Co hodina, to desítky miliard korun. Výpadek služeb od Facebooku výrazně srazil jmění Marka Zuckerberga
Foto: Anthony Quintano/Flickr
Včerejší blackout, během kterého zhruba šest hodin nefungovaly Facebook, Messenger, Instagram ani WhatsApp, se výrazně podepsal i na jmění Marka Zuckerberga. Šéf impéria sociálních sítí a komunikačních služeb během doby výpadku přišel o několik miliard dolarů a propadl se také v žebříčku nejbohatších lidí světa.
Jako by se zastavil svět. Vzhledem k tomu, že na službách pod hlavičkou Facebooku komunikují miliardy lidí a mnoho firem na ně má navázaný byznys, jejich včerejší velký výpadek vzbudil silnou vlnu rozruchu. A byť na Twitteru panovala ze strany konkurentů a jiných společností veselá nálada, Mark Zuckerberg úsměv na tváři rozhodně neměl.
Zatímco technici jedné z nejvlivnějších firem současnosti řešili masivní problém, týkající se pravděpodobně DNS serverů a obecně i interních systémů Facebooku, její šéf zažíval krušné chvilky. Burza je totiž nekompromisní a každou podobnou eskapádu dokáže tvrdě trestat. Každou hodinu, co služby Facebooku nefungovaly, ztrácel Zuckerberg miliardu dolarů.
Dohromady tak během celého výpadku přišel o jmění v hodnotě šesti miliard dolarů, respektive 131 miliard korun. Jak trefně podotýká ekonom Lukáš Kovanda ve svém komentáři, Zuckerberg ztratil během několikahodinového blackoutu bohatství odpovídající takřka dvojnásobku celkového majetku českého premiéra Andreje Babiše.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs-
Kvůli tomuto propadu se navíc promíchaly i pozice v žebříčku nejbohatších lidí planety. Podle seznamu Bloomberg Billionaires Index se bohatství Marka Zuckerberga nyní pohybuje na hranici 122 miliard dolarů. S touto částkou mu tedy náleží „až“ pátá pozice, přičemž na čtvrté místo se posunul Bill Gates s hodnotou o dvě miliardy dolarů vyšší. Žebříčku stále kraluje Elon Musk.
Zásadním impulsem pro pokles jmění tvůrce Facebooku byl propad akcií firmy na burze, který v reakci na výpadek nastal – snížily se o 4,9 procenta. Od letošního 7. září, kdy byly akcie firmy na nejvyšších hodnotách, za necelý měsíc spadly dokonce o patnáct procent. Nyní hodnota jedné akcie osciluje na úrovni 326 dolarů.
Vedle konta Marka Zuckerberga utrpěl také reklamní byznys Facebooku, na kterém společnost vydělává nejvíce peněz. Podle odhadů factcheckingového webu Snopes přišel o 79 milionů dolarů (1,7 miliardy korun), které by jinak na inzerci za zhruba šest hodin aktivního provozu vydělal. Pro srovnání, v uplynulém kvartálu na reklamách utržil průměrně 330 milionů dolarů denně (7,2 miliardy korun)
Odhady toho, kolik Facebook tímto výpadkem ztratil, se ale liší. Například dle Martina Listopada, odborníka na kyberbezpečnost ze společnosti DoxoLogic, Zuckerbergova firma zaznamenala finanční škody pohybující se okolo 60 milionů dolarů (1,3 miliardy korun). A samozřejmě je nutné brát také v potaz, o kolik peněz blackout připravil ostatní firmy, které jsou na provozu Facebooku závislé.
A ani tímto problémy Facebooku neustávají. Jde o spíše o shodu náhod, ale jen zhruba den předtím, než výpadek služeb nastal, vynesla bývalá zaměstnankyně Facebooku Frances Haugenová z firmy interní materiály, které následně předala některým médiím. Dokumenty pojednávají mimo jiné o tom, jak Instagram negativně ovlivňuje duševní zdraví mladých nebo jak rychle se šíří dezinformace na Facebooku.
I proto se nejprve spekulovalo, zda blackout nesouvisí právě s tímto odhalením. Že by jej například způsobila hackerská skupina zvenčí nebo zaměstnanci přímo uvnitř firmy coby vzdor. Vyjádření Facebooku ovšem hovoří o tom, že se problém stal během údržby systému, kdy došlo k nepovedené aktualizaci. Ta pak omezila řízení komunikace mezi infrastrukturou Facebooku a celým světem.
Přejít do diskuze
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.
Pokud chcete tento komentář nahlásit, přihlaste se.
Přihlásit seVyplňte své jméno
Chceme diskuze pod články otevřené a respektující, komentovat lze pouze pod jménem, ne anonymně.
Pokud chcete změnit vaše jméno a příjmení, přihlaste se.
Přihlásit se
Cookies
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.