším se pravidelně setkává společnost JPF, která se specializuje právě na řízení firem. Mezi její čelní představitele patří zakladatel Jiří Jemelka a jeho kolega Arnošt Čáp, kteří hovoří v novém díle podcastu BrandStories o takzvaném interim, tedy dočasném, managementu.

„Poměrně velkou překážkou může být ego majitele, který svou firmu bere de facto jako své dítě a je dlouho přesvědčen, že všechno zvládne sám a dělá to nejlépe,“ popisuje zkušenost z podniků, se kterými spolupracovali, Arnošt Čáp, výkonný ředitel JPF pro Čechy. „Důležité je, že si v případě problému připustí, že už to nezvládne a potřebuje někoho, kdo mu otevře oči a s nastalou situací pomůže,“ dodává. Přesně tyto případy v JPF řeší – pomocí dočasného managementu pomáhají s řízením, záchranou či restrukturalizací firem.

Když se jim majitel firmy ozve, že potřebuje pomoct, začínají s analýzou. „Musíme nakouknout pod pokličku do každodenního fungování, protože většina majitelů to vidí ze svého úhlu pohledu, ale realita uvnitř firmy obvykle bývá úplně jiná. Pak je klíčové, aby panovala shoda na konkrétních krocích, které společně můžeme udělat, a také obecně na tom, jestli vůbec jsme, nebo nejsme schopni pomoci,“ vysvětluje Arnošt Čáp v podcastu BrandStories, ve kterém nahlížíme do zákulisí českých firem a pustit si ho můžete na YouTubu, Spotify, Apple Podcastech, Google Podcastech nebo v přehrávači níže.

Zakladatel JPF Jiří Jemelka vysvětluje, že při přebrání řízení firem bývá důležité, aby majitel přistoupil na změnu své role, často je totiž zároveň i výkonným ředitelem. „Firmu řídí námi dosazený výkonný ředitel, zatímco majitel se musí naučit nové roli. Pro nás je zároveň absolutně zásadní spolupráce se všemi lidmi v dané firmě. Pokud v ní je padesát nebo sto lidí a nejsou na naší straně, pak můžete být sebegeniálnější, ale sám nikdy nezmůžete tolik, co zvládne vyladěný tým spolupracujících desítek lidí,“ říká Jiří Jemelka.

V JPF by v budoucnu chtěli v jednu chvíli řídit tisíc firem. Historicky už jich prý odřídili přes pět set a aktuálně pod sebou mají stovku podniků. S řízením pomáhají zejména v menších a středních firmách, kde jsou majitelé často na řadu věcí sami. To neznamená, že by neměli zaměstnance, ale o svých rozhodnutích se nemají s kým pobavit, hlavně když nemají žádné společníky.

BrandStories JPF

Přečtěte si takéMajitelé nemusí být sami. JPF jim pomáhá v krizích i s růstemMajitelé nemusí být na rozvoj své firmy sami. Pomáháme jim v krizích i s rychlým růstem, říká Jemelka

„Mnoho majitelů je šťastných, když s námi začnou spolupracovat, protože po dlouhé době mají někoho, s kým se mohou otevřeně o čemkoliv pobavit, mohou sdílet radosti i starosti své firmy,“ popisuje Arnošt Čáp, který v JPF působí od roku 2013. Momentů, kdy může pro majitele firmy dávat smysl přivolat na pomoc interim manažera, je celá řada.

Jiří Jemelka shrnuje, že vždy jsou důležité tři základní otázky. První zní banálně: Co je nejlepší pro vaši firmu? „Když na ni máte správnou odpověď, je to klíč ke všem dalším řešením a odpovědím,“ míní. Další dvě důležité otázky pak spolu souvisí – jak získávat zákazníky bez ohledu na to, kolik jich už firma má, a jak si udržet stávající zákazníky. Kdo vyřeší odpovědi na všechny tři otázky, je na dobré cestě, aby jeho firma prospívala, je přesvědčen Jemelka.

Grandhotel Evropa jako W Prague

Přečtěte si takéPražský hotel láká běžné lidi na snídaně, kuchařku Chili a home officeNa home office do pětihvězdičkového hotelu? Klidně, W Prague láká běžné lidi na snídaně i kuchařku Chili

Nový díl podcastu BrandStories si můžete pustit na Spotify, Apple Podcastech, Google Podcastech nebo na YouTubu. Dozvíte se v něm také:

  • Kdo může být interim manažer?
  • Kolik stojí interim manažer a jak funguje, když přijde do firmy?
  • Jaké nejčastější chyby dělají majitelé?
  • Proč majitel firmy nemusí být zároveň její šéf?
  • Co znamená být dobrým majitelem?
  • Jak se chce stát JPF McDonaldem v interim managementu?
CC Native

Partnerem článku je JPF